Apua kaivataan: Myyntien ja ostojen alv:t kirjautuu väärin

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
Lilli
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Marras 2016, 13:23

Apua kaivataan: Myyntien ja ostojen alv:t kirjautuu väärin

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Olen yrittänyt tehdä kirjanpitokurssiin liittyviä etätehtäviä tilittimellä.
Aiemmin tein vanhemmalla koneella, jossa Win7, eikä ongelmia.

Nyt vaihdoin uudempaan koneeseen, jossa Win10 ja alv:t kirjautuu nyt miten sattuu.

Kun teen kirjauksen esim:
ostot 2310,00
ostovelat 2864,40
alv ostoista 554,40

Ohjelma heittää ostoihin 1862,90 ja alv:ksi 447,10, vaikka kuinka yritän sitä korjata. Lisäksi päiväkirjaan tulostuu välillä kaksi riviä ostojen alv:tä, toisessa oikea summa ja toisessa ihan mitä sattuu.

osaisko joku auttaa minua tässä?
Elin jo toiveissa, että pystyisin tuolla ohjelmalla tekemään muutamat pienet kirjanpidot (mm. oman toiminimen), mutta enpäs taida uskaltaa, kun tekee mitä sattuu :(

Terkuin Aloitteleva kirjanpitäjä
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Apua kaivataan: Myyntien ja ostojen alv:t kirjautuu väärin

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Lilli kirjoitti:Olen yrittänyt tehdä kirjanpitokurssiin liittyviä etätehtäviä tilittimellä.
Aiemmin tein vanhemmalla koneella, jossa Win7, eikä ongelmia.

Nyt vaihdoin uudempaan koneeseen, jossa Win10 ja alv:t kirjautuu nyt miten sattuu.

Kun teen kirjauksen esim:
ostot 2310,00
ostovelat 2864,40
alv ostoista 554,40

Ohjelma heittää ostoihin 1862,90 ja alv:ksi 447,10, vaikka kuinka yritän sitä korjata. Lisäksi päiväkirjaan tulostuu välillä kaksi riviä ostojen alv:tä, toisessa oikea summa ja toisessa ihan mitä sattuu.

osaisko joku auttaa minua tässä?
Elin jo toiveissa, että pystyisin tuolla ohjelmalla tekemään muutamat pienet kirjanpidot (mm. oman toiminimen), mutta enpäs taida uskaltaa, kun tekee mitä sattuu :(

Terkuin Aloitteleva kirjanpitäjä
Yrität siis ilmeisesti tehdä automatisoidulla ohjelmalla manuaalista kirjanpitoa. Jos asian voi näin ilmaista.

TIlittimen tarkoitus on että se laskee sen alvin puolestasi. Se käsittelee tuon kirjaamasi 2310 alvillisena ja tekee siitä alv-kirjaukset oikein. Nuo mainitsemasi summat ovat ihan oikein alv-kannalla. Koska lyöt siihen päälle myös tuon 554,4 käsin, niin siksi päiväkirjalle tulee kaksi alv-kirjausta. Toinen sinun tekemäsi ja toinen automaattisesti tuleva.

Tilittimessä voi syöttää alv0 kirjauksia kun luvun kirjaamisen jälkeen painat shift+enter. Silloin se ei laske alv:tä automaattisesti. Muistaakseni alv-automatiikan saa pois päältä myös asetuksista, mutta en ole nyt oikealla koneella niin en voi varmistaa.

Syötä siis siihen ostoon tuo alvillinen luku 2864,4 ja jos tilitin pyöristää alvin sentin verran pieleen, niin sen voi muuttaa siinä alv-sarakkeessa. Eli ennen selitettä oleva sarake on alv-sarake ja se lasketaan syöttämästäsi luvusta automaattisesti kyseisen tilin tietojen perusteella.
Vastaa Viestiin