Tilitin ja rahoituslainan lyhennyserät

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
thk
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 08:34

Tilitin ja rahoituslainan lyhennyserät

Viesti Kirjoittaja thk »

Hei!

Minulla olisi Tilittimeen liittyen kaksi pulmaa:

Työskentelen neljättä vuotta ammatinharjoittajana, mutta vasta kuluvan vuoden 2014 tehnyt itse kirjanpitoni Tilitin-ohjelmalla.
Yritysajot suuremmat kuin omat ajot, joten auton laitoin kirjanpitoon. Autorahoitettu osittain lainalla, joten alkusaldoksi laitoin tilille 2621 miinusmerkkisenä jäljellä olevan lainan. Kuukausittain olen laittanut kirjanpitoon tilille 2821 lyhennyksen pääoman debetiin ja korkokulut omalle tililleen. Tämä näkyy kuitenkin taseessa lainan kasvuna. Sama tapahtuu vaikka laittaisin lyhennykset tilille 2621 debetiin. Mikä neuvoksi?

Mitä voin tehdä, kun Tilittimen pääkirjan tulosteissa ylhäällä olevat päivämäärät menevät sekasotkuksi päällekkäin?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilitin ja rahoituslainan lyhennyserät

Viesti Kirjoittaja Andy »

Se miinusmerkin käyttäminen tässä varmaan on sekoittanut. Vaikka tulosteissa näkyykin tappiot miinusmerkkien kanssa, niin kirjatessa luvut kirjataan aina positiivisina. Plus ja miinus ikään kuin tulevat siitä kirjataanko debetiin vai kreditiin.

Päivämääräongelman saat ratkaistua valitsemalla tulostamisen sijaan "tallenna" ja tulostamalla sitten erikseen tämän tallennetun tiedoston.
thk
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 08:34

Re: Tilitin ja rahoituslainan lyhennyserät

Viesti Kirjoittaja thk »

Andy kirjoitti:Se miinusmerkin käyttäminen tässä varmaan on sekoittanut. Vaikka tulosteissa näkyykin tappiot miinusmerkkien kanssa, niin kirjatessa luvut kirjataan aina positiivisina. Plus ja miinus ikään kuin tulevat siitä kirjataanko debetiin vai kreditiin.

Päivämääräongelman saat ratkaistua valitsemalla tulostamisen sijaan "tallenna" ja tulostamalla sitten erikseen tämän tallennetun tiedoston.

Kiitos vastauksestasi!

Eikö alkusaldoihin laitetakaan miinusmerkkiä eteen tarvittaessa? Siellähän ei ole erikseen debet- tai kredit-puolta.
Kokeilin kyllä ottaa miinukset pois, mutta sitten ei enää täsmännyt vastaavaa ja vastattavaa.

Mikähän minulla on Tilittimessä pielessä, kun ei myöskään antanut tallentaa pääkirjaa? "Tallentaminen epäonnistui,
käyttö estetty"
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilitin ja rahoituslainan lyhennyserät

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hups, enpäs tullut ajatelleeksi että olet kirjaamassa alkusaldoja, kun olen itse tottunut siihen että tilitin siirtää alkusaldot aina automaattisesti edelliseltä tilikaudelta. Jos alkusaldojen käsikirjauksessa ei ole debetiä ja kreditiä käytössä, niin silloin miinusmerkin käyttäminen voi olla ok. Silti mietin kyllä yhä että eikö laina-tilin kuulu olla positiivisella saldolla, silloin kun lainaa siellä on.. Negatiivinen saldo tulisi tilille mielestäni vasta sellaisessa harvinaisessa tilanteessa, että tili menee jostain syystä pakkaselle, esimerkiksi äkkiä vaikka tilanne jossa ostovelka maksetaan vahingossa kahteen kertaan, tällöin ostovelat menisi mahdollisesti miinukselle.

Tuo "käyttö kielletty" kuulostaa käyttöjärjestelmäsi tai palomuurisi rajoitukselta. Jos käytät Windowsia, kokeile ajaa Tilitin järjestelmävalvojana (napsauta Tilittimen käynnistyskuvaketta hiiren oikealla ja valitse sieltä "run as administrator" (en muista tarkkaa suomennosta). Jos ei auta, niin koita laittaa palomuuri hetkeksi pois toiminnasta ja katso suostuuko sitten yhteistyöhön.
Vastaa Viestiin