Minne kirjanpito lähetetään? + Muita pieniä kysymyksiä.

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
waltsu
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 17:03

Minne kirjanpito lähetetään? + Muita pieniä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja waltsu »

Hei.

Olen aloittelemassa/aloittanut liiketoimintaa, jossa myyn pelipalvelimia netin välityksellä.
Toiminta siis toiminimenä, ja se on jo rekisteröity (Y-tunnus ja muut löytyy).
En ole ALV-velvollinen, ja teen yhdenkertaisen kirjanpidon kerran kuukaudessa.

Minne kirjanpito lähetetään? Onko jokin sähköposti, jonne voi lähettää kaikki tiedostot?
Onko mahdollista viedä kirjanpito paperiversiona suoraan vaikka verotoimistoon?

Olen yrittänyt nettiä kahlailla, mutta mistään ei oikein löydy rautalangasta väännettyä esimerkkiä, miten kirjanpito tehdään, eikä minulla ole yrityksen tässä vaiheessa varaa kirjanpitäjään.
Kaikkialla vain lukee "kirjaa ylös menot ja tulot", mikä ei valaise paljoakaan..

Olen luonut listan myynneistä, päiväyksen mukaan, laittanut siihen ylös tulon, ja aiheutuneen välityskulun menoksi (esim. PayPal). Myyntitulot ja välityskulut olen merkannut samaan paperiin.

Lisäksi toisessa lapussa on ostot eroteltuna päiväyksen mukaan. Miten tarkkaan ne pitää "nimetä", olen nyt laittanu "palvelimen kuukausimaksu"..
Pitääkö olla helppoa yhdistää tosite ja osto toisiinsa, esimerkiksi jollain pitkällä numerosarjalla?

Lopuksi olen käsin kirjoittanut "tuloja x-euroa, menoa x-euroa. tulot-menot = x-euroa voittoa toukokuussa 2013".
Onko tämä oikein? Pitäisikö jotain tehdä eritavalla, paljon monimutkaisemmin tai muuten vain ihan eri lähestymistavalla?

Minkälaiset tositteet näistä tarvitaan? Ei kai myynneistä tarvita tositteita? Myynnit näkyy verkkopankissa, mutta kun tilitapahtuman lataa koneelle, se tulee aika sekavassa muodossa "csv.", jonka kuitenkin ymmärtää, mutta kelpaako se verottajalle, jos nuo kaikki ovat nimetty tavalla "kuitti_201305205__EL2073053.csv" ja pistetty kaikki .zip tiedostoon? Vai otanko kaikista "screenshotit" ja pistän ne .zipin sisään? Mikä on kätevin/hyväksytty tapa?

Sain ennakkovero"laskun". Kun maksan sen, enkö joudu maksamaan koko vuonna muita veroja? Loppuvuodesta sitten selvitetään, onko veroja maksettu riittävästi/liian paljon, ja vasta sitten tehdään korjaukset?


Paljon sekavia, pitkiä ja tyhmiä kysymyksiä, pahoittelen niitä. Harmittaa kun heti pitäisi kirjanpitäjä palkata.
Toivoisin kuitenkin apua ainakin joissakin näissä asioissa.

Aion itse asioida verotoimistossa joku päivä, ja kysyä lisää, jos asiaan saisi vähän tolkkua.
Kirjastosta olen lainannut kirjoja, mutta niistäkään en ole löytänyt vastausta näihin asioihin, ja ne käsittelevät yleensä monimutkaisempia asioita (kahdenkertainen kirjanpito, palkkaus tms).
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Minne kirjanpito lähetetään? + Muita pieniä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Andy »

waltsu kirjoitti:Hei.

Olen aloittelemassa/aloittanut liiketoimintaa, jossa myyn pelipalvelimia netin välityksellä.
Toiminta siis toiminimenä, ja se on jo rekisteröity (Y-tunnus ja muut löytyy).
En ole ALV-velvollinen, ja teen yhdenkertaisen kirjanpidon kerran kuukaudessa.
Hei!

Aluksi kysyn oletko tutustunut säännöksiin joissa määritellään onko yritystoiminnassa kyse ammatin- vai liikkeenharjoittamisesta. Asialla on tapauksessasi merkitystä, sillä vain ammatinharjoittajat voivat pitää yhdenkertaista kirjanpitoa.

Minne kirjanpito lähetetään? Onko jokin sähköposti, jonne voi lähettää kaikki tiedostot?
Onko mahdollista viedä kirjanpito paperiversiona suoraan vaikka verotoimistoon?
Toiminimi ei lähetä kirjanpitoaan minnekään, mutta se säilytetään tallessa. Tositteita täytyy säilyttää kuusi vuotta ja tilinpäätöksessä tehtävää tasekirjaa kymmenen vuotta.

