Minkälainen on hyvä tilitoimisto?

Tarvitseeko yrityksesi kirjanpitäjän? Tai tilitoimistosi lisää työntekijöitä? Etsi kirjanpitäjiä palvelukseesi tässä osiossa.
juhomalakias
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Touko 2013, 11:38

Minkälainen on hyvä tilitoimisto?

Viesti Kirjoittaja juhomalakias »

Olen aloittamassa yhden hengen kirjanpitotoimistotöitä tässä loppuvuodesta ja tiedustelenkin, minkälainen on mielestäsi hyvä tilitoimisto?

Kimmokkeen tähän olen saanut ystävältäni, jolla on pienimuotoinen ravintola-alan oy (palkkalistoilla 4 henkeä) sekä toiselta ystävältäni, jolla on oma toiminimi. Molemmat ovat tyytymättömiä omiin tilitoimistoihinsa sen takia, että tuntevat jäävänsä siellä ns. suurempien asiakkaiden alle. Kumpikaan näistä yrittäjistä ei omien sanojensa mukaan tiedä kirjanpidosta "hönkäsen pölähtämää" ja heille olisi tärkeää että tilitoimisto ei kohtelisi heitä (kiireeseen vedoten) epäystävällisesti ja huolimattomasti.

Siksi olenkin ajatellut pitää yritykseni pienimuotoisena, jolloin minulla on aikaa ja mielenkiintoa perehtyä pienyrittäjän kirjanpitoon niin, että yrittäjä tuntee että hän ymmärtää mitä teen ja mitä hänen omalle yritykselleen "kuuluu". Olen jo nyt "sekaantunut" (lue: tutustunut) oman toimen ohella tämän oy:n kirjanpitoon ja välitilinpäätökseen ja veronmaksuun koska asia minua kiinnostaa.

Mitä sinä asiakkaana toivoisit tilitoimistoltasi ?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Minkälainen on hyvä tilitoimisto?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tässäpä minun kaksi senttiäni:

Se on varmasti ainakin tärkeää että asiakas kokee tilitoimiston helposti lähetyttäväksi. Eli että sieltä voi kysellä asioita ja olettaa saavansa asiallisia vastauksia selkeällä suomenkielellä. Hyvä tilitoimisto kommunikoi myös aktiivisesti asiakkaan kanssa ja muistuttaa ystävällisesti jos deadlinet lähestyvät. Tietysti asiantuntemus alasta on myös tärkeää ja se että kirjanpitäjä viitsii ottaa selvää sellaisistakin asioista joihin ei ole ennen törmännyt ja että jaksaa opiskella jatkuvasti uutta, Uuden opiskelu on erityisen tärkeää siksi, että esimerkiksi verotuskäytännöt muuttuvat joskus kovastikin vuodesta toiseen mentäessä. Yksi valtti on toki myös kokemus, etenkin verotarkastuksista olisi hyvä olla sen verran kokemuksia että oma kirjanpitotapa on tavallaan testattu käytännön tulikokeessa.
Herima
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:18

Re: Minkälainen on hyvä tilitoimisto?

Viesti Kirjoittaja Herima »

Hyvä kirjanpitäjä huolehtii asiakkaastaan ja huomauttaa jos huomaa jotain missä on puuttumisen aihetta. Esimerkiksi jos yrittäjä ei ole maksanut tarpeeksi veroja, hyvä kirjanpitäjä huomauttaa ennakon täydennyksistä. Samoin olisi hyvä huomauttaa Yel-työtulon tasosta (onko liian alhainen/korkea ja onko tällä joku funktio vai pelkkää huolimattomuutta) sekä kohdista missä voi säästää mm. verojen osalta. Itse olen ehdottanut esimerkiksi km-korvauksia ja päivärahoja matkustaville yrittäjille, jotka eivät ko. asioita ole tajunneet itse laskuttaa. Asiakkaille kannattaa myös painottaa, ettei tyhmiä kysymyksiä ole. Kirjanpitäjä on juuri sitä varten että kaikkea saa kysyä, ja pitääkin, ettei tule sitten jälkeenpäin ongelmia. Mielestäni hyvässä tilitoimistossa on myös rento ilmapiiri ja hyvä meininki. Vaikka asia on kuivaa ei kirjanpitäjän tarvi olla :D
Vastaa Viestiin