Myyntireskontran täsmäytys.

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
scrooge
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Loka 2014, 17:37

Myyntireskontran täsmäytys.

Viesti Kirjoittaja scrooge »

Hei!
Olen harojoittelijana eräässä yrityksessä (tästä edespäin ty) ja minulle annettiin tehtäväksi asiakasyrityksen myyntireskontran täsmäytys. Asiakas yrityksellä on sekä myyntisaatavia että ostovelkoja yritykeltä, jossa olen harjoittelussa. Asiaa mutkistaa muutama seikka.

- Asiakasyrityksen myyntilaskuja ty:lle ja ostovelkoja ty:n konsernin yrityksiltä on kuitattu päittiäin maksetuksi.

- Ty on maksanut asiakasyritysken tilille paljon pikasiirtoina joissa ei ole viitettä, selitettä tai mitään mikä kertoisi, että mitä laskua niillä maksetaan.

- Asiakasyrityksen kirjanpito-ohjelma on vaihtunut 01.01.2014 joten edellisen tilikauden myyntisaatavat asiakaskohtaisesti eivät ole saatavissa.

- Asiakasyritys on poistettu ennakkoperintärekisteristä 31.08.2014

- Asiakasyrityksellä on velkoja ulosotossa, joita on ryhdytty ulosmittaamaan elinkeinotulosta 25.08.2014

- Ty:ltä sain vain käsin kirjoitetun lapun jossa oli ilmoitettu asiakasyrityksen tilille maksettu rahamäärä, ulosottoon maksettu rahamäärä ja näiden summa. Nämä rahasiirrot on tehty pikasiirtoina eikä niissä ole viitenumeroa tai selittettä siitä, mitä niillä on maksettu. Lisäkis niistä olisi pitänyt pidättää ennakonpidätystä, koska maksut ovat tulleet ennakkoperintärekisteristä poiston jälkeen ja ovat työkorvausta, mutta siitä, onko ennakonpidätystä pidätetty, ei minulla ole tietoa.

Voisiko joku ystävällisesti yrittää hieman avustaa minua tämän sekamelskan kanssa?

Kiitos etukäteen! :D