Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
ikemitsu
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2013, 05:36

Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja ikemitsu »

Olen aloittamassa pienen yrityksen kirjanpitoa, jonka kirjanpito on tähän asti tehty muualla. Kiitän paljon, jos joku tähän kysymykseen vastaa! En löytänyt verkosta vastausta millään enkä keksi sitä itsekään.

Minulla on viime tilikaudelta periytyvissä myyntisaamisissa lasku, joka on pitänyt hyvittää tämän vuoden puolella väärän alvin takia. Ostaja ei ehtinyt laskua maksaa. Toimitin asianmukaisen hyvityslaskun ja kirjoitin uuden laskun oikealla alvilla.

Miten tuo hyvityslasku oikein pitäisi merkitä kirjanpitoon? Myyntisaatava on siis viime vuoden kirjanpidossa myyntinä, ei tämän vuoden. Viime vuoden tapahtumia ei voi enää muuttaa. Täytyykö hyvityssumma laittaa edellisen tilikauden voittoihin/tappiohin? Jos pitää, miten ne debet ja kredit oikein menevät? Myyntisaamisistahan pitää saada poistettua se virheellinen lasku ja samalla se pitäisi poistaa viime vuoden myynneistäkin = mahdoton yhtälö.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Hei,
ei sitä hyvitystä tarvitse sinne edelliselle vuodelle viedä, vaan käsittelet ihan kuluvan vuoden kirjanpidossa. Jos oikein ymmärsin virhe on ainoastaan arvonlisäverossa, joten veroton myynti ed. vuodella on oikein. Kuluvan vuoden kirjanpidossa hyvityslaskun veroton hinta ja uuden laskun veroton hinta kumoavat toisensa, joten tulosvaikutusta ei ole. Ero on ainoastaan tilitettävässä arvonlisäverossa. Jos oikein tarkkoja ollaan, tulisi tuo väärä alv-tieto oikaista edelliselle tilikaudelle ko. kaudelle tehtävällä kausiveroilmoituksen oikaisulla verottajalle.
ikemitsu
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2013, 05:36

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja ikemitsu »

Kiitos paljon vastauksesta. Kuulosta yksinkertaiselta, mutta olen yhä vähän päästäni pyörällä ALV:n suhteen. Ongelmana tässä on sekin, etten voi kysyä edelliseltä kirjanpitäjältä selvitystä epäselviin kohtiin.

Kyse on tosiaan ALV:n korjauksesta siinä hyvityslaskulla. Nettohinta on oikein.

Olen nyt vain todella hämmentynyt siitä, miten edellisvuoden taseeseen on merkitty myyntisaamiset. Niitä on viisi kappaletta: neljässä summa sisältää ALV:n ja yhdessä ei. Hyvityslasku koski saatavaa, joka sisältää ALV:n. En näe mitään perustelua sille, miksi ALV on yhdestä saatavasta vähennetty ja muista ei. Lasku on päivätty tämän vuoden tammikuulle kuten osa niistä toisistakin laskuista.

Eli nyt kun ostaja on maksanut uuden, korjatun laskun, on summa pienempi kuin mitä myyntisaamisissa on, juurikin sen ALV:n verran. Myyntisaamisiin siis jää roikkumaan se laskujen ALV:eitten erotus. Johonkinhan se sieltä pitää saada, ja tätä "johonkin" en nyt tajua.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Ensin kommentti tuohon alvittomaan myyntisaamiseen: myyntisaamisiin kuuluu yleensä kirjata koko summa alveineen päivineen. Poikkeustilanne voi olla esimerkiksi yhteisömyynti toiseen EU-maahan koska tällöin myyjä ei merkitse ollenkaan alvia kaupasta omaan kirjanpitoonsa käänteisen verovelvollisuuden vuoksi. Mutta normaalitilanteessa tosiaan asiakkaalta odotetaan koko summaa (sisältäen alvin) ja siksi myyntisaamisiin kirjataan bruttosumma.

Varsinaiseen kysymykseesi:

Jos ymmärrän tilanteen oikein, niin olet laskuttanut viime tilikaudella laskun liian suurella alv-määrällä. Näin ollen olet myös varmaankin ilmoittanut ja maksanut verottajalle liikaa arvonlisäveroa? Jos tilanne on tuo, niin tee korjausilmoitus virheellisesti ilmoitettuun kuukauteen. Tällöin verottajan kuuluisi palauttaa sinulle tämän "kummittelevan" summan verran alvia takaisin eikö vain? Kirjaus menisi silloin Per Arvonlisäverosaamiset An Myyntisaamiset . Tuon kirjauksen pitäisi poistaa summa myyntisaamisista. Kun verottajan palautus sitten saapuu tilille niin kirjaus menisi Per Pankkitili An Arvonlisäverosaamiset.
ikemitsu
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2013, 05:36

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja ikemitsu »

Kiitos myyntisaamisten alvillisuuden selventämisestä!

Kyse ei kuitenkaan ole yhteisömyynnistä siinä alvittomassa myyntisaamisessa. Se on kotimaan myyntiä ja kaikin puolin tavallinen ja samanlainen lasku kuin ne muutkin. Ilmeisesti tämä on virhe edelliseltä kirjanpitäjältä, vaikka täysi ammattilainen onkin? Minä amatöörinä nyt tietenkin olen sormi suussa, että mitenkäs tuo korjataan.

