Autokulut jälkikäteen toiminimen kirjanpitoon?

Kaikki autojen ja matkakustannusten kirjanpitokäsittelyyn ja verotukseen liittyvät kysymykset
kalka1
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Touko 2016, 11:20

Autokulut jälkikäteen toiminimen kirjanpitoon?

Viesti Kirjoittaja kalka1 »

Kuinka toimin kun olen maksanut autokulut alkuvuoden osalta omalta tililtäni! Jo nyt on selvää, että 50%:n raja menee rikki, eli elinkeinotoimintaan liittyvät ajot ylittyvät niin, että kirjaan ajoneuvon taseeseen. Kuitit olen säästänyt kaikista ajoneuvoon liittyvistä menoista.

A. Voinko vähentää ne suoraan kuluiksi vai merkataanko ne yksityissijoituksiksi. Käytän kahdenkertaista kirjanpitoa.

B. Tilikauden päätyttyä oikaisen yksityiskäytön pois, kuluista?

C. Minulla on kaksi henkilöautoa, vain toista käytetään elinkeinonharjoittamisessa, voinko perustella verottajalle alv-vähennyksen kaikista autokuluista vaikka kyseessä on henkilöauto?
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Autokulut jälkikäteen toiminimen kirjanpitoon?

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Jos autoa käytetään yhtään yksityisajoihin, niin et voi tehdä lainkaan alv-vähennyksiä.
"Hankinta- ja käyttökustannusten arvonlisäveron saa vähentää. Vähäinenkin yksityiskäyttö poistaa koko vähennysoikeuden. Auton hankintahinnan lisäksi myös auton huolloista, bensan ostoista ym. tehdyt vähennykset on silloin palautettava."
https://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yht ... rvo(20416)

Yritystoimintaan liittyvät toteutuneet kulut voit vähentää, eli ajopäiväkirjan täytyy olla täydellinen ja sieltä sitten suhteessa kirjaat kirjanpitoon kuluiksi sen osuuden, mikä vastaa liiketoiminnan ajoja.
Vastaa Viestiin