Neuvoja kaivattaisiin

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Niva
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 19:31

Neuvoja kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja Niva »

Terve

Teen toiminimella tietokonehuoltoja opiskelujen lomassa ja kirjanpitoa olen pitänyt yksinkertaisella exceltaulukolla(Zervant:n pohja). Malli http://aijaa.com/008289281869.jpg. Olen merkannut ALV:it varalta, vaikka tienaankin niin vähän, etten kuulu arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.

1. Epäselvää on miten minun pitäisi merkitä kirjanpitoon tuotteet jotka siirrän omista nimistä toiminimen nimiin. Tuoteita olisi myyntiin meneviä 10-100e arvoisia tietokoneen osia ja huoltotehtävissä käyttämääni kalustoa, nekin arvoltaan alle 300e.

2. Olen ostanut toiminimelle tavaraa kivijalkakaupasta, netistä ja ulkomailta(Saksa). Maksut ovat lähteneet joko käteisellä, henkilökohtaiselta tililtäni tai yrityksen maksuihin varaamaltani tililtä. Merkitäänkö kaikki samalla lailla kirjanpitoon? Nyt olen merkannut esimerkiksi "Osto, Toimistotarvikkeet" tai "Osto, Domain/webhotelli".

3. Kuinka tarkasti kirjanpitoon pitää merkata tiedot. Riittääkö käyttämäni "Osto, Kiintolevy" vai pitäköö näkyä mallit yms. tarkat tiedot? Riittääkö tuloissa esimerkiksi "Lasku, nro 713224" johon tuo nro kirjoittamastani kuitista?

Aika paljon on kysyttävää, mutta jos näillä pääsisi taas eteen päin. Kiitokset jo etukäteen
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Neuvoja kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja JK50 »

Niva kirjoitti:Terve

Teen toiminimella tietokonehuoltoja opiskelujen lomassa ja kirjanpitoa olen pitänyt yksinkertaisella exceltaulukolla(Zervant:n pohja). Malli http://aijaa.com/008289281869.jpg. Olen merkannut ALV:it varalta, vaikka tienaankin niin vähän, etten kuulu arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.

1. Epäselvää on miten minun pitäisi merkitä kirjanpitoon tuotteet jotka siirrän omista nimistä toiminimen nimiin. Tuoteita olisi myyntiin meneviä 10-100e arvoisia tietokoneen osia ja huoltotehtävissä käyttämääni kalustoa, nekin arvoltaan alle 300e.
Kyseessä on yksityissijoitus yritykseen. Arvioi tavaroiden käypä arvo ja kirjaa sen perusteella pienhankinnoiksi (tai jos lyhytaikaista alle 3v kalustoa niin suoraan kuluksi).
Niva kirjoitti: 2. Olen ostanut toiminimelle tavaraa kivijalkakaupasta, netistä ja ulkomailta(Saksa). Maksut ovat lähteneet joko käteisellä, henkilökohtaiselta tililtäni tai yrityksen maksuihin varaamaltani tililtä. Merkitäänkö kaikki samalla lailla kirjanpitoon? Nyt olen merkannut esimerkiksi "Osto, Toimistotarvikkeet" tai "Osto, Domain/webhotelli".
Henkilökohtaisilta tileiltä/korteilta maksetut ovat yksityissijoituksia toiminimeen, yrityksen tililtä maksetut normaaleja kulukirjauksia. Molemmat ovat ok. Ai niin ja teet yhdenkertaisena kirjanpidon? Siinä tapauksessa homma on vielä helpompaa ja voit merkitä pelkästään kulun ilman rahan lähdettä. Eli käyttämäsi tapa vaikuttaa ok:lta.

Niva kirjoitti: 3. Kuinka tarkasti kirjanpitoon pitää merkata tiedot. Riittääkö käyttämäni "Osto, Kiintolevy" vai pitäköö näkyä mallit yms. tarkat tiedot? Riittääkö tuloissa esimerkiksi "Lasku, nro 713224" johon tuo nro kirjoittamastani kuitista?

Aika paljon on kysyttävää, mutta jos näillä pääsisi taas eteen päin. Kiitokset jo etukäteen
Kirjanpidossa riittää, kun viittaat selvästi (esim tositenumerolla) siihen kuittiin, johon kirjaus perustuu. Kuitistahan käykin sitten ilmi tarkemmat tiedot.
Vastaa Viestiin