Se mitä lähetetään eteenpäin, on verottajalle menevä liikkeenharjoittajan veroilmoitus (5-lomake), joka täytetään kirjanpidosta saatavien tietojen perusteella. Lisäksi alv-velvolliset tekevät myös kausiveroilmoituksia, mutta itse et kuulu alv-rekisteriin joten tätä hommaa ei tule siksi itsellesi.
Olen luonut listan myynneistä, päiväyksen mukaan, laittanut siihen ylös tulon, ja aiheutuneen välityskulun menoksi (esim. PayPal). Myyntitulot ja välityskulut olen merkannut samaan paperiin.
Jos saat tehdä kirjanpitosi yhdenkertaisena, niin silloin tuon tapainen lista riittää luultavasti. Kuitenkin jos toimintasi katsotaan liikkeenharjoittamiseksi, niin silloin tarvittaisiin kahdenkertaista kirjanpitoa. Se puolestaan onnistuu helpoiten kirjanpito-ohjelmaa käyttämällä, esim ilmaiset Tilitin- ja Tappio -ohjelmat ovat hyviä apuvälineitä yritystoiminnan ollessa pientä.
Lisäksi toisessa lapussa on ostot eroteltuna päiväyksen mukaan. Miten tarkkaan ne pitää "nimetä", olen nyt laittanu "palvelimen kuukausimaksu"..
Pitääkö olla helppoa yhdistää tosite ja osto toisiinsa, esimerkiksi jollain pitkällä numerosarjalla?
Kirjaus ja tosite pitää tosiaan pystyä yhdistämään, eli tilikauden alussa voit ryhtyä numeroimaan tositteitasi katkeamattomalla numerosarjalla. Tämä sama numero merkitään siis sekä kirjanpitoon tehtävään kirjaukseen, että tositteeseen (tositteeseen sen voi merkitä esim kuulakärkikynälllä). Käytännössä siis ensimmäinen tositteesi tilikaudella saisi numeron 0001, seuraava 0002 jne jos päätät käyttää nelinumeroista sarjaa. Nimeämisen tarkkuutta ei missään laissa ole määrätty, joten kovin tarkka ei täydy olla, kunhan oston linkki yritystoimintaan on kysyttäessä helppo näyttää toteen.
Lopuksi olen käsin kirjoittanut "tuloja x-euroa, menoa x-euroa. tulot-menot = x-euroa voittoa toukokuussa 2013".
Onko tämä oikein? Pitäisikö jotain tehdä eritavalla, paljon monimutkaisemmin tai muuten vain ihan eri lähestymistavalla?
Yhdenkertaisessa kirjanpidossa tämä on ihan ok näin (kunhan merkkaa myös ylempänä mainitut tositenumerot kirjauksiin) Muista että myynneistä sinun kuuluu laatia itse myyntitosite, joka menee asiakkaalle ja josta laitetaan kopio kirjanpitoon).

Sain ennakkovero"laskun". Kun maksan sen, enkö joudu maksamaan koko vuonna muita veroja? Loppuvuodesta sitten selvitetään, onko veroja maksettu riittävästi/liian paljon, ja vasta sitten tehdään korjaukset?
Riippuu siitä onko ennakkoverosi jaettu useampaan erään. Jos on, niin näitä maksuja tulee vielä lisää. Lopulliset verot tosiaan selviävät vasta tilinpäätöksessä ja silloin maksat loput verot jos ennakot jäivät pieniksi tai saat maksamiasi ennakoita takaisin jos ennakkoverot oli arvioitu liian suuriksi.
Paljon sekavia, pitkiä ja tyhmiä kysymyksiä, pahoittelen niitä. Harmittaa kun heti pitäisi kirjanpitäjä palkata.
Toivoisin kuitenkin apua ainakin joissakin näissä asioissa.
Tyhmiä kysymyksiä ei näissä asioissa ole. Kirjanpidon maailma on sen verran monimutkainen, että ei ole mikään ihme jos se tuntuu aluksi hankalalta.
Aion itse asioida verotoimistossa joku päivä, ja kysyä lisää, jos asiaan saisi vähän tolkkua.
Kirjastosta olen lainannut kirjoja, mutta niistäkään en ole löytänyt vastausta näihin asioihin, ja ne käsittelevät yleensä monimutkaisempia asioita (kahdenkertainen kirjanpito, palkkaus tms).
Etsi käsiisi Marjo Salinin Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja, uskon että siitä voisi olla sinulle apua koska se lähtee liikkeelle perusteista.
waltsu
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 17:03

Re: Minne kirjanpito lähetetään? + Muita pieniä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja waltsu »

Kiitos oikein paljon! Selvensi TODELLA montaa asiaa!

Enää ei pelota mikään :wink:
Vastaa Viestiin