kirjanpitäjän ammattitaitovaatimukset

Tarvitseeko yrityksesi kirjanpitäjän? Tai tilitoimistosi lisää työntekijöitä? Etsi kirjanpitäjiä palvelukseesi tässä osiossa.
zuippi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Elo 2013, 21:20

kirjanpitäjän ammattitaitovaatimukset

Viesti Kirjoittaja zuippi »

Hei
Olen kohta valmis merkonomi ja kysyisinki teiltä että kuinka vaikeaa on saada töitä suoraan koulun penkiltä?
Miten itse olette saaneet työpaikkanne?
Työpaikkailmoituksia kun lukee niin melkeinpä järkiään kaikissa vaaditaan työkokemusta joitakin vuosia. Miten sitä saa jos joka paikassa vaaditaan?
Millaisiin töihin minun kannattaisi hakea vai täytyisikö kouluttautua lisää?
Kiitos jos vastasit! :)
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: kirjanpitäjän ammattitaitovaatimukset

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Varmaan riippuu aika paljon missä päin Suomea töitä haet ja minkäkokoisesta firmasta. Varsinkin pääkaupunkiseudulla on pulaa kirjanpitäjistä, jolloin työnantajan voi olla pakko ottaa töihin myös vain vähän tai ei lainkaan työkokemusta omaava henkilö, koska muita ei ole tarjolla.

Samoin jos töitä hakee ison yrityksen talousosastola, voi sisään päästä helpommin, koska niissä on tarjolla myös avustavia työtehtäviä. Jos taas hakee esim pieneen tilitoimistoon, pitäisi käytännössä osata aika laaja-alaisesti hoitaa kaikki taloushallinnon tehtävät, koska pienissä firmoissa ei ole yhtä paljon tarjolla sellaisia aputöitä joissa pärjäisi ilman kokemusta.

Pienelle firmalle myös työntekijän palkkaaminen on jo itsesään niin iso riski, ettei sellaista riskiä mielellään moninkertaista palkkaamalla henkilöä, jolla ei ole alan työkokemusta. Tulee aika kalliiksi pienyrittäjälle ensin pari vuotta maksaa koulutettavalle työntekijälle isompaa palkkaa, kuin mitä henkilö tuo sisään rahaa, jos työntekijä siirtyy toiseen firmaan sitten kun on saanut työnteon alkeet opetettua.

Myös isommissa firmoissa toki tiedetään että palveluvaltaisilla aloilla, onnistunut rekrytointi on yksi suurimpia tulokseen vaikuttavia tekijöitä. Kun palkkaa henkilöitä, joilla on jo alan kokemusta, voi olla hieman huolettomampi sen suhteen, ettei henkilö herää puolen vuoden jälkeen ettei tämä minun hommaa ollutkaan.

Miten saa työtä ilman kokemusta? Ei oman alan kokemus ole aina välttämätöntä. Kunhan CV:sta näkee että n 15-vuotiaasta on kaikki kesät jotain työtä tehty, samoin kuin opiskelujen ohessa iltaisin ja viikonloppuisin. Tällöin työnantaja voi olettaa että henkilö jo ymmärtää työelämän perusasioita eikä pelkää työntekoa. Jos mitään työkokemusta ei ole siinä vaiheessa kun on valmistunut, en itse uskaltaisi kyllä parikymppiselle ihmiselle sitä ensimmäistä shokkia antaa. Toinen seikka on luonne/olemus/motivaatio, en oikein keksi sopivaa termiä, mutta tarkoitan sitä minkälaisen vaikutelman hakijasta saa hakemuksen/haastattelun perusteella. Se vaikutelma voi kuitenkin olla niin hyvä, että kokemuksella ja kolutuksella ei ole niin paljon merkitystä, jos työnantaja olettaa, että tuo on sellainen tyyppi että sehän oppii ne hommat joita ei vielä osaa.

Lisäkoulutuksesta ei varmasti haittaa ole, mutta eipä juuri hyötyäkään. Haet vain aktiivisesti hommia, johon oletat että sinulla kompetenssi riittää, koska kyllä puolen vuoden työkokemus aina kymmenen vuoden opiskelut hakkaa.
zuippi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Elo 2013, 21:20

Re: kirjanpitäjän ammattitaitovaatimukset

Viesti Kirjoittaja zuippi »

Kiitos vastauksestasi!
Täytyy vain kovasti yrittää hakea itselle sopivia paikkoja. En asu pääkaupunkiseudulla vaan keski-suomessa.
Työtä olen tehnyt 18 vuotiaasta asti melkein tauotta. Alussa oli joitain pätkätöitä. Nyt olen reilun 30v.
Opiskelun olen hoitanut muun työ ohella joten kova rutistus on ollut. Toivottavasti ponnisteluni ei mene hukkaan vaan löytäisin tämän alan töitä. :)
Vastaa Viestiin