Sekalaisia kysymyksia kirjanpidosta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Japy
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 18:39

Sekalaisia kysymyksia kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Japy »

Ensinnäkin kiitos, että olette perustaneet tälläisen palstan!

Minulla olisi tässä muutama kysymys, osa ehkä tyhmän puoleisia :roll: Toivottavasti täällä ei saa osakseen arvosteluita ja kommentteja ei kannata edes yrittää. Tämmöistä se näyttää aina olevan muilla palstoilla, kun jotain kysyy. Olen itse kyllä opiskellut aikoinani taloushallinnon merkonomiksi, mutta koulutus on mielestäni aika puutteellinen ja osa jo unohtunut. Eipä hirveänä auta jotkut tunnilla tehnyt harjoitustehtävät tälläisessä tilanteessa kun oikeasti meinaa tehdä kirjanpitoa.

Eli avomieheni on perustanut toiminimen, minkä kirjanpitoa olen lupautunut hoitamaan ainakin aluksi.

Tein excelille ihan tavallisen kirjanpitotaulukon joka kuukaudelle. Sarakkeissa päivämäärä, tosite, kirjauksen selitys ja käytetyimmät tilit. Olen aloittanut kirjanpidon kahdekertaisena, koska se tuntui luontevalta kouluoppien takia. Viimeisenä muut tilit kohta mihin olen laittanut tarvittaessa vastatilin. Liekkö tämmöinen ihan riittävä taulukko?

Sitten, tilien tilinumeroista. Voiko ne olla periaatteessa mitkä tahansa, vai katsotaanko ne ihan jostain perustililuottelosta minkä netistä voi löytää?

Entäpä pääkirjan teko: Laitetaanko siihen jokaiselta tililtä kaikki tapahtumat eriteltyinä vai voiko ne laittaa yhtenä könttänä?

Ja sitten alv-velka ja saamiset: Olenko ymmärtänyt oikein että joka kuun lopuksi ne siirretään maksettava alv tilille niin että niiden omat saldot ovat sitten nollilla? Vai miten tuon kanssa toimitaan? rn nyt osannut muotoilla tuota kysymystä järkevästi :S

Kun yritys on saanut pankkilainan niin mitä voi käyttää lainan tositteena kirjanpidossa? Entä voiko perustamiskulut vähentää verotuksessa?


Tässäpä ensi alkuun, lisääkin varmasti löytyy. Toivottavasti teillä riittää hermoja tälläisen aloittelijan neuvomiseen :lol: Ja kaikenlaisia yleisiä neuvoja otetaan kiitollisena vastaan, mitä muuta noin yleensä kannattaisi ottaa huomioon kirjanpidon hoidossa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Sekalaisia kysymyksia kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Japy kirjoitti:Ensinnäkin kiitos, että olette perustaneet tälläisen palstan!

Minulla olisi tässä muutama kysymys, osa ehkä tyhmän puoleisia :roll: Toivottavasti täällä ei saa osakseen arvosteluita ja kommentteja ei kannata edes yrittää. Tämmöistä se näyttää aina olevan muilla palstoilla, kun jotain kysyy.
Kiitos ja tervetuloa mukaan!

Tyhmiä kysymyksiä ei varsinkaan kirjanpito ja verotusasioissa olekaan, joten kaikki kysymykset otetaan avomielin vastaan. Tyhmiä vastauksia tosin saattaa joskus tulla ;)
Japy kirjoitti: Tein excelille ihan tavallisen kirjanpitotaulukon joka kuukaudelle. Sarakkeissa päivämäärä, tosite, kirjauksen selitys ja käytetyimmät tilit. Olen aloittanut kirjanpidon kahdekertaisena, koska se tuntui luontevalta kouluoppien takia. Viimeisenä muut tilit kohta mihin olen laittanut tarvittaessa vastatilin. Liekkö tämmöinen ihan riittävä taulukko?
Oletko harkinnut ilmaisen Tappio-ohjelman käyttämistä? Se on suomalaisen Jussi Lahdesmäen tekemä todella simppeli ja helppokäyttöinen kirjanpito-ohjelma, jolla homma luistaa varmasti huomattavasti exceliä mukavammin!

