ALV:n käsittely Tilittimessä

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
apuva1
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Marras 2011, 18:42

ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja apuva1 »

Hei ja kiitos hyödyllisestä sivustosta!

Olen ottanut pienen aloittelevan yrityksen käyttöön Tilitin-ohjelman lokakuussa. Käyttämäni tilikartta on normaali oletustilikartta yrityksille. Tein syyskuulta kirjanpidon ja ALV-laskelma näyttää tältä:

tilinumero 3000 Myynti alv 23 %
* veron peruste 81,30 e
* ALV 23 % 18,7 e
* verollinen myynti 100 e

Verolliset ostot 23 %
* tilinumero 8510 Matkapuhelinkulut -79,34 e
* ALV 23 % -18,25 e
* verolliset ostot -97,59 e

Verottomat ostot
7001 (= itselisätty tili Työväenopiston koulutukset alv 0 %) -41 e

Erittelemätön vero ostoista -427,17 (= tämä on maahantuonnista aiheutunut ALV, joka maksettu tullille. Tässä olen käyttänyt tiliä 29392 ALV ostoista)
Palautukseen oikeuttava vero -426,72

KYSYMYS 1: Miksi laskelma ei näytä sitä, mikä on kohdekauden vähennettävä vero, joka minun pitäisi ilmoittaa verottajalle lomakkeen kohdassa 307 "Kohdekauden vähennettävä vero"? Oikea summahan olisi -18,25 + (-427,17) = - 445,41 e.

KYSYMYS 2: Ohjelma laskee alv:n automaattisesti, kun käytän tiliä 3000 (= Myynti 23 %). Mistä tiedän, että mille tilille tuo alv menee myynnin osalta? ALV-laskelmaanhan se tulee ihan oikein, mutta haluaisin siirtää kuukauden lopussa ALV-laskelman tehtyäni myyntien ja ostojen ALV:t pois erilliselle ALV-velkatilille.

KYSYMYS 3:
Tilikartasta löytyy siis taseesta ALV:lle seuraavat tilit:
- lyhytaikaiset saamiset/muut saamiset/1763 Arvonlisäverosaamiset
1764 Anotut arvonlisäverosaamiset
- Lyhytaikainen vieras pääoma/Muut velat/2939 Arvonlisäverovelka
29391 Alv myynnistä
29392 Alv ostoista

Voisiko joku ystävällisesti varmistaa, että MITEN minun pitäisi käsitellä ALV:tä? Olen nyt tosiaan kirjannut esimerkiksi kännykkälaskun tällä tavalla:

D 8510 Kännykkäkulut
D 29392 ALV ostoista
K 1910 Pankkitili

Onko tämä OK?

Kun haluan kuukauden lopussa ALV-laskelman tulostamisen jälkeen nollata kuukausikäyttöön tarkoitetun ALV-tilin, niin onko seuraava kirjaustapa oikein:

D 1763 ALV saamiset
K 29392 ALV ostoista

Kiitos kaikista kommenteista. Tarkoitus on ottaa tilinpäätöstä varten kirjanpitäjä käyttöön jostakin tilitoimistosta, mutta tarkoitus olisi kuitenkin selviytyä itse tässä alkuvaiheessa näistä ALV-laskelmista. Olisi kiva saada laskelmat oikein heti alusta alkaen ennen kuin siirryn tekemään marraskuuta, jossa on jo sitä myyntiäkin hieman enemmän...:)
Ellis79
Viestit: 58
Liittynyt: 23 Huhti 2011, 23:42

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Ellis79 »

Hei,

Jos käytät Tilittimen verollisia tulo/meno tilejä, laskee ohjelma alv:n automaattisesti. Ts. sanoen syötät tuotot ja kulut bruttona eli verollisena, ja ohjelma tekee alv-kirjaukset automaattisesti. Minulla ei ole nyt tällä koneella Tilitintä, mutta muistin varassa koitan sinua ohjata.
apuva1 kirjoitti:Tein syyskuulta kirjanpidon ja ALV-laskelma näyttää tältä:

tilinumero 3000 Myynti alv 23 %
* veron peruste 81,30 e
* ALV 23 % 18,7 e
* verollinen myynti 100 e

