Luottokunnan kautta tulevat suoritukset

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Manse
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Heinä 2012, 14:35

Luottokunnan kautta tulevat suoritukset

Viesti Kirjoittaja Manse »

Olen alkanut pitämään yhdenkertaista maksuperusteista kirjanpitoa muutamille ammatinharjoittajille. Minulla on yksi iso ongelma.

Kaikissa löytämissäni maksuperusteista kirjanpitoa käsittelevissä ohjeissa sanotaan tiivistettynä että "tapahtuma kirjataan sille päivälle jolloin rahat ovat tilillä / lähtevät tililtä". Mitenkäs on sitten laita Luottokunnan kautta tulevien pankki- ja luottokorttisuoritusten kautta? Nehän tulevat pankkitilille parin arkipäivän viiveellä. Tehdäänkö kirjaus vasta sinä päivänä, kun ne luottokunnan kautta ilmestyvät pankin tiliotteelle? Näin ainakin itse asian käsittäisin.

Ongelmana on se, että kyseisten ammatinharjoittajien käyttämä raportointiohjelma antaa "maksuperusteisen käyntiraportin", jossa nuo pankki- ja luottokorttimaksut näkyvät sinä päivänä, kun ne on höylätty. Pakkaa sekoittavat tietysti myös käteismaksut, jotka näkyvät myös kyseisessä raportissa, mutta niitä ei ole eroteltu mitenkään korttimaksuihin verrattuna. Kyseinen raportti ja pankin tiliote/kassaraportti eivät siis kuukausitasolla täsmää keskenään.

Pidänkö siis kirjapidon pankin tiliotteen ja kassaraportin vai ohjelman antaman "maksuperusteisen käyntiraportin" pohjalta?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Luottokunnan kautta tulevat suoritukset

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kovin vaarallisesta asiasta tässä ei mielestäni ole kyse jos puhutaan kuitenkin vain muutamien päivien viiveestä, mutta helpointa olisi varmaankin kirjata nämäkin tapahtumat pankin tiliotteen perusteella. Tietyllä tavalla asiaa voidaan verrata siihen, että yrittäjä saa laskun joka on päivätty tietylle päivälle, mutta yrittäjä maksaa sen vasta muutaman päivän myöhemmin. Silloinhan maksuperusteella kirjattaessa ratkaisevaa ei ole laskun päiväys vaan juurikin pankin tiliote. Eli maksuperusteisessa kirjanpidossa tiliotteen päivämäärät ovat suurimmassa roolissa.
Vastaa Viestiin