Edellisen kirjapitäjän olisi käsittääkseni pitänyt ilmoittaa alkuperäisen laskun ALV joukuulle, jolloin lasku oli päivätty. Tuo minun pitäisi vielä onnistua varmistamaan. Tammikuussa tein sitten sen hyvityslaskun ja kirjoitin uuden laskun. Ilmoitin uuden laskun ALV:n tammikuulle. Joten tilanteenhan pitäisi olla se, että on maksettu liikaa alvia sen alkuperäisen laskun verran eikä vain erotuksen.

Vaikuttaa siltä, että en voi verotilipalvelun kautta tarkastella niin joulukuun kausiveroillmoitusta kuin tehdä siihen korjaustakaan. Viime vuoden siis hoiti kokonaan se entinen kirjanpitäjä ja minä aloin tekemään ilmoituksia vasta tammikuusta alkaen. Jotenkin nyt kuitenkin pitäisi saada selville joulukuun ilmoitus ja tarpeen mukaan korjata.

Toivottavasti olen nyt edes oikeassa siinä, että ALV ilmoitetaan sille kuukaudelle, milloin lasku kirjoitetaan?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tässä kysymys joka voi auttaa asian selviämisessä:

Onko asiakas maksanut sen myyntisaamisen, josta puuttui alv:n osuus? Maksoiko asiakas laskun alveineen päivineen? Eli maksoiko asiakas enemmän, kuin mitä myyntisaamiseksi oli kirjattu? Jos maksoi, niin silloin merkit viittavat siihen että kirjanpitäjällä olisi käynyt asiassa jokin virhe. Jos asiakas maksoi saman summan kuin mitä kirjanpitäjä oli laittanut myyntisaamisiin, niin silloin asiaan saattaa olla jokin muu selitys. Mitä kyseisellä laskulla laskutettiin? Onko kaikki myyntisi samalla tavalla alvillista? Esim muusikothan tekevät välillä alv0% keikkoja.
ikemitsu
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2013, 05:36

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja ikemitsu »

Hei, ostaja maksoi koko laskun alveineen päivineen, kuten kuuluu. Kyse on vakituisesta jälleenmyyjästä, joka tilittää myynnin yritykselle, joka tuotteen (oikeasti sähköinen palvelu) on tehnyt. Ihan samanlainen lasku ja jälleenmyyjä kuin ne muutkin, olen laskutellut jo monta kertaa. Tilanne on siis ollut se, että minä olen hoitanut laskutuksen, mutta tilitoimisto on kirjannut kaiken kirjanpitoon. Outo virhe kirjanpitäjältä. Niissä myyntisaamisissa oli kyllä muutakin sekavaa, laskutettavien nimiä ja päiväyksiä väärin, mutta niillä nyt ei ole muuta merkitystä.

Eli tilanne on siis se, että ostaja maksoi enemmän kuin mitä myyntisaamiseksi on merkitty.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Voitko katsoa päiväkirjasta koko kirjauksen? Onko kirjauksen yhteydessä tehty alville mitään vientejä? Virhenäppäilyn ym virheen pitäisi johtaa siihen että debet ja kredit eivät mene kirjauksessa tasan ja tämän hajamielisempikin kirjanpitäjä kyllä huomaa yleensä.

Osaatko sanoa onko kirjanpitäjäsi tehnyt alv-kirjaukset brutto- vai nettokirjausmenetelmällä?
ikemitsu
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2013, 05:36

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja ikemitsu »

Päiväkirjasta näen, että myynniksi on kirjattu alviton summa, sama kuin myyntisaamiseksi. Myynnille merkitty ALV on kuitenkin laskettu alvilliselle summalle. Muissa vastaavissa laskuissa myynniksi on kirjattu alvillinen summa ja ALV on laskettu alvilliselle summalle.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eli onko niin että kirjauksen kredit ja debet -puolet eivät mene tasan? Toisin sanoen onko kirjauksessa kirjattu debet-puolelle yhteensä eri määrä kuin kredit-puolelle? Jos näin on, niin silloin ei ole epäilystäkään etteikö kyseessä olisi puhdas moka kirjanpitäjältä.
ikemitsu
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Syys 2013, 05:36

Re: Hyvityslasku edellisvuoden myyntisaamisesta

Viesti Kirjoittaja ikemitsu »

Kirjasin nyt virheellisestä myyntisaamisesta puuttuvan summan täsmäytyksenä. En tiedä, miten kirjanpitäjä moisen virheen on tehnyt, mutta kai sitä sattuu ammattilaisellekin.

Hyvityslaskun taas kuittasin vähennyksenä myyntisaamisista, kirjasin uuden korvaavan laskun myyntisaamiseksi samalla viennillä ja erotuksen, joka siis oli väärästä arvonlisäverosta johtuva, laitoin arvonlisäverosaamiseksi.

En tiedä, menikö ihan ohjekirjojen mukaan, mutta näin minun logiikallani järjestelyt tuntuvat tyydyttäviltä. Kiitos vastauksista!
Vastaa Viestiin