Tilikauden päättäminen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
KarZan
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:50

Tilikauden päättäminen

Viesti Kirjoittaja KarZan »

Olen lukenut useita eri keskusteluja ja monet ovat auttaneet paljon, mutta (ainakin) yksi asia on vielä epäselvä.

Yhdessä ketjussa oli Moderatorin maininta

10.10.2009 Hankittu tavaraa varastoon 1000 € Per Ostot An Kassa
11.11.2009 Myyty tuotteita asiakkaalle 800 € Per Kassa An Myynnit
31.12.2009 (APV) Varaston lisäys 500 € Per Varasto An Varaston muutos
31.12.2009 (TPV, tilinpäätösvienti) Ostot päätetään tulostilille kuluksi 1000 € Per Tulostili An Ostot
31.12.2009 (TPV) Myynnit päätetään tulostilille tuloksi 800 € Per Myynnit An Tulostili
31.12.2009 (TPV) Varaston muutos tulostilille oikaisemaan ostot 500 € Per Varaston muutos An Tulostili
31.12.2009 (TPV) Varaston arvo siirretään taseeseen 500 € Per Tasetili An Varasto
31.12.2009 (TPV) Tilikauden tulos siirretään taseeseen (1300 € - 1000 €) = 300 € Per tulostili An Tasetili

Tuo on sinällään selvä asia, mutta en osaa sitten kuitenkaan tuota soveltaa käytäntöön. Minua mm. hämää se, että myynnit päätetään tulostilille, mutta kuitenkin tuossa lukee per myynnit an tulostili. Sehän kasvattaisi

Käytän Tappiota eikä se tee automaattisesti tilinpäätösvientejä, vaan ne pitää tehdä itse. Yllä olevasta minulle jää epäselväksi nimenomaan nuo tilinpäätösviennit. Eli mitä ne tilit oikeasti ovat? Minulla on käytössäni "Täydellinen perustilikartta" josta olen poistanut tarpeettomat tilit.

Kysymys kai kuuluukin, että miltä tililtä minun pitäisi siirtää millekin tilille (siis tuossa käytössä olevassa ohjelmassa ja tilikartassa)? Tilikartassa on 9998 Tilikauden tappio ja 9999 Tilikauden voitto.

Tarkennuksena vielä että minulla on APV tehtynä ja jotenkin tältä näyttää tilit:
1531 Tavarat 100€ (vai pitäisikö tämän olla
3000 Myynti 400€
4110 Yhteisöhankinnat 300€
4410 Tavaravaraston muutos 100€ (tämä on tietenkin sama kuin 1531 kun on eka tilikausi)

Jos nyt haluan tehdä yllä olevan ohjeen mukaisesti, niin mitä teen?
Avustava siis oli jo tehty
300€ per Tulostili an Yhteisöhankinnat
400€ per Myynnit an Tulostili
100€ per Tavaraston muutos an Tulostili
100€ per Tasetili an Tavarat (mutta mistä tasetilista tässä on oikein kyse? Ja eikö varaston arvon pidä pysyä vaikka tilikausi vaihtuu eli siirtyä seuraavalle tilikaudelle?)
Lopuksi pitäisi Tasetili siirtää Tulostilille
Koska tulostilejä on kaksi, niin viedäänkö tililtäotot 9998 tilille ja tilillepanot 9999 tilille ja lopuksi lasketaan niiden erotus?
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Tilikauden päättäminen

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Hei!

Tuo antamani kirjauslista on tarpeen yleensä vain silloin kun kirjanpitoa tehdään ilman kirjanpito-ohjelmaa. Suurin osa kirjanpito-ohjelmista hoitaa nuo tilinpäätösviennit automaattisesti. Esimerkiksi Tappiohan lisää automaattisesti tilikauden tuloksen taseeseen "Tase"-välilehdellä. Sitä ei siis tarvitse erikseen kirjata. Samoin tuloslaskelman kanssa, eli Tappio laskee tulokseen vaikuttavia tekijöitä jatkuvasti "Tuloslaskelma"-välilehdellä.

Toivottavasti tämä selkeyttää asiaa, kysy lisää jos jäi vielä epäselvää!
KarZan
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:50

Re: Tilikauden päättäminen

Viesti Kirjoittaja KarZan »

Ok, sitä vähän mietinkin, että tarvitseeko noita tilinpäätöskirjauksia tehdä Tappiossa ollenkaan. Muistelen vain jossain vaiheessa jostain lukeneeni, että kun Tappio ei sitä automaattisesti tee, niin se pitäisi tehdä manuaalisesti. Toisaalta mietin sitten, että jos sen teen käsin, niin meneekö Tuloslaskelma ja Tase sivuilla olevat tiedot "virheellisiksi".

Mutta sain ainakin vahvistuksen epäilyilleni. Kiitoksia vastauksesta.
Vastaa Viestiin