Kirjanpito totaallisen solmussa

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Kirjanpito totaallisen solmussa

ViestiKirjoittaja kirjaaja » 21 Tammi 2015, 22:18

Hei!

Minulle tuotiin tässä yksi päivä isohko osakeyhtiö, joka menee aikanaan tilintarkastukseen.

Kirjanpito on vaihtunut nyt tämän tilikauden aikana jo kolmanteen toimistoon eli meille.
Ensimmäinen kirjanpitäjä oli tehnyt kirjanpitoa jo vuosia ja alkuvuosi on selkeä ja simppelisti hahmotettavissa (valitettavasti tämä upea ammattilainen menehtyi), jolloin asiakas siirsi kiireellä kirjanpitonsa toiseen toimistoon. Seuraavan ison toimiston kirjanpitäjä on muutamassa kuukaudessa saanut aikamoisen sopan keitetyksi.

Nyt aloittelen urakkaa ja aloitan syöttämällä tuloslaskelman ja taseen saldot kirjanpitoon päiväkirjalla. Teen kaiken yhdelle muistiotositteelle ja lisäilen selitteet. Muistiotositteen liitteeksi laitan aiemmat tuloslaskelmat, sekä taseet. Taseen tietysti olen kirjannut prikulleen mukaillen aiempaa tasetta, mutta tuloslaskelman kanssa pohdiskelin että pitäisikö vähän soveltaa. Samoja asioita on kirjattu lukuisille eri tileille, sellaisille joita meillä ohjelmassa ei edes ole olemassakaan. Mietin, että jos kirjaan muistiotositteella nämä eri kulutileille syötetyt saldot jokaisen erinäisellä viennillä ja selkeällä selitteellä, niin voisikohan tilejä yhdistellä? Esimerkiksi kun mainoskuluja on kirjattu ilmoitusmainonta ja mainonta, mainoskulut (kaikki alv 24%) niin laittaisin kaikista edellisen toimiston tileistä selitteen päiväkirjaviennille ja veisin saldot omaan ohjelmaani yhdelle mainoskulut 24% tilille(en ole varma muistanko tilin nimen nyt tähän hätään oikein), toki tarkastan vanhoilta pääkirjoilta ja tositteilta että sisältö pysyy oikeana. Miltä tällainen kuulostaa? Tuleeko tilintarkastajalta noottia?

Lisäksi ettei homma kävisi liian helpoksi taseella on erinäistä tavaraa, joka minun tulee selvittää. Verotili on kirjattu ja sitten taas jätetty kirjaamatta, sama juttu lomapalkkavelan suhteen. En saa kirjanpitäjän logiikkaan mitään järkeä, voisiko kyse olla omasta osaamattomuudestani? :oops: Pohdiskelin, että täsmäilen taseen tilit ja puran edellisen kirjanpitäjän jaksotukset niin päästään lähtöruutuun. Sitten teen tarvittavat jaksotukset aikanaan vasta itse tilinpäätökseen (poistot on nyt kirjattu kuukausittain).Kaiken kukkuraksi joudun selvittämään avoimet ostovelat ja myyntisaamiset manuaalisesti listoista ja tiliotteista, kun niistä ei ole mitään reksontraa olemassa. Voi kauhea! Ja palkkojen ilmoituksetkin painavat jo päälle!

Mitä mieltä olette? Pääsenkö näillä eväillä alkuun ja mitä tilintarkastaja mahtaa sanoa? :shock:


viima
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:10
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Kirjanpito totaallisen solmussa

ViestiKirjoittaja viima » 26 Tammi 2015, 15:11

Epäilen että toisessa tilitoimistossa ei ole kenties saatu riittäviä tietoja nopeasta siirrosta johtuen (edeltäjä menetyi todennäköisesti yllättäen)
ja koska kyseessä on iso tilitoimisto (tai näin ymmärsin), saattaa sielläkin tekijöitä ollut useita. Tämä ainakin selittäisi kirjausten ja tapojen epäloogisuuden.

