Verotilin oikea saldo

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
mimosa1
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Elo 2014, 12:30

Verotilin oikea saldo

Viesti Kirjoittaja mimosa1 »

Olen tekemässä tilinpäätöstä ja verotilin saldo kirjanpidossa on väärä. Yrityksen edellinen kirjanpitäjä on korjannut verotilin saldon tilinpäätöksessä käyttäen vastatiliä Muut liiketoiminnan menot. Onko kyseinen tapa oikein, vai pitäisikö oikea saldo korjata jollain toisella tavalla? Verotilille ei siis ole alkusaldojen jälkeen tehty minkäänlaisia kirjauksia.
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: Verotilin oikea saldo

Viesti Kirjoittaja kirjaaja »

Jos verotilin saldossa on pieni heitto eikä verotiliä ole kirjattu tilikauden aikana niin käyttäisin verojen korot tms. vastaavaa tiliä, mutta jos esimerkiksi verotilin saldo on ollut 31.12.20X1 0,53 euroa ja nyt 31.12.20X2 esimerkiksi - 1 003,26 euroa miettisin mitä velvotteita verotilillä tuolloin on ollut. Toiset eivät edes käsittele verotiliä kirjanpidossa, mutta itse kirjaan sen kuukausittain ja suosittelen sitä lämpimästi muillekin. Sen avulla esimerkiksi perintään siirtyven velvotteiden seuranta sujuu tuskattomammin ja pääkirjalta on helppo lukea mitä on perintään tilille jo tullut verotililtä kirjattua. :D
viima
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:10
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Verotilin oikea saldo

Viesti Kirjoittaja viima »

Samaa mieltä kuin edellinenkin, mutta yksi pieni vinkki vielä.

Riippuen minkä raportin otat verotilipalvelusta on tiliotteen päiväys joko noin 20. pvä tai kuukauden viimenen päivä.
Pointtina siis se että jos verotilille on esim maksettu 23. päivä jotain, se ei näyt oletus tiliotteessa (joka tulee noin 20. päivä) vaan kirjanpito ja verotilierottavat. Tarkista siis täsmäytystä tehdessä verotilin oikea saldo kuukauden viimeisen päivän mukaan, siitä on ihan oma raportti verotilipalvelussakin.
Taloushallinnon palveluita PK-yrityksille ja yrittäjille
www.viimapaa.com
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: Verotilin oikea saldo

Viesti Kirjoittaja kirjaaja »

viima kirjoitti:Samaa mieltä kuin edellinenkin, mutta yksi pieni vinkki vielä.

Riippuen minkä raportin otat verotilipalvelusta on tiliotteen päiväys joko noin 20. pvä tai kuukauden viimenen päivä.
Pointtina siis se että jos verotilille on esim maksettu 23. päivä jotain, se ei näyt oletus tiliotteessa (joka tulee noin 20. päivä) vaan kirjanpito ja verotilierottavat. Tarkista siis täsmäytystä tehdessä verotilin oikea saldo kuukauden viimeisen päivän mukaan, siitä on ihan oma raportti verotilipalvelussakin.
Totta! Se verotilin tiliote on minun mielestäni aika kurja raportti kirjanpitäjän kannalta, itse käytän sitä oliko se nyt kuukauden yhteenveto, kuitenkin sellainen kuukausittainen raportti jossa tapahtumat kk:n ensimmisestä päivästä viimeiseen, jolloin saldo on helppo täsmätä kirjanpitoon ja jos esimerkiksi jostakin syystä käy joskus niin että tilisiirto ei ole vielä ko. kuukaudella ehtinyt kirjautua verotilille niin olen käyttänyt rahansiirrot matkalla tiliä.
Vastaa Viestiin