Sähköinen taloushallinto
Lähetetty: 04 Marras 2015, 18:13
Mitä mieltä mikroyritysten siirtymisestä käyttämään sähköisiä taloushallinto-ohjelmia ? Onko käyttökokemuksia ? Itse olen kovasti siitä kiinnostunut, mutta en oikein käsitä miten ihmeessä sen saa sovellettua yrittäjien käyttöön. Ymmärrän sen kierron ja edut asiakkaalle. En vain keksi miten itse sen hyödynnän tilitoimistoyrittäjänä.
Miten teen käytännön työn niin etten joudu koko ajan päivystämään kunkin asiakkaan tekosia ohjelmassa ? Ohjelmistotoimittajat rummuttavat, että työt ei kasaannu, kun voi tehdä tarkastuksia ja täsmäytyksiä pitkin kuukautta. Hypinkö päivittäin asiakkaalta toiseen katsomassa, että onko yksittäisen ostolaskun automaattitiliöinti mennyt oikein ? Irtopapereita asiakkailta tulee kuitenkin vielä. Skannaanko niitä urakalla sähköiseen arkistoon vai miten varmistun, että kirjanpito pysyy selkeänä. Ei sitä oikein asiakkailtakaan voi vaatia, jos yrittää heidän työtään nopeuttaa.
Miten varmistan etten ole 24/7 neuvomassa puhelimessa yrittäjää, joka ei ole varma menikö maksut tililtä tuplasti ym. ? Mikroyrittäjät, kun on töissä työaikana ja tekevät toimistotyöt iltaisin ja erityisesti sunnuntaisin.
Miten hinnoittelen työni ? Asiakkaille annetaan ymmärtää, että kaikki menee helposti ja automaattisesti. Mistä kirjanpitäjä siis enää veloittaa ? Välistä vetäjiä on jo muutenkin tarpeeksi mm. pankit ja operaattorit. Tulee yhdelle laskulle hintaa, kun jokainen siitä osansa ottaa.
Tympeintä tässä ajattelussa on se, että kirjanpitäjistä yritetään tehdä asiantuntijoita ja neuvonantajia. Ei pienet yritykset tarvitse maksullisia neuvonantajia ja isompien neuvomiseen ei uskallus riitä. Varsinkaan näinä päivinä, kun yhteiskunta yrittää saada kirjanpitäjät muutenkin osasyyllisiksi asiakkaiden tekemiin verovilppeihin. Kirjanpitäjiksi on perinteisesti hakeutuneet ihmiset, jotka rakastavat rutiineja eivätkä halua paistatella neuvottelupöydissä. Itse tykkään työstäni eniten juuri silloin, kun on iso paperipino edessä ja saan siihen rauhassa keskittyen naputella kirjauksia menemään.
Miten teen käytännön työn niin etten joudu koko ajan päivystämään kunkin asiakkaan tekosia ohjelmassa ? Ohjelmistotoimittajat rummuttavat, että työt ei kasaannu, kun voi tehdä tarkastuksia ja täsmäytyksiä pitkin kuukautta. Hypinkö päivittäin asiakkaalta toiseen katsomassa, että onko yksittäisen ostolaskun automaattitiliöinti mennyt oikein ? Irtopapereita asiakkailta tulee kuitenkin vielä. Skannaanko niitä urakalla sähköiseen arkistoon vai miten varmistun, että kirjanpito pysyy selkeänä. Ei sitä oikein asiakkailtakaan voi vaatia, jos yrittää heidän työtään nopeuttaa.
Miten varmistan etten ole 24/7 neuvomassa puhelimessa yrittäjää, joka ei ole varma menikö maksut tililtä tuplasti ym. ? Mikroyrittäjät, kun on töissä työaikana ja tekevät toimistotyöt iltaisin ja erityisesti sunnuntaisin.
Miten hinnoittelen työni ? Asiakkaille annetaan ymmärtää, että kaikki menee helposti ja automaattisesti. Mistä kirjanpitäjä siis enää veloittaa ? Välistä vetäjiä on jo muutenkin tarpeeksi mm. pankit ja operaattorit. Tulee yhdelle laskulle hintaa, kun jokainen siitä osansa ottaa.
Tympeintä tässä ajattelussa on se, että kirjanpitäjistä yritetään tehdä asiantuntijoita ja neuvonantajia. Ei pienet yritykset tarvitse maksullisia neuvonantajia ja isompien neuvomiseen ei uskallus riitä. Varsinkaan näinä päivinä, kun yhteiskunta yrittää saada kirjanpitäjät muutenkin osasyyllisiksi asiakkaiden tekemiin verovilppeihin. Kirjanpitäjiksi on perinteisesti hakeutuneet ihmiset, jotka rakastavat rutiineja eivätkä halua paistatella neuvottelupöydissä. Itse tykkään työstäni eniten juuri silloin, kun on iso paperipino edessä ja saan siihen rauhassa keskittyen naputella kirjauksia menemään.