Miten kannattaisi toimia?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
jeeph
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2009, 18:15

Miten kannattaisi toimia?

Viesti Kirjoittaja jeeph »

Käytetyn tavaran ostoa ja myyntiä olisi kyseessä. Ostelen tavaraa yksityisiltä ja myyn eteenpäin. Kannattaako tehdä niin että ostan tavaran itselleni ja myyn sitten toiminimelle isompana läjänä. Kirjoitan kuitin itse itselleni. Miten sitten kun tavaraa jää yli, miten se vaihto-omaisuus eli varasto merkitään kirjanpitoon vai vastako tilinpäätökseen? vai kannattaako mielummin myydä koko varasto tyhjäksi ennen tilinpäätöstä jos se on mahdollista? ja miten tarkkaa inventaariota tulee pitää tavaroista, jos ostan vaikkapa kuolinpesästä läjän sekalaista tavaraa? jos ei sitä tarkemmin erittele niin mistä verottaja tietää mitä tavaraa varastoon jää ja paljonko, eikö silloin kannata merkitä kaikki myydyksi ja maksaa vain voitosta vero, eikä jättää niitä varastoon jos siitä menee pääomavero? ja meneekö tuo vero joka vuosi jos siellä ilmoittaa lojuvan tavaraa? en ole alv-velvollinen ja yhdenkertainen kirjanpito

haluaisin tehdä sen oikein, vaikkakin verovirkailija neuvoi tekemään itse itselle kuitit haluamallasi summalla (eli että jää vähemmän veroa maksettavaksi) näissä tilanteissa kun ostan itselleni tavaraa ja myyn ne toiminimen kautta. :lol:
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Miten kannattaisi toimia?

Viesti Kirjoittaja Andy »

jeeph kirjoitti:Käytetyn tavaran ostoa ja myyntiä olisi kyseessä. Ostelen tavaraa yksityisiltä ja myyn eteenpäin. Kannattaako tehdä niin että ostan tavaran itselleni ja myyn sitten toiminimelle isompana läjänä. Kirjoitan kuitin itse itselleni.
Minun käsittääkseni omalle toiminimelleen ei voi "myydä" tavaraa tuolla tavalla, vaan jos laitat itse omistamiasi tavaroita toiminimesi kirjanpitoon, niin kyseessä on yksityissijoitus. Juttelin aiheesta kirjanpidon opettajan kanssa ja hän oli sitä mieltä että turvallisin tapa olisi ostaa tavarat myyjiltä suoraan toiminimelle, kuittia vastaan.
jeeph kirjoitti: Miten sitten kun tavaraa jää yli, miten se vaihto-omaisuus eli varasto merkitään kirjanpitoon vai vastako tilinpäätökseen?
Tilinpäätöksen yhteydessä teet inventaarion varastostasi ja siellä tilikauden lopussa olevat tavarat jäävät vaihto-omaisuudeksi seuravaalle tilikaudelle. Menneen tilikauden kuluiksi tulevat vain niiden tavaroiden hankintahinnat jotka olet myynyt eteenpäin kyseisellä tilikaudella, toisin sanoen et voi vähentää vaihto-omaisuuden kuluja kuin sellaisesta vaihto-omaisuudesta jotka olet tilikauden aikana myynyt.
jeeph kirjoitti: vai kannattaako mielummin myydä koko varasto tyhjäksi ennen tilinpäätöstä jos se on mahdollista?
Jos myyt koko varaston tyhjäksi ennen tilinpäätöstä, niin saat vähentää hankintahinnan koko varaston arvon osalta. Jos jotain tavaraa jää yli, niin niiden hankintahinta vähennetään vasta sillä tilikaudella, jolla ne myydäänkin.
jeeph kirjoitti: ja miten tarkkaa inventaariota tulee pitää tavaroista, jos ostan vaikkapa kuolinpesästä läjän sekalaista tavaraa?
Varastossa olevien tavaroiden arvoa pitäisi tietysti pystyä jotenkin järkevästi seuraamaan. Jos ostat ison kasan sekalaista tavaraa kuolinpesältä, mutta myyt sitten yksittäisiä esineitä, niin sinun pitäisi määrittää tällaisen yksittäisen esineen arvon osuus koko nipusta, jotta voit vähentää sen hankintahinnan järkevästi. Sanoisin että jos vain suinkin mahdollista, niin olisi hyvä pitää tästä syystä suht tarkkaa listaa tavaroista, jotta pysyt kärryillä siitä, mikä minkäkin tavaran osuus hankintahinnasta on. Tällöin sinun on helpompi tehdä vähennykset näiden tavaroiden osalta sitten kun myyt ne eteenpäin.
jeeph kirjoitti: jos ei sitä tarkemmin erittele niin mistä verottaja tietää mitä tavaraa varastoon jää ja paljonko, eikö silloin kannata merkitä kaikki myydyksi ja maksaa vain voitosta vero, eikä jättää niitä varastoon jos siitä menee pääomavero?
Kun myyt tavaraa, niin sinun pitää tehdä myydystä tavarasta joka tapauksessa kuitti kirjanpitoon ja ostajalle. Toisin sanoen en ole varma ymmärränkö miten voisit merkitä sellaista tavaraa myydyksi, jota et todellisuudessa olekaan myynyt.

