Kiinteistön lunastus. Miten kirjataan?

Yhdistysten kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
kirstunvartija
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 07:48

Kiinteistön lunastus. Miten kirjataan?

ViestiKirjoittaja kirstunvartija » 11 Joulu 2012, 08:05

Tämmönen vähän erikoisempi tapaus: Yhdistyksemme teki juuri lunastussopimuksen kunnan kanssa toimitiloistaan. Sopimuksessa on määrätty lunastussumma ja sitä lyhennetään usean vuoden kuluessa vuokrina. Määräajan kuluttua jäljellä oleva loppusumma maksetaan könttänä, jolloin kiinteistö siirtyy virallisesti yhdistykselle.

Mietin nyt tässä miten tuollainen kirjataan yhdistyksen kirjanpitoon. Periaatteessahan lunastussumma on velkaa, jonka lyhentämiseen olemme sitoutuneet, ja 'vuokrat' ovat lainan lyhennystä. Hallintaoikeus tosin siirtyy vasta sopimuskauden lopussa.

Eli voisiko tuon kiinteistön lunastussumman laittaa taseen vastaavaa puolelle rakennuksiin ja vastattavaa puolelle pitkäaikaiseen vieraaseen pääomaan, jota sitten lyhennetään 'vuokranmaksun' yhteydessä.

Sopimuksessa taisi olla vielä indeksiehto, eli lunastussummaa on sidottu indeksiin, eli sitä korjataan vuosittain. Indeksikikkailut pitäisi sitten kirjata erikseen korjauksina vuosittain.

Vai onko tähän joku yksinkertaisempi tapa? Kirjataan vuokrat vuokrina ja sitten kun varsinainen lunastuksen aika tulee, niin viedään rakennus taseeseen? Toisaalta sopimus velvoittaa meitä tuon summan maksamaan, joten velkaahan se on.

Mielipiteitä?


Palaa sivulle “Yhdistykset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa