JAKSOTUSONGELMA!

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Antero80
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 12:51

JAKSOTUSONGELMA!

Viesti Kirjoittaja Antero80 »

Olen sopinut ystäväni kanssa hänen kirjanpitonsa hoitamisesta. Kyseessä on yksityinen elinkeinonharjoittaja, jonka kirjanpitonsa hän on itse hoitanut. Yrityksellä on myös palkkatyövoimaa.

Hänen itsensä pitämänsä kirjanpitonsa on yhdenkertaista, mikä on käsitykseni mukaan lain mukaan sallittua ammatinharjoittajalle.

Nyt minun on tarkoitus siirtää yritys kaksinkertaiseen kirjanpitoon tämän vuoden alusta alkaen. Eniten minua tässä operaatiossa askarruttaa seuraava jaksotukseen liittyvä ongelma:

- Yrittäjä on maksanut lakisääteiset tyel-vakuutusmaksut aina myöhässä, eli esim. viime vuoden työeläkemaksut hän maksaa tänä vuonna.
- Kuitenkin hän on laskenut tyel-kulut aina sen vuoden tilikaudelle, jolloin maksu on suoritettu eli jaksotus on ollut erittäin puutteellista. Eli todellisuudessa viime tilikauden tyel-kulut on oikeasti maksettu toissa tilikauden palkkojen perusteella.

Miten minun tulisi toimia, jotta saisin asiat raiteilleen? Nyt tyel-kulut tulevat ikäänkuin vuoden viiveellä ja kohdistuvat väärälle tilikaudelle.

Jos lasken viime vuoden tyel-maksut ja merkitsen ne siirtovelkoihin niin silloinhan viime tilikauden tuloslaskelmaan tulevat sekä toissa vuoden tyel-kulut että viime vuoden tyel-kulut, joten näin ei kai kannata tehdä.

Olisin erityisen kiitollinen, jos jollain olisi ratkaisuehdotuksia tähän asiaan.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: JAKSOTUSONGELMA!

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Antero80 kirjoitti:
Miten minun tulisi toimia, jotta saisin asiat raiteilleen? Nyt tyel-kulut tulevat ikäänkuin vuoden viiveellä ja kohdistuvat väärälle tilikaudelle.

Jos lasken viime vuoden tyel-maksut ja merkitsen ne siirtovelkoihin niin silloinhan viime tilikauden tuloslaskelmaan tulevat sekä toissa vuoden tyel-kulut että viime vuoden tyel-kulut, joten näin ei kai kannata tehdä.

Olisin erityisen kiitollinen, jos jollain olisi ratkaisuehdotuksia tähän asiaan.
Hei, soittelin tästä asiasta verottajan yritysneuvontaan ja siellä oltiin kyllä ihan pihalla.

Mutta äkkiseltään ajateltuna, jos maksut laahavat vuoden myöhässä niin eikö ainoa mahdollisuus saada ne ajan tasalle olisi maksaa tulevalla tilikaudella sekä se vuoden myöhässä oleva maksu että tilikaudelle oikeasti kuuluva maksu?
MariR
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 14:00

Re: JAKSOTUSONGELMA!

Viesti Kirjoittaja MariR »

Heippa,

No verottajan virallinen kanta pitäisi varmaan olla se, että edellisen vuoden verotusta korjataan.

Mutta sinuna tekisin niin, että kirjaisin ne nyt kaikki vuoden 2009 kirjanpitoon, niin että vuosi 2010 menee sitten oikein. Kysehän on siitä, että edellisten vuosien kirjanpito on näyttänyt liikaa tulosta koska sille tilikaudelle kohdistuvat kulut ovat olleet liian pienet ja nyt kirjaat sitten suuremman summan jolloin kumulatiivisesti homma menee oikein. Näitä sattuu "paremmissakin piireissä", varsinkin palkka yms. jaksotusten kanssa ja näin niitä sitten korjataan seuraavana vuonna. Isommissa firmoissa ne vaan häviää helpommin sinne massaan. Verottaja tässä nyt on hyötynyt kun on voitosta maksettu veroa aiempina vuosina liikaa, joten nyt se tasaantuu.

-MariR
Antero80
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 12:51

Re: JAKSOTUSONGELMA!

Viesti Kirjoittaja Antero80 »

Paljon kiitoksia vastauksistanne.

Sovimme kyseisen yrittäjän kanssa, että hän tekee vielä viime vuoden omalla tavallaan. Minä aloitan sitten "puhtaalta" pöydältä. Näin ollen taidan kirjata tyel-menoihin sekä viime vuoden että tämänvuodun tyel-maksut.
Vastaa Viestiin