Verolliset ostot 23 %
* tilinumero 8510 Matkapuhelinkulut -79,34 e
* ALV 23 % -18,25 e
* verolliset ostot -97,59 e

Verottomat ostot
7001 (= itselisätty tili Työväenopiston koulutukset alv 0 %) -41 e

Erittelemätön vero ostoista -427,17 (= tämä on maahantuonnista aiheutunut ALV, joka maksettu tullille. Tässä olen käyttänyt tiliä 29392 ALV ostoista)
Palautukseen oikeuttava vero -426,72

KYSYMYS 1: Miksi laskelma ei näytä sitä, mikä on kohdekauden vähennettävä vero, joka minun pitäisi ilmoittaa verottajalle lomakkeen kohdassa 307 "Kohdekauden vähennettävä vero"? Oikea summahan olisi -18,25 + (-427,17) = - 445,41 e.
Ohjelma ei näytä tätä, koska olet kirjannut maahantuonnista aiheutuneen alv:n suoraan alv-tilille, kirjaamatta veron perustetta kulutilille. Koska ohjelma laskee alv:n automaattisesti, se ei ymmärrä mihin tuo erittelemätön vero perustuu, eikä siksi voi yhdistää sitä muihin eriin.

-> älä kirjaa suoraan alv-tilille mitään. Ohjelma tekee sen puolestasi. Sen sijaan pitää ratkaista, miten tuo maahantuonti kirjataan niin, että se kiertää alv-tilien kautta. Olen itsekin viime kesänä pohtinut tätä asiaa (päiviä :lol: ), katson jos esimerkki löytyisiä täältä ja linkitän sen sinulle (jos haluat ise estiä, niin maahantuonti ja alv oli teemana)
apuva1 kirjoitti:KYSYMYS 2: Ohjelma laskee alv:n automaattisesti, kun käytän tiliä 3000 (= Myynti 23 %). Mistä tiedän, että mille tilille tuo alv menee myynnin osalta? ALV-laskelmaanhan se tulee ihan oikein, mutta haluaisin siirtää kuukauden lopussa ALV-laskelman tehtyäni myyntien ja ostojen ALV:t pois erilliselle ALV-velkatilille.
Näet alv tilit kun menet ylävalikosta kohtaa "muokkaa tilikarttaa", ja valitset sielä haluamasi tilin, ja klikkaat (muistaakseni) hiiren oikeaa nappia. Tästä valikosta näkyy mitä alv-vaihtoehtoja tiliin kohdistuu.

Jos käytät Tilittimen valmiita verollisia tulo/meno tilejä, laskee ohjelma alv:n automaattisesti. Kun olet valmis, voit ottaa raporteista tuon alv- ajon jonka jo mainitsitkin esimerkissäsi, ja tarkastaa sen, ja jos se mielestäsi on oikein otat valikosta kohdan "alv-tilien päättäminen" joka tekee viimeistelykkirjaukset puolestasi, Eli siis kirjaa tuon ALV-velan (tai saamisen). Tästä kirjauksesta saat myös tulostettua tositteen valitsemalla ylävalikosta "tosite" ja tulosta.

Mikäli päättäisit vielä tehdä jotain muutoksia tuon "alv-tilien päättäminen2 ajon jälkeen, voit tehdä muutokset niin että poistat kyseisen tositteen, teet tarvittavat muutokset ja ajat ajan sitten uudelleen.
apuva1 kirjoitti:KYSYMYS 3:
Tilikartasta löytyy siis taseesta ALV:lle seuraavat tilit:
- lyhytaikaiset saamiset/muut saamiset/1763 Arvonlisäverosaamiset
1764 Anotut arvonlisäverosaamiset
- Lyhytaikainen vieras pääoma/Muut velat/2939 Arvonlisäverovelka
29391 Alv myynnistä
29392 Alv ostoista
Voisiko joku ystävällisesti varmistaa, että MITEN minun pitäisi käsitellä ALV:tä? Olen nyt tosiaan kirjannut esimerkiksi kännykkälaskun tällä tavalla:

