PRH:n maksu?

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
Erin
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 20:43

PRH:n maksu?

Viesti Kirjoittaja Erin »

Hei!
Hieman monenlaista tietoa vaikuttaisi löytyvän PRH:n maksun (330€) kirjaamisesta. Perustamismenoihin vai esim. 8441 viranomasimaksut? Mikä on oikea tili Tilittimessä, jotta menee oikein taseessa?
Toinen kysymys: Mille tilille kirjaisin webhotellin vuosimaksun?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: PRH:n maksu?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Perustamismenothan on tasepuolen tili, mutta mielestäni tuollaiset summaltaan vähäiset maksut voi hyvin kirjata suoraan tilikauden kuluksi liiketoiminnan muiden kulujen alle, vaikkapa juuri tuolle viranomaismaksut-tilille.

Jarmo Leppilampea lainaten:

"Aineettomat menot saa vähentää tilinpäätöksessä aina vuosikuluina. Näin ollen perustamismenoja ei koskaan ole pakko merkitä taseeseen. Perustamismenojen merkitsemisestä taseeseen säädetään erityissäännöksellä kirjanpitolaissa. Siinä edellytetään erityisen varovaisuuden noudattamista perustamismenoa aktivoitaessa."
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: PRH:n maksu?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kirjanpitolaki on nykyisin mielestäni perustamismenojen osalta aika yksiselitteinen:

KPL 7 § (30.12.2004/1304)
"Perustamismenojen jaksottaminen
Menot yrityksen perustamisesta (perustamismenot) kirjataan tilikauden kuluksi."

Sekä PRH:n maksut että webhotellin maksut liiketoiminnan muiden kulujen alle, parhaaksi katsomilleen tileille.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: PRH:n maksu?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Itse kanssa pähkäilin tätä vähän aikaa sitten. Merit Aktivassa neuvottiin, että perustamiskuluja ei tarvitse enää merkata taseeseen vaan voi suoraan laittaa kuluksi. Laitoin PRH maksun ”6900 Muut vähennyskelpoiset liikekulut”.

Tässä linkki täällä käytyyn keskusteluun ja ohjeisiin: http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... f=3&t=3110

Webhotelli/Hosting ja verkkotunnus maksut laitan tuloslaskelman erään ”Tieto- ja rahaliikenne”, jonka alla on tili ”6832 Tietoliikenne”

Mielestäni tämä tilin nimi ei ole paras mahdollinen mutta en ole itse keksinyt parempaa. Jostain syystä en tykkää että on samassa tuloslaskelman erässä rahaliikenteen kulujen kanssa, tosin sieltä löytyy myös puhelinkulut ja posti- ja lähettikulut.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: PRH:n maksu?

Viesti Kirjoittaja Uitto »

TRN kirjoitti: Webhotelli/Hosting ja verkkotunnus maksut laitan tuloslaskelman erään ”Tieto- ja rahaliikenne”, jonka alla on tili ”6832 Tietoliikenne”

Mielestäni tämä tilin nimi ei ole paras mahdollinen mutta en ole itse keksinyt parempaa. Jostain syystä en tykkää että on samassa tuloslaskelman erässä rahaliikenteen kulujen kanssa, tosin sieltä löytyy myös puhelinkulut ja posti- ja lähettikulut.
Tämähän riippuu ihan siitä miten asian kokee. Olen joillekin yrityksille laittanut hosting-maksuja markkinointi-tileille. WEB-sivuthan kuitenkin ovat markkinointia siinä missä esim. käyntikortitkin.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: PRH:n maksu?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Uitto kirjoitti:
TRN kirjoitti: Webhotelli/Hosting ja verkkotunnus maksut laitan tuloslaskelman erään ”Tieto- ja rahaliikenne”, jonka alla on tili ”6832 Tietoliikenne”

Mielestäni tämä tilin nimi ei ole paras mahdollinen mutta en ole itse keksinyt parempaa. Jostain syystä en tykkää että on samassa tuloslaskelman erässä rahaliikenteen kulujen kanssa, tosin sieltä löytyy myös puhelinkulut ja posti- ja lähettikulut.
Tämähän riippuu ihan siitä miten asian kokee. Olen joillekin yrityksille laittanut hosting-maksuja markkinointi-tileille. WEB-sivuthan kuitenkin ovat markkinointia siinä missä esim. käyntikortitkin.
Juu näin olen asian ymmärtänytkin, että kuluja voi kirjata ja nimetä itselleen haluamalla tavalla, sillä joskus oletustilien nimet eivät ole parhaita mahdollisia omiin tarkoituksiin. Niin markkinoinnin alle ”Web-kulut” tmv. voisi kanssa olla hyvä, ”Hosting” voisi olla kokonaan oma tilinsä, tosin hosting palvelua ei tarvitse aina käyttää omiin nettisivuihin vaan esim. ”intranettiin” jolloin se ei olisi enään markkinointikulu, tämän takia itsellä ei ole markkinoinnissa. Ja jos sinulla on vaikka verkkokauppa, niin en ole ihan varma onko tämä markkinointikulua, eihän kivijalkakaupan vuokra ja ylläpito mene markkinointiin. Merit Aktivassa ei voi nimetä tai tehdä uusia taseen/tuloslaskelman eriä, eli niissä joutuu käyttämään oletustilejä. Tosin olisi varmaan muutenkin hyvä pysyä mahdollisimman paljon oletus nimissä, niin muutkin pystyvät lukemaan kirjanpitoa helpommin esim. en tiedä onko tilintarkastajalle väliä miten noita tilejä nimeää tai onko niitä määritelty johonkin standardeihin kuten IFRS ja GAAP. Minun on jo pitänyt pidemmän aikaa suunnitella tilikartta vähän tarkemmaksi, nyt kun ekan vuoden jälkeen tiedän millaisia kirjauksia minulle tulee ja mitä haluan tarkkaila tarkemmin.
Vastaa Viestiin