Ilmoitin.fi -palvelu ja Tilitin

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
MrCoder
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Elo 2014, 13:02

Ilmoitin.fi -palvelu ja Tilitin

Viesti Kirjoittaja MrCoder »

Moro,

Olen aikeissa perustaa sivutoimeksi osakeyhtiötä ja mieleeni nousi kysymys Tilittimeen liittyen. Onko Tilitin-ohjelmalla mahdollista luoda jotain valmiita ilmoituksia, joita verottajalle voisi välittää Ilmoitin.fi -palvelun kautta? Esim. kuukausittainen alv-ilmoitus.

Tarvii sanoa, että on hienoa, että löytyy tällainen avoin foorumi, jossa voi kysyä ja jakaa kirjanpitotietoutta.

Onko muuten vielä olemassa Tilitin-kirjaa tai muuta erittäin käytännönläheistä opusta, jossa olisi perustapaukset esitetty käytännönläheisesti?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ilmoitin.fi -palvelu ja Tilitin

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tilittimestä saa kyllä alv-raportit, mutta jos tarkoitat järjestelmää jossa kirjanpito-ohjelma osaa myös automaattisesti kommunikoida verottajan suuntaan, niin sellaista ei kyllä Tilittimestä vielä löydy. Mutta raportin lukuineen saat toki tehtyä ja siitä kopioitua verottajan sähköiseen lomakkeeseen tiedot. Tietysti jos näppäryyttä löytyy regular expressioiden ja makrojen käyttämiseen, niin voisin kuvitella että hommaa saisi automatisoitua vielä asteen verran enemmän niillä.

Itse en ole tietoinen yhdestäkään Tilittimeen keskittyvästä kirjasta. Kenties tässä olisi markkinarako jollekin sujuvasanaiselle kirjanpitäjälle! ;)
MrCoder
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Elo 2014, 13:02

Re: Ilmoitin.fi -palvelu ja Tilitin

Viesti Kirjoittaja MrCoder »

Kiitos Andy nopeasta vastauksesta. (Tässä foorumia selatessa olen pistänyt merkille, että sinulla on ollut suuri osuus ainakin Tilitintä koskevissa hyvissä vastauksissa, lukuisissa sellaisissa. Nostaisin hattua jos sellainen päässäni nyt olisi. :) Olet varmasti saanut jaettua kirjanpitotietoutta ja Tilitin-tietoutta valtavasti sitä tarvitseville tämän foorumin kautta. Toki kaikki kunnia myös muiden alueiden vastauksille, mutta itse olen tähän asti viettänyt aikaani lähinnä Tilitintä koskevien kysymysten parissa.)

Tutustuin vielä aiheeseen hieman lisää ja tulin siihen lopputulokseen, että taisin loppuviimeksi kysymykselläni hakea Tilittimeltä toiminnallisuutta, jolla se sylkäisisi pihalle saman tiedoston, jonka saa kaiketi tehtyä tällä verottajan aputyökalulla: Apuväline ALV-yhteenvetoilmoitus (9533). Tämä em. työkalu tallentaa tiedoston kansioon: "C:\Ilmoittimelle". (Tuossa Excelissähän olisi jo puolivalmis koodikin tarjolla Tilittimen toiminnallisuuksiin lisättäväksi).

Toisaalta, kun tätä yrittää hahmottaa ja selvittää itselleen, niin tuossa ei kovinkaan monesta numerosta ole kyse, mitä pitää kuukausittain/neljännesvuosittain/vuosittain kopioida ilmoituslomakkeelle. Mutta sormet kuitenkin itsellä syyhyäisi pieneen koodausharjoitukseen asian tiimoilta, jotta Tilitin osaisi tuossa hoitaa oikeastaan tuon yllä kuvatun makro-excel-tiedoston viran suoraan. (Tämä tapahtunee sitten joskus kunhan olen saanut oman hommani kuntoon ja tulee mahdollisesti rutiinia ilmoituksiin yms. asioihin.) Eikä se välttämättä tarvitse olla isoa asia, minkä joutuu tekemään vaivalloisesti, etenkään jos sen joutuu tekemään 12 kertaa vuodessa, niin kyllä siitäkin jo alkaa minuutteja tulemaan kun on Windows'in (tms.) leikepöytää käytetty tavallaan "turhaan", sikäli kun asiat voisi tehdä vähän helpomminkin.

Tästä taitaisi sitten seuraava askel olla suora linkki verottajan palveluihin erinäisten rajapintojen (ApiTaMoClient ja TunneliClient) kautta, mutta epäilen näihin liittyvän jonkin verran sellaista byrokratiaa käyttäoikeuksien yms. juttujen osalta, että ehkäpä verottaja käy sellaisia keskusteluita isompien toimijoiden kanssa. Saattaapa oletukseni toki olla vääräkin(?).

Tein löydön tähän Tilittimeen liittyen ja ilokseni havaitsin sen olevan peruja opinnäytetyöstä. Tästä raportista saa varmasti hyvää lisätietoa, etenkin me kaikki, joilla tuntuu olevan vetoa Java-koodaukseen ja Tilittimen jatkokehitykseen: Kirjanpito-ohjelman toteuttaminen.
Vastaa Viestiin