D 8510 Kännykkäkulut
D 29392 ALV ostoista
K 1910 Pankkitili

Onko tämä OK? [/quote]

Voit katsoa tilikartasta, mitä alv määrityksiä tuohon tiliin on lisätty. Yleensä tilit on määritelty 23% mukaan. Tuo periaate on oikein. Jos esim. kulu olisi 123 euro kännykkään niin kirjaat:
D kännykkäkulut 123 euroa (ja koska alvillinen tili, ohjelma laskee alv:n puolestasi ja ilmoittaa sen tositteella) K pankkitili 123 euroa.
apuva1 kirjoitti:Kun haluan kuukauden lopussa ALV-laskelman tulostamisen jälkeen nollata kuukausikäyttöön tarkoitetun ALV-tilin, niin onko seuraava kirjaustapa oikein:

D 1763 ALV saamiset
K 29392 ALV ostoista
Käytä sitä ajoa "alv- tilien päättäminen" :)

- Ellis
Ellis79
Viestit: 58
Liittynyt: 23 Huhti 2011, 23:42

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Ellis79 »

Eli siis kesällä pohtimani maahantuontikuvion kirjaus löytyy täältä http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... f=18&t=780

Luin tuon läpi ja melkein itsekin tipahdin kärryiltä, oli niin pitkä sepustus. Mutta ehkä jos otat kynän ja paperia ja piirrät tiliristikon niin avautuu mitä tuossa on tehty. Asiaa sekoittaa ehkä eniten sen kurssiero. Joka tapauksessa:olen esin kirjannut kuluja alv 0% tilille ja sieltä siirtänyt alv 23% tilille juuri siksi,että olen saanut tullille maksettavan maahantuonnin alv:n tuonne alv-laskelmalle.

-Ellis
maitovalas
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 11:21

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja maitovalas »

minulla on melkein sama kysymys. Aloitin käyttää ohjelman vasta muutama kuukausi sitten. Myynnit ovat suurin piirtein yhteisön ulkopuolelle, joten syntyy ALV:n palautus... Miten se kirjataan ohjelmassa? Eli miten päätetään ALV kuukauden lopulla?
En voi käyttää työkalun "ALV tilien päättäminen" koska olen jo täyttänyt muutama kuukausi... :(

kiitos etukäteen!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

maitovalas kirjoitti:minulla on melkein sama kysymys. Aloitin käyttää ohjelman vasta muutama kuukausi sitten. Myynnit ovat suurin piirtein yhteisön ulkopuolelle, joten syntyy ALV:n palautus... Miten se kirjataan ohjelmassa? Eli miten päätetään ALV kuukauden lopulla?
En voi käyttää työkalun "ALV tilien päättäminen" koska olen jo täyttänyt muutama kuukausi... :(

kiitos etukäteen!
Hei!

Siis miksi et voisi käyttää alv-tilien päättäminen -työkalua vaikka olisitkin jo tehnyt muutaman kuukauden kirjanpidot peräkkäin?
maitovalas
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 11:21

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja maitovalas »

Andy kirjoitti:Hei!

Siis miksi et voisi käyttää alv-tilien päättäminen -työkalua vaikka olisitkin jo tehnyt muutaman kuukauden kirjanpidot peräkkäin?
[/quote]

En osanut kirjata ALV suoritukset oikein, vaikka kaikki on ollut maksettu ja palautettu (tietenkin jaettujen kausiveroilmoitusten mukaan). Nyt se näyttää sellaisen kuvan:
29391 D1269,46
29392 K10017,54
29393 K1929,61
2939 D10677,69

ja en tiedä mitä voisi nyt tehdä...
peet
Viestit: 17
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 22:00

