Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Tarvitseeko yrityksesi kirjanpitäjän? Tai tilitoimistosi lisää työntekijöitä? Etsi kirjanpitäjiä palvelukseesi tässä osiossa.
Thelma
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2012, 14:55

Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Viesti Kirjoittaja Thelma »

Upouusi toiminimi etsiskelee siis kirjanpitäjää. Tarjouksia on tullut hintahaitarilla 35 eurosta 65 euroon (+ alv). Mutta mutta... tuntuu siltä, että kirjanpitäjät ja tällainen maallikko puhuvat eri kieltä. Tarjouksissa on usein hinnoittelu vientien tai tositteiden mukaan, mutta miten maallikko pystyy arvioimaan vientien määrän? Onko 1 tosite = 1 vienti? Jos hinnoittelu menee 1-20 tositetta 35 euroa ja 21-40 tositetta 70 euroa, niin siinä voi yhdelle tositteelle (sille 21. tositteelle) tulla hintaa 35 euroa!

Olisi siis kiva tietää, miten kirjanpitäjät hinnoittelevat työtään. Eli kuinka kauan menee ihan oikeasti pikkuyrityksen kuukausikirjanpitoon, jos yrityksessä tekee töitä yksi ihminen (se onneton omistaja), ei ole velkoja, ei autoa, ei osakesalkkua :wink: , pari laskua lähtee asiakkaille kuussa ja pari laskua maksetaan + jokunen käteisosto. Tositeliikennettä tuskin tulee edes 20 kipaletta / kk. Jos kuitit ym. tulevat kirjanpitäjälle järjestyksessä & ajallaan ja myyntilaskuista on tehty koonti, ja itse voisin vielä tehdä alv-ilmoituksen verottajalle, niin meneekö tällaisen yrityksen kirjanpidossa tuntia enempää kuukaudessa?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Yhdestä tositteesta tulee keskimäärin kolme vientiä, jos se sisältää alv:n, koska kyseinen tosite viedään kolmelle eri kirjanpidon tilille. Alvittomista tositteista tulee usein kaksi vientiä ja jos tositteessa on useita alv-kantoja tai muuten täytyy viedä kirjanpidossa useammalle tilille, vientien määrä nousee. Muista että tositteita ja vientäjä tulee myös pankkitilin tapahtumista joista ei erillistä laskua/kuittia ole, esim siirrot omien tilien välillä ja pankkikulut.

Maallikon, kuten myös ammattilaisen on varmaan vaikea arvioida tietyn yrityksen vientien määrää, ennen kuin on käytännössä asian nähnyt, koska kaikki yritykset ovat yksilöllisiä. Tämä ihan siitä syystä, että vaikka kahdella henkilöllä olisi identtinen yritys, heidän tapansa hoitaa asioita voi olla hyvin erilainen. Toinen esim maksaa kaikki maksunsa ajoissa ja siirtää henk koht tilille rahaa kerran kuussa isomman summan eikä maksa henk koht menoja toiminimen tililtä. Toinen taas maksaa kaikki maksunsa vasta maksukehotuksilla, joista korot ja huomautusmaksut tulee eritellä kirjanpitoon, siirtää rahaa itselleen päivittäin pienen summan ja maksaa firman kortilla kaikki menonsa ja firman tililtä vielä henk koht laskunsa, jolloin vientejä firmankin kirjanpitoon tulee moninkertainen määrä ensimmäiseen henkilöön verrattuna, vaikka kirjanpidollinen tulos on loppupeleissä sama.

Jos myyntilaskuja on vain pari kappaletta kuukaudessa, ei myyntiyhteenvedosta ole käytännön hyötyä. Kun olet kirjanpitäjän hankkimassa, jättäisin myös alv-ilmoituksen tekemisen hänelle, itse ilmoituksen tiedothan tulee "automaattisesti" kun kirjanpito on tehty, joten niistä ilmoituksen tekeminen verottajalle ei enää vie kuin minuutin, kun sen tekee sähköisesti.

