ALV-kirjausongelma Tilittimessä

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
Erin
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 20:43

ALV-kirjausongelma Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Erin »

Hei!

Kun päätin alv-tilit, arvolisäverovelkatilin kredit puolelle tuli summa, sanotaan vaikkapa 500€. Koska olen vuosi-ilmoittaja ja liiketoiminta on vähäistä, olen oikeutettu alarajahuojennukseen ja käytännössä rahaa ei ole liikkunut verottajalle ja eikä palautettavaa ole. Miten tästä jatko tulisi kirjata eli miten tuo verovelka nollataan? Ajattelisin, että koska kyse on saamisista kirjaus tulisi saadut avustukset –tilin debet puolelle, mutta miten arvonlisäverovelka voisi toistamiseen olla kredit-puolella? Jos taas teen kirjauksen debet arvonlisäverovelka, kredit saadut avustukset. Tämän jälkeen tuloslaskelmaan tulee Liiketoiminnan muut tuotot -kohtaan -500 eli oikeasti pitäisi olla 500. Jokin ajatusvirhe minulla tässä taitaa olla, osaisiko joku auttaa?
SuklaaKaakku
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2017, 18:27
Paikkakunta: Turku

Re: ALV-kirjausongelma Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja SuklaaKaakku »

Moi!

Arvonlisäverovelka ainakin nollautuu sillä, että kirjataan Per Arvonlisäverovelka 500. Sen vertaa ei vielä ole minulla kokemusta, että osaisin sanoa, mikä on tällaisessa tapauksessa kirjauksen vastatili, mutta joka tapauksessa kredit-puolelle menee. Jos siis käy niin, että kukaan ei ole kenellekään enää velkaa, niin sitten ei ainakaan mene taseeseen eli ehkä tuloutuu liiketoiminnan muihin tuottoihin?
Lähes valmis KTK. Kiinnostunut rahoituksesta, matemaattisista malleista ja Excel-jumpasta.
Mia Varvikko
Viestit: 57
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 07:51

Re: ALV-kirjausongelma Tilittimessä

Viesti Kirjoittaja Mia Varvikko »

Hei!
Kyllä tulot kirjataan kredit ja menot debet, joten jos alv tilillä on velkaa 500, mutta todellisuudessa saat sen takaisin, teet kirjauksen juuri kuten aioitkin, debet alv-velka (jolloin nollaantuu) ja kredit esim. saadut avustukset.
Koitapa tuloslaskelman kautta tämän kirjauksen jälkeen, että olisiko se tulos kuitenkin suurempi kuin ennen kirjausta. Tilittimestä ei ole kokemusta, mutta yleisesti ottaen näin.
Kirjanpitopalvelut Mia Varvikko
www.kirjanpitosi.fi
mia@kirjanpitosi.fi
Vastaa Viestiin