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja peet »

apuva1 kirjoitti: KYSYMYS 3:
Tilikartasta löytyy siis taseesta ALV:lle seuraavat tilit:
- lyhytaikaiset saamiset/muut saamiset/1763 Arvonlisäverosaamiset
1764 Anotut arvonlisäverosaamiset
- Lyhytaikainen vieras pääoma/Muut velat/2939 Arvonlisäverovelka
29391 Alv myynnistä
29392 Alv ostoista
Mites näiden ALV-kirjausten muuten pitäisi mennä oikeaoppisesti jos käytetään perustilikartan tilejä? Perustilikartassahan on noista mainituista tileistä 1763 ja 2939 mutta jälkimmäistä ei ole siinä pilkottu ostoihin ja myynteihin. Muutenkin tuo vaikuttaa jotenkin erikoiselta että ostoista saatavina olevat ALV:t ovat velkojen alla. Eli onko perustilikartassa ollut ajatuksena että sekä negatiivinen että positiivinen ALV merkitään suoraan 2939 tilille? Ja onko 1763 tiliä tarkoitus käyttää vain tilinpäätöksen yhteydessä ja vain silloin jos ALV-saldo jää saatavien puolelle ja muuten tuo jätetään tilinpäätöksessäkin 2939 tilille?
iituli
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Syys 2012, 19:31

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja iituli »

Minäkin kaipaisin selvennystä tuohon samaiseen alv-velat- ja saamiset ongelmaan!

Lisäksi askarruttaa Tilittimessä se, onko normaalia että alv-laskelmatositteessa näkyy punaiset pallot alv-tilien (alv myynnistä ja ostoista) kohdalla? Nyt on nimittäin semmoinen ongelma että seuraavan kuukauden alv-tilien päättämistä en pääse tekemään ja mietin johtuuko se noista punaisista palloista. Olen siis tehnyt kirjanpitoa vasta yhden kuukauden verran ja viimeksi alv-laskelman sain tehtyä ongelmitta. Nyt kun painan "Alv-tilien päättäminen" uusi tosite ilmestyy, mutta se ei tee laskelmaa alv-tileistä?? Alv-laskelma tileittäin tulostuu kyllä ihan oikein. Osaisikohan joku auttaa?
iituli
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Syys 2012, 19:31

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja iituli »

Tai voisiko joku laittaa esimerkin miltä alv-tilien päättäminen -tositteen pitäisi näyttää? Kuuluuko siinä olla punaisia palloja tilien kohdalla?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Yritän saada vastauksen asiasta lähipäivinä (toivon mukaan jo illalla)!

Edit: punainen pallo tilittimessä näyttäisi muuten merkitsevän sitä, ettei kyseisiä tilejä huomioida alv-laskelman tekemisessä. Eli kuuluvat asiaan. Tässä ohjelman tekijän vastaus kysymykseen niistä:
Punaiset pallukat ilmaisevat sen, että näitä vientejä ei huomioida ALV-laskelmaa muodostettaessa. Kun ALV-tilien päättämisviennit ohitetaan, ne eivät vääristä ALV-laskelmaa, kuten aiemmissa versioissa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

peet kirjoitti:
Mites näiden ALV-kirjausten muuten pitäisi mennä oikeaoppisesti jos käytetään perustilikartan tilejä? Perustilikartassahan on noista mainituista tileistä 1763 ja 2939 mutta jälkimmäistä ei ole siinä pilkottu ostoihin ja myynteihin. Muutenkin tuo vaikuttaa jotenkin erikoiselta että ostoista saatavina olevat ALV:t ovat velkojen alla. Eli onko perustilikartassa ollut ajatuksena että sekä negatiivinen että positiivinen ALV merkitään suoraan 2939 tilille? Ja onko 1763 tiliä tarkoitus käyttää vain tilinpäätöksen yhteydessä ja vain silloin jos ALV-saldo jää saatavien puolelle ja muuten tuo jätetään tilinpäätöksessäkin 2939 tilille?
Hei!