Nyrkkisääntönä varmaan isot toimistot laskuttavat enemmän kuin pienet (hallintohenkilöstön, toimitilojen ym kiinteiden kulujen määrä on moninkertainen pieneen verrattuna). Pienen toiminimen kirjanpito on suht simppeliä, joten jokainen kirjanpitäjä osaa sen rutiinilla, mutta jos toimistolla on niin alhaiset hinnat, että asiakkaita täytyy olla kohtuuttoman suuri määrä, voi kiireessä tulla paljonkin turhia virheitä. Tilitoimistoille maksetaan palvelun lisäksi myös asiantuntemuksesta, jonka ylläpitö vie aikaa ja rahaa.

Sinun sijallasi etsisin sellaisen kirjanpitäjän, jonka kanssa koet että sinun on helppo keskustella ja joka vaikuttaa ammattitaitoiselta eikä liian kiireiseltä. Hintaa pitäisin kriteerinä vain jos löytäisin useamman yhtä hyvän vaihtoehdon (kohtuuden rajoissa tietenkin).
Thelma
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2012, 14:55

Re: Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Viesti Kirjoittaja Thelma »

Kiitos vastauksesta! Tuo selkeytti asiaa :)

Ymmärrän kyllä, että asiakkaalla ja asiakkaalla on eroja kirjanpitäjän näkökulmasta. Tiedän, että on asiakkaita, jotka tuovat tositteet millon sattuu haisevaan muovipussiin sullottuna. Ja asiakkaita (kuten minä :wink: ), joilla tositteet on järjestyksessä ja tulevat ajallaan. Ja että kirjanpitäjällä menee ihan eri aika työhön näiden kahden asiakkaan kirjanpidossa.

Itse yritän pitää homman mahdollimman simppelinä ja virtaviivaisena, eikä tarkoitus ole käyttää yrityksen pankkitiliä turhaan, koska jokainen pano ja otto yrityksen tilillä maksaa. :wink:

Voiko muuten laittaa käteisostokuitteja "samaan nippuun", jos tapahtumat tapahtuvat saman kuun aikana ja kuuluvat samaan "ryhmään" esim. toimistokuluihin. Jos siis ostaa postimerkkejä, kirjekuoria, tulostinmustetta, tulostuspaperia jne., voiko ne laskea yhteen itse ja laittaa ikään kuin samaksi - yhdeksi - kuitiksi.
RistoJ
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 22:38

Re: Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Viesti Kirjoittaja RistoJ »

Hei!

Myokymia valottikin oikein hyvin tositteiden ja vientien eroa, ja uskon, että voit vertailla suht helposti arvioituja kirjanpidon kuluja sivuiltamme http://www.suomentilituotto.fi/hinnasto.html

Käteisostokuitteja voit hyvin laittaa samaan nippuun, ja kun teet niistä selkeän yhteenvedon, se toimii yhtenä tositteena usean tositteen asemesta - ja näin säästät kirjanpitokuluissa.

Sivuiltamme löydät yhteystietomme. Laita rohkeasti meiliä tai soita, niin katsotaan yhdessä, olisiko meidän palvelumme sinun yrityksellesi sopiva!

Terveisin

Risto Jäntti
Suomen Tilituotto
Sessi80
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Kesä 2010, 17:32

Re: Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Viesti Kirjoittaja Sessi80 »

Moi,
laskuttaisin yhden tunnin mukaan, eli 30 euroa + alv 23% kuukaudessa. Muita kuluja ei tulisi paitsi tilinpäätös olisi noin 100 euroa + alv 23% vuodessa.

C&J Palvelut
www.cj-palvelut.fi
045-6756008
Newbie70
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Syys 2012, 11:09

Re: Uusi toiminimi tarvitsisi kirjanpitäjää

Viesti Kirjoittaja Newbie70 »

Hei tähän ketjuun voisi jatkaa kysymällä: minkälainen hinnoittelu, kun ollaan 3:n kuukauden alv-ilmoittelun piirissä, kuitit tuodaan esim tammi-maaliskuun ajalta huhtikuussa, alv ilmoitus toukokuussa jne kolmen kuukauden sykleissä? Tositteita ei ole hirmuisen paljon tuossa ajassa, vientejä tullee 60.

Onko jokaiselta kuukaudelta otettava perusmaksu ok, vaikka tapahtumat käsitelläänkin kolmen kuukauden välein?
Vastaa Viestiin