ALV maksu mille tilille?

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
pajupuu
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 15:31

ALV maksu mille tilille?

Viesti Kirjoittaja pajupuu »

Hei,

olen uusi tilitin ohjelman käyttäjä ja muut tiedot olenkin jo hienosti löytänyt (toistaiseksi:)) mutta tarvitsisin apuja siihen että mihin tiliin pitäisi merkata kuukausittaiset ALV maksut?
Nyt olen kirjannut ne 29397:en alle mutta se on ilmeisesti väärin.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV maksu mille tilille?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

En löytänyt Tilittimestä tiliä tuolla numerolla. Täsmennätkö vielä mikä tilin nimi on?

Yksi tapa tehdä alv-kirjaukset on alv-tilien (myyntien maksettava alv ja ostojen vähennettävä alv) päättäminen kauden lopussa "maksettava alv" -nimiselle tilille. Kun maksu suoritetaan niin se kirjataan Per Maksettava alv An Pankkitili. Toiset taas kirjaavat maksettavan alv:n verotilille jotta voivat täsmäyttää verotiliotetta. Tämä lienee suositeltava tapa jos verotilillä on vuoden mittaan paljon tapahtumia.
pajupuu
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 15:31

Re: ALV maksu mille tilille?

Viesti Kirjoittaja pajupuu »

Moi,
unohdin että olen sen näköjään itse sen luonnut niin että sen tiedoissa on "Vastattavaa" ja ALV -koodi valikossa "Vähennettävä ALV"
pajupuu
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 15:31

Re: ALV maksu mille tilille?

Viesti Kirjoittaja pajupuu »

Moi,

ja vielä piti kysyä että onko sillä mitään väliä kun käytän samaa tiliä eli 1900 (Käteisvarat) niin myynnin kuin oston vienneissä esim. näin:
3000 Myynti (kredit)
1900 Käteisvarat(Depet)
ja
4000 Osto (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
6100 YEL -maksut (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
1802 Tuolivuokra (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
9990 Ennakkoverot(Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
etc.

...ja vielä tämäkin piti tarkistaa että onko ok käyttää näitä tilejä alkusadoissa:
1501 Aineet ja tarvikkeet = Varaston arvona
2201 Peruspääoma (tmi) = opo
2939 ALV Arvonlisäverovelka = ALV velka

...kiitos kärsivällisyydessä :)
Vastaa Viestiin