Tuo pääomaveron osuus lasketaan yrityksen edellisen tilikauden nettovarallisuuden perusteella ja siihen vaikuttavat myös mahdolliset maksetut palkat ja muut mahdolliset tulot mitä sinulla voi olla. Jossain tapauksissa pääomavero voi olla ansiotulojen veroa kannattavampi vaihtoehto, jos ansiotuloja on sen verran paljon että veroprosentti nousee korkeaksi. Jos ansiotuloja on vähän, niin silloin kannattaa välttää pääomaveroa, mutta tosiaan en tiedä miten voisit laillisesti merkitä sellaista tavaraa myydyksi, jota et todellisuudessa kuitenkaan ole myynyt. Jos joku toinen on viisaampi, niin kertokaa kantanne!
jeeph kirjoitti: ja meneekö tuo vero joka vuosi jos siellä ilmoittaa lojuvan tavaraa? en ole alv-velvollinen ja yhdenkertainen kirjanpito
Jos siellä vain lojuu tavaraa, etkä myy mitään, niin silloin ei mene veroakaan minun ymmärtääkseni. Sitten kun myyt tavaraa ja saat siitä tuloja, niin silloin veroa menee ja se vero jakautuu ansiotuloon ja pääomatuloon yrityksesi nettovarallisuuden perusteella. Jos yritykselläsi ei ole nettovarallisuutta, niin silloin kaikki tulo on ansiotuloa ja jos nettovarallisuutta on niin silloin osa on pääomatuloa.
jeeph kirjoitti: haluaisin tehdä sen oikein, vaikkakin verovirkailija neuvoi tekemään itse itselle kuitit haluamallasi summalla (eli että jää vähemmän veroa maksettavaksi) näissä tilanteissa kun ostan itselleni tavaraa ja myyn ne toiminimen kautta. :lol:
Sanoiko verovirkailija tosiaan että voit myydä itseltäsi tavaraa toiminimellesi? Minun ymmärtämykseni mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista, vaan kyseessä olisi yksityissijoitus. En siis ainakaan itse oikein ymmärrä miten homma voisi toimia tuolla tavalla, jos joku viisaampi haluaa lisätä jotain, niin laittakaa viestiä.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Miten kannattaisi toimia?

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Käytetyn tavaran kauppaan liittyen arvonlisäverovelvollisen yrityksen kannattaa miettiä käyttääkö se arvonlisäverotuksessa normaalia tapaa vai niin sanottua marginaaliverotusta. Marginaaliverotuksessa yrittäjä lisää arvonlisäveroa hankittuun tuotteeseen vain osto- ja jälleenmyyntihinnan erotukseen, eikä koko hankintahintaan. Tämä tapa voi olla järkevämpi jos yritys myy tavarat eteenpäin kuluttajille (joilla ei ole alv-vähennysoikeutta) sillä silloin tavaran myyntihinta jää pienemmäksi. Kuitenkin, jos tavaran ostaakin kuluttajan sijaan alv-velvollinen yritys, niin kyseinen yritys ei saa tehdä marginaaliveron vuoksi ostovähennystä arvonlisäverosta ja laskuun tulee tehdä merkintä "marginaaliverotus -ei sisällä vähennettävää veroa".
Vastaa Viestiin