Oikeaoppisesti menee niin, että:
-myyntien alvit menevät tilille 29391 "Alv myynnistä"
-ostojen alvit menevät tilille 29392 "Alv ostoista"
-verokauden lopussa alv-tilit päätetään "alv-tilien päättäminen" -toiminnolla, jolloin tilitin laskee automaattisesti kauden alv-velan määrän 2939 "Arvonlisäverovelka"-tilille. Velka näkyy kyseisellä tilillä kredit-saldona.
-jos alveissa on saamista, se näkyy tilin 2939 "Arvonlisäverovelka" debet-saldona. Saamiset siirretään taseen Vastaavaa-puolelle kirjaamalla ne tälle mainitsemallesi 1763 "Arvonlisäverosaamiset" -tilille.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

iituli kirjoitti:Nyt kun painan "Alv-tilien päättäminen" uusi tosite ilmestyy, mutta se ei tee laskelmaa alv-tileistä?? Alv-laskelma tileittäin tulostuu kyllä ihan oikein. Osaisikohan joku auttaa?
Kun tämä uusi tosite ilmestyy, onko siinä mitään vientejä vai onko se täysin tyhjä?

Varmistaisin myös ettet vahingossa sekoita alv-tilien päättämistä alv-laskelman tekemisen kanssa, jotka ovat siis kaksi eri toimintoa?
iituli
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Syys 2012, 19:31

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja iituli »

Andy kirjoitti: Kun tämä uusi tosite ilmestyy, onko siinä mitään vientejä vai onko se täysin tyhjä?

Varmistaisin myös ettet vahingossa sekoita alv-tilien päättämistä alv-laskelman tekemisen kanssa, jotka ovat siis kaksi eri toimintoa?
Tosite on aivan tyhjä. Olen kyllä ajatellut että alv-laskelma tehdään juurikin tällä alv-tilien päättämisellä. Kuinkas se alv-laskelma sitten tehdään? :D Olen tottunut aikaisemmin käyttämään aivan erilaista ohjelmaa, joten Tilittimen käyttö on hakusessa vielä. En onnistunut löytämään mistään ohjetta alv-laskelman tekemiseen.

Kiitos avusta!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Alv-laskelman kausiveroilmoitusta varten saa Tilittimessä menemällä "tulosteet" -valikkoon ja valitsemalla sieltä "ALV-laskelma tileittäin".

Tämä tyhjä tosite kuulostaa mystiseltä. Tarkistitko että sinulla on varmasti jotain tapahtumia tileillä 29391 ja 29392 ennenkuin teet tämän alv-tilien päättämisen?
iituli
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Syys 2012, 19:31

Re: ALV:n käsittely Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja iituli »

Jaahas, eli ensin siis teen tuon alv-laskelma tileittäin ja sitten sen jälkeen alv-tilien päättämisen?

Edellisen kauden alv-tilien päättäminen näyttää nyt tältä:

-alv myynnistä 29391 + punainen pallero, debet
-alv ostoista 29392 + punainen pallero, kredit
- alv suoritettava eu-ostoista 29393 + punainen pallero, debet
- alv vähennettävä eu-ostoista 29394 + punainen pallero, kredit
- alv-velka 2939, debet (alv-saamista)
nämä kirjaukset tein käsin:
- arvonlisäverosaamiset 1763 kredit
- verotili 2924 debet

Nyt seuraavan kauden alv-laskelma tileittäin on ok. Alv-tilien päättämisen teen edellisen alv-tositteen ollessa auki - Työkalut - Alv-tilien päättäminen - seuraava tosite aukenee ja päivämäärä-kohta tummenee - laitan kohdekauden päätöspäivän - Enter - Ensimmäinen vientirivi tulee joka on edelleen tyhjä.
Mitä muita toimia tulisi olla tehtynä ennen alv-laskelman ottamista, voiko sillä olla merkitystä? Ilmeisesti tämä alv-tilien päättäminen olisi syytä kuitenkin tehdä kausittain?
Vastaa Viestiin