Tiliote tositteena

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
norttipertti
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 23:02

Tiliote tositteena

Viesti Kirjoittaja norttipertti »

Olisi taas muutama kysymys, kun tuntuu, että teen kirjanpitoani vähän liian pikkutarkasti tällä hetkellä.

1. Tarvitseeko myyntilaskun maksusuoritus osoittaa tapahtuneeksi tiliotteen avulla? Vai riittääkö, että kirjanpitoon merkitään laskun tositenumero ja tositemappiin laitetaan ainoastaan kyseinen lasku (eikä tiliotetta lainkaan)? Entä ostot? Riittääkö niissä pelkkä kuitti?

2. Jos yhtä tiliotetta käyttää jonkin liiketapahtuman tositteena, niin miten tiliotteiden tositenumero pitäisi merkitä? Eli tarvitseeko nekin tiliotteet arkistoida tositemappiin, joissa ei ole mitään yrityksen toimintaan liittyviä tapahtumia, jolloin vaatimus "juoksevasta aukottomasta numeroinnista" täyttyy?

Ja kyse on siis yhdenkertaisesta kirjanpidosta.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tiliote tositteena

Viesti Kirjoittaja Andy »

norttipertti kirjoitti:Olisi taas muutama kysymys, kun tuntuu, että teen kirjanpitoani vähän liian pikkutarkasti tällä hetkellä.

1. Tarvitseeko myyntilaskun maksusuoritus osoittaa tapahtuneeksi tiliotteen avulla? Vai riittääkö, että kirjanpitoon merkitään laskun tositenumero ja tositemappiin laitetaan ainoastaan kyseinen lasku (eikä tiliotetta lainkaan)? Entä ostot? Riittääkö niissä pelkkä kuitti?
Hei!

Yhdenkertainen kirjanpito tehdään yleensä maksuperusteisena, jolloin kirjanpitomerkintä tehdään nimenomaan maksupäivän mukaan. Tällöin mielestäni tiliotetta kyllä kaivataan mukaan tositeainestoon.

Voisit ehkä helpottaa tilannetta hankkimalla toisen pankkitilin yritystoimintaasi varten, jolloin kaikki tiliotteen tapahtumat olisivat relevantteja. Joissain verkkopankeissa ylimääräisen pankkitilin voi luoda itse suoraan netissä, joten se käy todella nopeasti.
norttipertti kirjoitti: 2. Jos yhtä tiliotetta käyttää jonkin liiketapahtuman tositteena, niin miten tiliotteiden tositenumero pitäisi merkitä? Eli tarvitseeko nekin tiliotteet arkistoida tositemappiin, joissa ei ole mitään yrityksen toimintaan liittyviä tapahtumia, jolloin vaatimus "juoksevasta aukottomasta numeroinnista" täyttyy?
Mielestäni ei tarvitse pitää tositeainestossa sellaisia tiliotteita, joilta ei myöskään ole tehty mitään kirjauksia. Numerointi tehdään yleensä siten että tiliotteelle merkitään kynällä tapahtuman viereen sen kirjanpidon tositenumero. Jos tapahtuma ei kuulu kirjanpitoon, niin sitä ei myöskään silloin erikseen numeroida.
norttipertti
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 23:02

Re: Tiliote tositteena

Viesti Kirjoittaja norttipertti »

Kiitos paljon vastauksesta!

Tiliotteessa näkyvät muut maksutapahtumat eivät ole minulla varsinaisesti se ongelma tässä vaan tositteiden pyörittämisen vaatima työmäärä. Kysymykseni ylempänä ei nimittäin täysin vastannut todellisuutta (asioiden yksinkertaistamiseksi), sillä olen toteuttanut sähköisenä koko kirjanpidon eli skannannut tositteet koneelle.

Eli tositteet ovat tositekansiossa aikajärjestyksessä tiedoston muokattu-attribuutin perusteella seuraavaan tapaan:

OSTOT-1.jpg
OSTOT-1-merkinnät.jpg
MYYNNIT-1.jpg
MYYNNIT-1-merkinnät.jpg
MYYNNIT-2.jpg
MYYNNIT-2-merkinnät.jpg
jne.

Nuo merkinnät-tiedostot olen tehnyt itse kuvankäsittelyohjelmalla ja olen kirjoittanut niihin tarvittaessa lisätietoja, miten esim. ALV on huomioitu kirjanpidossa, oma käyttö jne. Lisäksi niistä löytyy viittaus tiliotteeseen, josta maksutapahtuma löytyy. Itse tiliotteisiin en ole tehnyt mitään merkintöjä (pitäisiköhän sekin vielä tehdä???).

Tuollainen erillinen kuvatiedosto per tosite on tietysti melkoisen työlästä tehdä, joten kaipaisin vaivattomampaa tapaa tositemerkinnöille. Jos tiliotteeseen ei tarvitsisi viitata, niin suurin osa merkintätiedostoista jäisi pois, mutta kuten sanoit, tiliotteita on siis pidettävä mukana. Mietin tässä sellaista vaihtoehtoa, että voisiko nuo omat merkinnät kirjoittaa esim. yhteen "tositemerkinnät vuonna 2013"-tiedostoon, ettei jokaisen tositteen kohdalla tarvitsisi aina käyttää kuvankäsittelyohjelmaa. Vielä kätevämpää tietysti olisi, jos merkinnät voisi lisätä Excelissä olevaan kirjanpitoon suoraan liiketapahtuman kohdalle, mutta kirjanpidon tulostaminen nidotuksi kirjaksi voisi silloin mennä hankalaksi...

Ideoita?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tiliote tositteena

Viesti Kirjoittaja Andy »

Auts, tuo kuulostaa kieltämättä erittäin työläältä tavalta tehdä kirjanpito. Hyvä uutinen on että luulen että systeemistäsi saa kyllä helpomman!

Minä ehdottaisin jotain tämän suuntaista työtapaa:

Kun skannaat kuitin koneelle, anna tiedostolle nimeksi juokseva tositenumero. Tällöin tilikauden ensimmäinen tosite olisi 001, sitä seuraava tosite 002 jne. Excelissä tee oma rivi joka tositenumerolle johon teet merkinnät ja kommentit tositteesta. Jos kirjaat tositteet maksuperusteen mukaan, niin silloin tarvitset joka tapauksessa tiliotetta jotta näet oikeat maksupäivät. Eli samalla kun katsot päivämäärät tiliotteesta, voit merkitä kynällä tiliotteeseen tositenumeron.

Saat kyllä excelistäkin tulostettua kirjanpitosi, eli sitä asiaa ei kannata suotta murehtia.
Vastaa Viestiin