Tilinpäätös ja ALV velka

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
emppu
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Loka 2015, 14:03

Tilinpäätös ja ALV velka

Viesti Kirjoittaja emppu »

Hei kaikki,

Siirryin juuri ikivanhasta Talousneuvos-kirjanpito ohjelmasta tilittimeen entisen koneen hajottua 1kk ennen tilinpäätöstä : ) Siirsin saldot Tilittimeen ja kirjasin vain viimeisen kuukauden. Tilitin on muuten hyvä ja kirjausten tekeminen on ollut helppoa mutta nyt pähkäilen tilinpäätöksen kanssa.

Kysymys:

Taseen vastaavaa ja vastattavaa menee tasan mutta miksi ALV velka tilillä on koko tilikauden ALV velan summa velkana? Eihän sen pitäisi olla velkana koska se on kuukausittain maksettu. Edellinen ohjelma näytti tämän ihan eri tavalla.

Toisena kysymyksenä, onko tilinpäätökseen joku erillinen toimenpide. Edellisessä ohjelmassa se tehtiin erillisenä 'tilinpäätösajona'.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Tilinpäätös ja ALV velka

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Eihän se alv itsekseen sieltä velkatililtä häivy. Se pitää kirjata sieltä pois silloin kun se maksetaan.

Itse teen niin, että kun kuun päätteeksi teen alv-tilien päätöksen (työkalut -> alv-tilien päättäminen), joka siis kirjaa alv:n sinne alv velka -tilille, niin sitten kirjaan alv:n alv velka -tililtä verotilitapahtumat-tilille 12. päivä (verotiliotteelta) ja sitten 12 päivä kirjataan maksu pankkitililtä verotilitapahtumat-tilille.
emppu
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Loka 2015, 14:03

Re: Tilinpäätös ja ALV velka

Viesti Kirjoittaja emppu »

Hei,

Ymmärrän ALV-kirjauksen ja niin olen tehnytkin mutta vanhaa tilikautta oli jäljellä vain yksi kuukausi kun tietokoneen kovalevyn sanottua sopimuksen irti jouduin siirtymään kesken kaiken uuteen ohjelmaan (eli Tilittimeen).

Syötin edellisen tilinpäätöksen taseen loppusaldot Tilittimeen aloitussaldoina. Tuloslaskelmasta syötin myös loppusaldot yhtenä tositenumerona. Tämän jälkeen syötin jäljellä olevan yhden kuukauden tositteet normaalisti tosite kerrallaan.

Nyt ALV velkana näkyy koko tilikauden alvit vaikka ne on 'kirjattu maksetuiksi'.

Ymmärrän että kysymys voi olla vähän hassu ja vaikea ymmärtää. Olen aikaisemmin tottunut käyttämään toista ohjelmaa mutta haluaisin päästä eteenpäin että saisin tilinpäätöksen tehtyä : )

-Emppuli
Vastaa Viestiin