Mutta kysymykseesi.
- Ihan ensiksi, jos ette ole saaneet edelliseltä tilitoimistolta kunnollisia tase-erittelyjä, vaatikaa ne.
- Seuraavaksi käy asiakkaan kanssa tuloslaskelma läpi, onko siellä sellaisia saman ryhmän tilejä, jota voisi yhdistää. Raportit ovat kuitenkin asiakasta varten, ei kirjanpitäjää :)
- Tärkeänä pidän myös sitä, että saa asiakkaalta kaikki vanhat mapit. Se helpottaa paljon kun näkee millaisia kuluja on kirjattu mitenkin, onko niissä ollut jokin loogisuus. Elisan laskuissakin on matkapuhelin-, puhelin- ja datasiirtomaksuja. Itellan laskut voivat olla postimaksuja, lähetyskustannuksia yms. Niissä saattaa olla jokin logiikka joka ei välttämättä pelkästä nimestä käy ilmi :roll:
- Pyydä työkaveria välillä avuksi, toinen silmäpari saattaa huomata jotain sellaista mitä itse ei enää näe kun on katsonut materiaalia tarpeeksi kauan ;)
Jos epäilet omaa osaamattomuuttasi (josta tuskin on kyse), kysy "typeriä" esimieheltä ja keskustelkaa toimistossa kahvipöydässä miten voisit päästä asiassa eteenpäin
- Jos tilanne näyttää täysin toivottomalta, pyydä asiakkaalta lupa tehdä kirjanpito edesmenneen kirjanpitäjän jälkeiseltä ajalta uusiksi.
Todennäköisesti asiakas ei ole valmis maksamaan kirjanpidon uudelleen tekemisestä, mutta voit perustella asiaa sillä, että joudutte jokatapauksessa laskuttamaan selvitystyöstä joka saattaa pahimmillaan maksaa PALJON enemmän kuin kirjanpidon uudelleen tekeminen.

Onnea salapoliisityöhön!
Taloushallinnon palveluita PK-yrityksille ja yrittäjille
www.viimapaa.com

kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: Kirjanpito totaallisen solmussa

ViestiKirjoittaja kirjaaja » 19 Marras 2015, 21:12

Viima,

Kiitän sinua näin myöhässä hyvistä vinkeistäsi ja tsempistä. :D

Kirjanpito saatiin puurtamisella kuosiin ja tilintarkastuskin meni hyvin.

Tarkastaja tuli meille toimistolle tekemään tarkastuksen ja siinä kyseli muutamasta korjauksesta ja antoi puhtaan kertomuksen, tosin muutamassa pikku asiassa neuvoi että miten jatkossa olisi suotavaa tehdä. Mahtava "vanhan liiton" tarkastaja! :D

Kiitoksia!

Nyt on taas kirjanpito kuosissa ja asiakas tyytyväinen. :)

Controller
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 14:25

Re: Kirjanpito totaallisen solmussa

ViestiKirjoittaja Controller » 27 Elo 2016, 11:48

Vaikka aikaa on jo kulunut (eksyin tähän ketjuun, kun etsin vastausta toiseen...) niin olisi kiva kuulla miten teit ja mihin tilintarkastaja puuttui :) ihan omaksi opiksi.

kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: Kirjanpito totaallisen solmussa

ViestiKirjoittaja kirjaaja » 23 Syys 2016, 21:19

Kävin pää- ja päiväkirjat huolella läpi, napsin kopioita ja tein hyvän dokumentaation korjauksien ja oikeisujen tueksi. Yhdistelin kulutilejä, perkasin taseen ja voin kertoa että homma oli melkoinen. Jopa palkat olivat pielessä (yhtenä kuukautena oli palkat kirjattu tuplasti ja toisena väärät summat).

Siinä hötäkässä ostovelkojen kurssaukseen ja pieni virhe ja olisin voinut oikaista yhden kulukirjauksen hieman eri tilille. Myös yksi yhteisöhankinta (tavara) oli jäänyt kausiveroilmoitukselle korjaamatta (oltiin ilmoitettu palveluostona).

Homma oli kyllä sellaine terveisiä p*****stä urakka, että toivon ettei vastaavanlaista tule ihan heti eteen uudelleen. Onneksi sentään vastaavaa ja vastattavaa olivat samat, kaveri kertoili eräästä tapauksesta tässä hiljattain että olivat kuulemma hänen uudella asiakkaallaan erottaneet. :oops:

Siis ihan oikeasti, vahinkoja sattuu mutta kuka voi tehdä noin sutta ja sekundaa kuukaudesta toiseen? :evil:


Palaa sivulle “Kirjanpidon korjaaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija