Yksityinen elinkeinonharjoittaja, poistojen kannattavuus?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
anttiN
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 13:31

Yksityinen elinkeinonharjoittaja, poistojen kannattavuus?

Viesti Kirjoittaja anttiN »

Teen pieniä sivutoimisia töitä yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Nämä tulot jäävät arvonlisäverorajan alapuolelle, eli käytännössä puhutaan pyöreästi 5000 euron tuloista. Olen kuitenkin joutunut hankkimaan töitä varten muutamia hankintoja, eli tulostimen sekä työpöydän ja -tuolin. Yhteensä nämä hankinnat maksoivat noin 860 euroa.

Kysymykseni olisi, että kannattaako minun vähentää nuo hankinnat kokonaisuudessaan heti ensimmäisen vuoden verotuksessa?

Vuosittainen pienhankintarajahan oli 2500 euroa, joten siinä mielessä tämä ei olisi ongelma ja yhdessä keskustelussa kerrottiin, että pieniä atk-laitehankintoja on luvallista vähentää kerralla.

Mietin lähinnä sitä, että hyötyisinkö enemmän vähennyksistä tulevina vuosina, jos tekisin niistä poistosuunnitelman? Eli kun tulot ovat vuodessa noin pienet, meneekö kertavähennyksenä verovähennyshyötyä ”hukkaan”?

Näiden lisäksi minulle tulee vuosittaisia vähennyksiä ainakin kotona työskentelystä. En ole vielä ehtinyt tutustua tarkemmin työhuonevähennykseen, mutta olen käsittänyt sen olevan vähintään 160 euroa? Ilmeisesti se on mahdollista laskea myös asumiskulujen ja työkäytössä olevan pinta-alan perusteella?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yksityinen elinkeinonharjoittaja, poistojen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja Andy »

anttiN kirjoitti:Teen pieniä sivutoimisia töitä yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Nämä tulot jäävät arvonlisäverorajan alapuolelle, eli käytännössä puhutaan pyöreästi 5000 euron tuloista. Olen kuitenkin joutunut hankkimaan töitä varten muutamia hankintoja, eli tulostimen sekä työpöydän ja -tuolin. Yhteensä nämä hankinnat maksoivat noin 860 euroa.

Kysymykseni olisi, että kannattaako minun vähentää nuo hankinnat kokonaisuudessaan heti ensimmäisen vuoden verotuksessa?

Vuosittainen pienhankintarajahan oli 2500 euroa, joten siinä mielessä tämä ei olisi ongelma ja yhdessä keskustelussa kerrottiin, että pieniä atk-laitehankintoja on luvallista vähentää kerralla.

Mietin lähinnä sitä, että hyötyisinkö enemmän vähennyksistä tulevina vuosina, jos tekisin niistä poistosuunnitelman? Eli kun tulot ovat vuodessa noin pienet, meneekö kertavähennyksenä verovähennyshyötyä ”hukkaan”?
Ei mene hukkaan. Yrityksen tappio on vähennyskelpoista kymmenen vuoden ajan, eli vaikka tämä tilikausi painuisi reilusti miinukselle, niin sen saa hyväksiluettua seuraavan tilikauden positiivisesta tuloksesta (eli veroja tulee maksettavaksi vähemmän). Tilanne on melkeinpä päin vastoin: pienhankintojen kirjaaminen tappiin asti on normaalisti kannattavaa (jos vain ostetut hyödykkeet ovat oikeasti hyödyllisiä) sillä niillä saa verotettavaa tuloa pienemmäksi helposti.
anttiN kirjoitti: Näiden lisäksi minulle tulee vuosittaisia vähennyksiä ainakin kotona työskentelystä. En ole vielä ehtinyt tutustua tarkemmin työhuonevähennykseen, mutta olen käsittänyt sen olevan vähintään 160 euroa? Ilmeisesti se on mahdollista laskea myös asumiskulujen ja työkäytössä olevan pinta-alan perusteella?
Kyllä, voit valita joko standardin summan tai laskea todelliset neliöt, riippuen siitä kumpi tapa on edullisempi kannaltasi.
anttiN
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 13:31

Re: Yksityinen elinkeinonharjoittaja, poistojen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja anttiN »

Kiitos nopeista vastauksista.
Andy kirjoitti: Ei mene hukkaan. Yrityksen tappio on vähennyskelpoista kymmenen vuoden ajan, eli vaikka tämä tilikausi painuisi reilusti miinukselle, niin sen saa hyväksiluettua seuraavan tilikauden positiivisesta tuloksesta (eli veroja tulee maksettavaksi vähemmän). Tilanne on melkeinpä päin vastoin: pienhankintojen kirjaaminen tappiin asti on normaalisti kannattavaa (jos vain ostetut hyödykkeet ovat oikeasti hyödyllisiä) sillä niillä saa verotettavaa tuloa pienemmäksi helposti.
No niinpä tietysti. Sinulla on oiva taito selostaa näitä juttuja yksinkertaisesti, kiitoksia.

Oletko sitä mieltä, että toimistokalusteet voisi vähentää kerralla? Ne jäävät kyllä yksittäisinä hankintoina selkeästi 850 euron pienhankintarajan alle.
Andy kirjoitti: Kyllä, voit valita joko standardin summan tai laskea todelliset neliöt, riippuen siitä kumpi tapa on edullisempi kannaltasi.
Ok. Mikäli työhuoneena kotona toimisi selkeästi erotettu oma huone, olisi tämä laskelma tietysti helppo tehdä. Jos työskentelytila on makuuhuoneessa, lasketaanko yleensä koko huoneen koko, vai pitääkö pyrkiä arviomaan todelliseen työskentelyyn tarvittava konkreettinen tila? Käytännössähän aika harvalla taitaa olla kokonaan tiettyyn tarkoitukseen rajattu työhuone tällaisissa tapauksissa.
Vastaa Viestiin