ALV palautuksen kirjaaminen

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
SiPu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2012, 22:04

ALV palautuksen kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja SiPu »

Moi,

Lueskelin sekä tämän että verotuksen alla olevia ALV-keskusteluja, mutta en suoranaisesti löytänyt vastausta ongelmaani.

Kyseessä osakeyhtiö joka kuuluu kk-ALV-tilitysten piiriin. Päättyneeltä tilikaudelta olen tehnyt ALV-tilitykset verottajalle (tai palautuspyynnöt) vain käyttämällä "ALV-laskelma tileittäin" ja syöttänyt sieltä tiedot verotilipalveluun. Toimi hienosti - ainakin siihen asti kunnes pääsin tilinpäätökseen.
Tilikauden lopuksi käytin ALV-tilien päättämistä ja sain sieltä sitten lopullisen tiedon että verottaja palauttaa x euroa. Aikaisemmilta kuukausilta on sekä palautuksia (kuvataan niitä muuttujilla p1 ja p2) että maksuja. Lisäksi olin saanut yhden laskun konsultointipalkkioista ja sen ALV:sta jonka maksu suoritettiin seuraavan tilikauden aikana, mutta kulu merkittiin sulkeutuvalle tilikaudelle (kuvataan muuttujalla k1 (konsulttipalkkio) ja a1 (palkkion ALV)).

Olin merkannut aikaisemmat palautukset per Pankkitili (eli debet puolelle), an 1764 Anotut arvonlisäveropalautukset.
Tilille 1764 jäi siis kredit puolelle p1 ja p2 (verottajan palauttamat ALVit) sekä debet puolelle a1 (konsulttipalkkion ALV maksettavaksi seuraavana vuonna).

Kuitenkaan tilitin ei ottanut huomioon tilin 1764 rahoja kun se laski lopullista ALV-summaa koko vuodelta. Näin ainakin luulen, koska nämä luvut tulivat näkymään taseeseen.

Tais mennä ihan kuuseen nyt nämä viennit. :oops: Miten tuo pitäisi mennä oikein?
SiPu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2012, 22:04

Re: ALV palautuksen kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja SiPu »

Tai kysytään vähän yksinkertaisemmin - sillä tämäkin auttaisi jo:

Miten kirjataan ALV-palautukset verottajalta tai ALV-maksujen maksaminen pankkitililtä verottajan verotilille?

Löysin tilit 1845 (Arvonlisäsaamiset ennakkomaksuista) ja 2977 (Arvonlisäverovelat ennakkomaksuista, siirtovelat). Kysymysmerkiksi jäi sitten 2939 (Verovelka) ja sen alatilit, niihinhän ei Tilittimessä saanut koskea koska se ei ymmärtänyt vientejä. Miten kerron että olen keskellä vuotta saanut palautusta ja se pitäisi vuoden lopussa tehdyssä ALV-tilien päättämisessä ottaa huomioon.
Esim. kun päätän ALV-tilit, saan tulokseksi 300 euroa palautusta (tämä on siis koko tilikaudelle). Aiemmin olen saanut vuoden varrella 100 ja 50 euroa palautusta. Käsittääkseni minun pitäisi nyt siis saada enää 150 euroa palautusta (300-100-50=150). Vai?
Vastaa Viestiin