Mitä kaikkea osakeyhtiön kirjanpidossa voi jälkikäteen korjata?

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Mitä kaikkea osakeyhtiön kirjanpidossa voi jälkikäteen korjata?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Kiinnostaisi tietää mitä kaikkea osakeyhtiön kirjanpidossa voi jälkikäteen korjata tai mitä ei voi?

Lähinnä kiinnostaisi tietää:

1. Voiko tilinpäätöksen ja veroilmoituksen jälkeen enää korjata esim. myynti- tai ostolaskuja, jos on jäänyt kokonaan kirjaamatta tilikauden aikana?

2. Entä voiko kausiveroilmoituksen jälkeen ennen kuin on tehnyt tilinpäätöstä vielä korjata alv-alaisia myynti- tai ostolaskuja jotka on kokonaan jäänyt kirjaamatta tilikauden aikana?

(Osakeyhtiö, Oy)
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Mitä kaikkea osakeyhtiön kirjanpidossa voi jälkikäteen korjata?

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Tilinpäätöksen jäkeen ei voi korjata mitään, mikä muuttaa tilinpäätöksen lukuja. Samoin alvien kanssa, mikäli on tullut virheitä, ne voi korjata, jolloin verottajalle pitää tehdä korjausilmoitus.

Tokikin siis tilinpäätöksen jälkeen voi lisäillä ostoja ja myyntejä, mutta tällöin täytyy tehdä tilinpäätös uudelleen. Mikäli on jäänyt kirjaamatta myyntejä ja ostoja, suosittelisin kysymään verottajalta toimintaohjetta tilanteeseen.
Nga
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Joulu 2017, 14:00

Re: Mitä kaikkea osakeyhtiön kirjanpidossa voi jälkikäteen korjata?

Viesti Kirjoittaja Nga »

Itse olen tehnyt kirjaukset seuraavalle tilikaudelle muistioilla, joissa selvännän mihin tositteeseen kirjaukset liittyvät. Tuleekohan jollekin tästä paha mieli? Rikonkohan lakia?
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Mitä kaikkea osakeyhtiön kirjanpidossa voi jälkikäteen korjata?

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Nga kirjoitti:Itse olen tehnyt kirjaukset seuraavalle tilikaudelle muistioilla, joissa selvännän mihin tositteeseen kirjaukset liittyvät. Tuleekohan jollekin tästä paha mieli? Rikonkohan lakia?
Tämä on ihan validi tapa, jos muutokset eivät ole olennaisia.
Vastaa Viestiin