Kirjaus maksu- vai suoriteperusteella

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
markov
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Loka 2017, 15:25

Kirjaus maksu- vai suoriteperusteella

Viesti Kirjoittaja markov »

Hei!

Kyseessä oy:n juokseva kirjanpito, liikevaihto alle 500 000 €/v.

Olen kirjannut sekä osto- että myyntilaskut maksupäivän mukaan, ja tämä on ilmeisesti sallittua tämän kokoisille yrityksille, kun alvin saa tilittää maksuperusteisesti. Ongelmana on kuitenkin kassamyynnit, jotka olen kirjannut seuraavasti:

Kassaan merkitään erikseen käteismaksut, korttimaksut sekä lounassetelimaksut, sekä myyntilajeja on useampia (lounas, kahvilamyynti, astianvuokraus jne.). Olen kirjannut nämä päiväkohtaisesti siten, että laitan korttimaksut ja lounassetelimaksut omille saamistileilleen ja lajittelen myynnit omille tileilleen, ja käteiset tietysti omalle tililleen. Nyt kuitenkin siis hoksasin, että sekoitan siis sekä maksu- että suoriteperusteista kirjanpitoa. Laskut ja käteinen menee maksuperusteisesti, mutta nämä kortti- ja lounassetelimyynnit suoriteperusteisesti.

Onko tämä ongelma ja jos on, niin mitenhän systeemiä tulisi muuttaa? Muutanko myös laskujen juoksevan kirjaamisen suoriteperusteiseksi? En oikein tiedä, miten nuo kortti- ja lounassetelimyynnit saisi toisaalta kirjattua maksuperusteisesti, kun noita vastatileinä toimivia myyntitilejäkin on useampia erilaisia... Onko ajatuksia?

Kiitos! :D
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Kirjaus maksu- vai suoriteperusteella

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Kortit ja lounassetelit ovat maksuvälineitä siinä missä käteinen rahakin. Eli voit toki kirjata ne myynniksi saman tien, kysymys on silloinkin maksuperusteesta. Laskutuksen ja tilimyynnin kohdalla voidaan puhua suoriteperusteesta, jolloi maksuväline "liikkuu" tavaran kanssa eri aikaan.
Vastaa Viestiin