Kun kuittia ei löydy

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
MauriK
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 16:51

Kun kuittia ei löydy

Viesti Kirjoittaja MauriK »

En voi olla ainoa joka joutuu tähän kamalaan tilanteeseen. Maalliskuulta on kaksi tilisiirtoa tilillä, joista verkkokauppa on hävittänyt kaikki tilauksen tiedot, kuitin mukaan lukien. Mitäs nyt tehdään? Tiliotteessa näkyy vain maksajan nimi ja maksettu summa, ei mitään muita tietoja.

Tekaisenko noille jonkun kuitin jonka tuotteeksi laitan jotain ympäripyöreää kuten "käsitöitä" ?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kun kuittia ei löydy

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kun kuittia ei löydy, sellaisen voi laatia itse ja varmentaa allekirjoituksella. Laita kuittiin tiedot sillä tarkkuudella kuin pystyt.
MauriK
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 16:51

Re: Kun kuittia ei löydy

Viesti Kirjoittaja MauriK »

Kiitos salaman nopeasta vastauksestasi. Entäpä jos tilanne on toisin päin, ja kyse on ostosta?

Teen kirjanpidon sähköisesti, joten onko tuolla allekirjoituksella jotakin suurempaakin merkitystä?
Tässä tapauksessa kysyin asiakkailta (onneksi muistivat!), mitä he olivat ostaneet. Tein uuden kuitein, ja lähetin vielä asiakkaalle, joten asia lienee ok.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kun kuittia ei löydy

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Ostojen suhteen on ihan sama homma, tosin ensin kannattaa tietysti tiedustella mahdollisuutta saada uusi kuitti myyjältä.

Siihen en osaa ottaa kantaa, miten allekirjoitus hoidetaan täysin sähköisessä kirjanpidossa. Itse varmaankin tulostaisin, allekirjoittaisin ja skannaisin takaisin vaikka se vähän työlästä onkin.

Tässä vielä mustaa valkoisella KILA:n yleisohjeesta:

"Menotosite voidaan joutua laatimaan poikkeuksellisesti itse myös tapauksissa, joissa ulkopuoliselta kauppakumppanilta ei saada ostolaskua, käteiskuittia tai muuta tositetta, tai saatu tosite häviää tai muuttuu lukukelvottomaksi, eikä kauppakumppanilta saada jäljennöstä. Tällöin itse laadittuun tositteeseen tulee kuvata tositteelta yleisesti edellytettävät tiedot, tositteen laatija sekä syy ulkopuoliselta saadun tositteen puuttumiseen."

"Asianmukaisella varmentamisella tarkoitetaan sitä, että tositteesta tulee käydä ilmi, kuka sen on laatinut. Jos kyseessä on olennainen tai poikkeuksellinen tapahtuma, on hyvän kirjanpitotavan mukaista merkitä tositteeseen tai sen perusteella tehtävään kirjanpitomerkintään myös, kuka tositteen on hyväksynyt. Näin on erityisesti silloin, kun kirjanpitovelvollisen kirjanpidon hoito on annettu ulkopuolisen palveluntarjoajan, esimerkiksi tilitoimiston hoitoon, jolloin olennaisen tai poikkeuksellisen liiketapahtuman todentavaan tositteeseen on perusteltua liittää kirjanpitovelvollisen hyväksyntä.

Tieto laatijasta tai hyväksyjästä voidaan tallentaa tositteeseen useilla eri tavoilla. Jos tosite laaditaan koneellisesti, laatija tai hyväksyjä voi esimerkiksi merkitä tositteeseen elektronisen allekirjoituksen tai käyttäjäleiman tai kirjoittaa tositteeseen nimensä tai yksilöivän nimilyhenteensä. Jos tosite laaditaan ensin paperille ja sen jälkeen kuvataan koneelliselle tietovälineelle, laatija voi esimerkiksi kirjoittaa nimensä tai yksilöivän nimilyhenteensä tositteeseen ennen sen skannausta. "
HelmiLeppaluoto
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Huhti 2014, 12:37

Re: Kun kuittia ei löydy

Viesti Kirjoittaja HelmiLeppaluoto »

niinpä olen sama mieltä
Vastaa Viestiin