Onko lisäysten teko asiakkaalle jo annettuun laskuun sallittua?

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
jhn
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Loka 2015, 22:49

Onko lisäysten teko asiakkaalle jo annettuun laskuun sallittua?

Viesti Kirjoittaja jhn »

Tervehdys,

kysymys kuuluisi, onko lisäysten teko olemassaolevaan, jo asiakkaalle lähetettyyn laskuun sallittua eli laskun numero ja päivämäärä säilyy tällöin samana? Vai onko aina tehtävä muutoslasku tai hyvityslasku, jossa myös uusi laskun numero ja päivämäärä?

Tarkoittamani muutokset koskevat esim. seuraavia tilanteita:
[*] Laskun maksu on myöhässä -> muistutuskulun ja viivästyskoron lisääminen laskuun (ei erillistä laskua näistä, tai muutoslaskua näiden vuoksi)
[*] Lasku palaa takaisin, koska osoite on vanhentunut tai virheellinen -> osoitteen muuttaminen laskuun (ei uutta laskua; osoite vaan korjataan ja uudestaan lähetykseen)
[*] Laskuun tehdään jokin hyvitys -> uuden laskurivin lisääminen hyvityksenä laskuun, jolloin myös laskun loppusumma pienenee (ei hyvityslaskua; lähinnä liittyen tapauksiin joissa laskua on jo muutettu lisämällä siihen muistutuskuluja ja viivästyskorkoja)

Kysymys lienee suht triviaali, mutta koetin etsiä tietoa kysymykseen netistä ja muutamasta oppikirjasta, mikä olisi sen hyvän kirjanpito- ja laskutustavan mukaista, mutta eipähän neuvoa löytynyt :roll: Jännimpiä lienevät tilanteet, joissa laskuun ei tule maksua ja asiakkaan osoitteetkin muuttuvat pitkän prosessin aikana kuin ruletissa; siinä tulisi yhdestä saatavasta yli puolenkymmentä laskua kirjoitettua, jos ei tarvittavia lisäyksiä tekisi siihen yhteen ja samaan laskuun.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Onko lisäysten teko asiakkaalle jo annettuun laskuun sallittua?

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Osoitteen muutoksen takia en lähtisi tekemään mitään muutoksia laskuun, jos muut tiedot ovat oikein. Jos yrityksille myy, tärkein tieto on y-tunnus.
Muitutuskoron voi periaatteessa lisätä laskuun, jotkin laskutusohjelmat tekevät ymmärtääkseni niin, mutta vaatii tarkkuutta kirjanpidossa! Koronhan voi lisätä aina seuraavaan laskuun, jos asiakkuus on jatkuva.

Muuten suosittelen aina tekemään hyvityslaskun ja uuden laskun ja sitten toimittamaan nämä kaikki kolme (myös alkuperäinen) asiakkaalle. Etenkin, jos myyt yrityksille, niin heilläkin on siellä kirjanpitäjät, jotka kaipaavat mahdollisimman selkeää informaatiota laskuista.
Vastaa Viestiin