Väärin raportoitujen alvien korjaaminen kirjanpitoon

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Kristiina87
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Tammi 2017, 17:08

Väärin raportoitujen alvien korjaaminen kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Kristiina87 »

Aloitin kuukausi sitten yhdistyksessä ja lävähti nakki tehdä koko viime vuoden kirjanpito, mutta ilmeni pieni mutka matkaan. Juuri kun olin saanut lähes kaiken valmiiksi, niin sain käsiini alv-ilmoitukset sekä tiliotteet tilistä, jonne alv-palautukset on tehty ja kävi ilmi, että alv:t on raportoitu väärin. Olen kirjanpidon ehtinyt kuitenkin tekemään kirjanpitolain mukaisesti niin, että olen kirjannut alvit vain niistä tapahtumista, joista alvn on saanut vähentää, mutta nyt en sitten tiedä, miten tuon korjauksen tekisin. Olen tehnyt alv-ilmoitusten korjaukset verottajalle, mutten tiedä, miten korjaisin tämän kirjanpitoon. Summahan taseessa jää maksettavaan alv-velkaan, mutta miten ihmeessä saan tilit täsmäämään, kun nuo alkuperäiset, virheelliset alv-kirjaukset puuttuvat niin taseen kuin tuloksenkin puolelta?

Eli havainnollisesti seuraavasti:

Ostolasku 100€ + 24€ alv

Laskua ei ole vuoden aikana kirjattu kirjanpitoon vaan alv-ilmoitukset on tehty pankkiohjelmasta tulevan alv-raportin mukaan. Raportilla on ollut ostojen alv-saamista 24€, joka raportoitu verottajalle.

Verottaja palauttanut 24€ alv yhdistykselle. Kirjattu kirjanpitoon 24€ per pankkitili / an ostojen alv-saamiset.

Kirjanpitoon olen kirjannut laskun per ostot 124€ / an ostovelat.

Nyt kun olen tehnyt alv:n korjausilmoitukset verottajalle, niin miten tuo korjaustapahtuma tulisi kirjata kirjanpitoon? 24€ täytyy tietenkin maksaa verottajalle takaisin ja se jää maksettavaan alv-velkaan tilinpäätöksessä, mutta miten ihmeessä tämän saa kirjattua niin, että menee oikein ja kaikki tilit täsmäävät? Millään ei viitsisi käydä useampaa sataa laskua läpi ja lähteä alveja niistä virheellisesti kirjailemaan vain, jotta saan tämän kirjauksen tehtyä, mutta onko vaihtoehtoja?
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Väärin raportoitujen alvien korjaaminen kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Nokso »

kirjaat korjaustositteen niille tileille mitä korjaus koskee. eli jos alv ostoista -tilille on kirjattu liikaa --> kirjaat kreditiin korjaussumman ja vastatilinä esim. pankkitili tai saamiset-tili
Vastaa Viestiin