Jos kiinnostaa niin kyseisen ohjelman saa ladattua täältä:
http://www.lahdenniemi.fi/jussi/tappio/
Japy kirjoitti: Sitten, tilien tilinumeroista. Voiko ne olla periaatteessa mitkä tahansa, vai katsotaanko ne ihan jostain perustililuottelosta minkä netistä voi löytää?
Voi olla mitä tahansa, mutta silti suositellaan vakiintuneiden numeroiden käyttämistä, ne löytyvät mm. monista mallitilikartoista. Mutta mitään rangaistusta siitä ei käsittääkseni kuitenkaan seuraa, vaikka käyttäisitkin omia numeroitasi -itsekin olen lisännyt joitain tilejä kirjanpitooni itsekeksityillä numeroilla.
Japy kirjoitti: Entäpä pääkirjan teko: Laitetaanko siihen jokaiselta tililtä kaikki tapahtumat eriteltyinä vai voiko ne laittaa yhtenä könttänä?
Tappio hoitaisi tämän asian automaattisesti.. =)

Japy kirjoitti: Ja sitten alv-velka ja saamiset: Olenko ymmärtänyt oikein että joka kuun lopuksi ne siirretään maksettava alv tilille niin että niiden omat saldot ovat sitten nollilla? Vai miten tuon kanssa toimitaan? rn nyt osannut muotoilla tuota kysymystä järkevästi :S
Kyllä olet ymmärtänyt oikein, eli kuun lopussa hankintojen alv-saamiset ja myyntien alv-velka tilit nollataan siirtämällä niiden saldot maksettava-alv-tilille.

Japy kirjoitti: Kun yritys on saanut pankkilainan niin mitä voi käyttää lainan tositteena kirjanpidossa? Entä voiko perustamiskulut vähentää verotuksessa?
Pankista on varmaan lähetetty postissa lainaan liittyvät tositteet? Jos ei ole varmuutta mikä niistä on oikea, niin melkein laittaisin sitten kaikki kirjanpitokansioon nippuun.
Japy kirjoitti: Tässäpä ensi alkuun, lisääkin varmasti löytyy. Toivottavasti teillä riittää hermoja tälläisen aloittelijan neuvomiseen :lol: Ja kaikenlaisia yleisiä neuvoja otetaan kiitollisena vastaan, mitä muuta noin yleensä kannattaisi ottaa huomioon kirjanpidon hoidossa.
Mielellään täältä autetaan aina jos vain suinkin osataan! =)
Japy
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 18:39

Viesti Kirjoittaja Japy »

Kiitos vastauksista!

Tappio ohjelma on nyt ladattu koneelle ja vaikuttaa ainakin aika yksinkertaiselta ohjelmalta, samantapainen kuin opiskeluissa käytetyt. Hienoa, että tuollainen on tehty. Nuo maksulliset ovat todellakin liian maksullisia eikä sovi näin pieneen toimintaan.

Tuli tuossa mieleen tämmönen ostotilistä, että onko siihen olemassa joku sääntö että mitä kirjataan pelkälle ostotilille ja mikä eritellään jollekin muulle menotilille? Päässä on sellainen ajatus, että jos minulla olisi vaikka kirjakauppa niin kirjaisin ostotilille vain ne tavarat jotka olen ostanut myytäväksi eteenpäin. Entä kun on pääasiassa palveluyritys? Vaikka putkikorjaamo. Työkalut yms. omalle tililleen, mutta varaosathan periaatteessa myydään eteenpäin... :shock: mitenhä se sit menee?


Jooo-o, olen aika blondi, tiedetään :lol:
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Japy kirjoitti:n.

Tuli tuossa mieleen tämmönen ostotilistä, että onko siihen olemassa joku sääntö että mitä kirjataan pelkälle ostotilille ja mikä eritellään jollekin muulle menotilille? Päässä on sellainen ajatus, että jos minulla olisi vaikka kirjakauppa niin kirjaisin ostotilille vain ne tavarat jotka olen ostanut myytäväksi eteenpäin. Entä kun on pääasiassa palveluyritys? Vaikka putkikorjaamo. Työkalut yms. omalle tililleen, mutta varaosathan periaatteessa myydään eteenpäin... :shock: mitenhä se sit menee?

Jooo-o, olen aika blondi, tiedetään :lol:
Minun käsittääkseni Ostot-tilille tulevat sellaisinaan eteenpäin myytävät tavarat.

Putkikorjaamotapauksessa voisi varmaan käyttää esim tällaista tiliä:

"4008 Rakennusmateriaali
Tämä tili sisältää rakennusaineiden ja -tarvikkeiden kuten soran, sementin,
puuaineksen, tiilien, naulojen, tapettien, maalien, lakkojen, LVI-tarvikkeiden
ym. rakennusmateriaalien ostot."
Vastaa Viestiin