APUA! Sijoitusten kirjaus ym

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

APUA! Sijoitusten kirjaus ym

Viesti Kirjoittaja siphil »

Perustien pienen oy:n jolla olen ostanut joitakin osakerahastoa ja joukkorahoituslainoja, niin miten näissä nyt pitäisi kirjata asiat?

Meneekö niin että kun laitan/pääomitan firmaa joilla osakkeita ostellaan, niin kirjaus menee:

Per pankki, An Oman pääoma

Ja sitten kun ostan esim osakerahastoa, niin kirjaus menee:

Per Oma pääoma, An pankki

Meitä kun on kaksi, minä ja sisko, niin meillä sitten olisi oma tili Oman Pääoman alla omilla nimillä, niin näemme kuka pääomittaa mitäkin, koska ostamme osakerahastoa aina 50/50.
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: APUA! Sijoitusten kirjaus ym

Viesti Kirjoittaja Nabu »

siphil kirjoitti:Perustien pienen oy:n jolla olen ostanut joitakin osakerahastoa ja joukkorahoituslainoja, niin miten näissä nyt pitäisi kirjata asiat?

Meneekö niin että kun laitan/pääomitan firmaa joilla osakkeita ostellaan, niin kirjaus menee:

Per pankki, An Oman pääoma
Ensimmäinen kirjaus tehdään per osakesaamiset an osakepääoma ja kun maksetaan pankkitilille niin per pankki an osakesaamiset. Tänne siis se summa mikä yritystä peruttaessa ilmoitettiin osakepääomaksi. Tämän jälkeen, jos ja kun haluat(te) sijoittaa lisää rahaa yritykseen suosittelisin jompaa kumpaa vaihtoehtoa näistä: sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto tai puhtaasti lainana yritykselle, Googlesta lisätietoa näiden eroista ja vaatimuksista. Muita keinoja en edes miettisi.
siphil kirjoitti: Ja sitten kun ostan esim osakerahastoa, niin kirjaus menee:

Per Oma pääoma, An pankki

Meitä kun on kaksi, minä ja sisko, niin meillä sitten olisi oma tili Oman Pääoman alla omilla nimillä, niin näemme kuka pääomittaa mitäkin, koska ostamme osakerahastoa aina 50/50.
Ei näin. Ensinnäkin sijoitatte yrityksenä, ette henkilöinä. Näin ollen ette sijoita itse vaan osakeyhtiönne sijoittaa 100% kohteeseen. Se mitä teillä on omistusosuus yrityksestä on sitten teidän osuutenne teidän osakeyhtiön mahdollisista voitoista ja varoista.

Kirjauskaan ei ole kyllä oikein. Käytätte ilmeisesti erinäisiä palveluita sijoituksiin? Tekisin jokaiselle palvelulle oman tilin. Käytän nyt esimerkissä Nordnettiä minkä olen itse havainnut hyväksi. Kirjaus tulisi:

Per Nordnet an Pankki
Per Sijoitukset an Nordnet.

Sijoitustili ei suinkaan sijaitse oman pääoman tiliryhmän alla.
Yksi vinkki vielä. Olettehan huomioineet LEI-tunnuksen vaatimukset? "LEI-tunnusta edellyttäviä rahoitusvälineitä ovat esimerkiksi osakkeet, joukkovelkakirjalainat ja ETF-rahastojen rahasto-osuudet. LEI-tunnusta ei tarvita muiden sijoitusrahastojen rahasto-osuuksien lunastukseen tai merkintään tai pörssissä noteeraamattomilla osakkeilla käytävään kauppaan."
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
Vastaa Viestiin