Factoring-myyntisaamisten käsittely myyntireskontrassa

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Aloitteleva
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 17:45

Factoring-myyntisaamisten käsittely myyntireskontrassa

Viesti Kirjoittaja Aloitteleva »

Hei,

Kohtaan ensimmäistä kertaa factoring-käsittelyn. Olen tutustunut kirjanpidon kirjausohjeisiin ja ymmärrän periaatteen. Nyt kuitenkin askarruttaa, miten saan tähän liitettyä suoritusten kirjaukset ja avoimien laskujen seurannan. Tilintarkastajan mukaan on mahdollista kirjata uusi "factoring-myynti" suoraan factoring-myyntisaamiset/myynnit. Entäpä sitten kun tähän on tullut koko suoritus rah.laitokselle ja saamme tiedon, että lasku on suoritettu kokonaan. Silloinhan se kirjattaisiin pois factoring-myyntisaamisista ja factoring-luotosta tältä loppuosaltaan (esim. 30 % ). Nyt kuitenkin saamme viitetiedot laskun koko summalle.
Miten voisin käsitellä suoritusta myyntireskontrassa (koko laskun summa), jotta voin seurata avoimia saataviani? Jos olen ms kirjannut jo suoraan factoring-myyntisaamisiin, niin onkohan vastakirjaus suorituksen tullessa pankkitili vai factoring-luottotili?

Millaista tapaa suosittelisitte myyntireskontrassa saatavien seurantaan ja kirjaukseen factoring-rahoituksessa? olisiko se täysin erilainen kuin nyt kaavailemani factoring-myyntisaamiset/myynnit -tapa, jossa heti kirjattaisiin myynti factoring-myyntisaamiseksi?

Kiitos todella paljon avustanne!
Viinivuori
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Loka 2016, 14:31

Re: Factoring-myyntisaamisten käsittely myyntireskontrassa

Viesti Kirjoittaja Viinivuori »

Sen verran uusi keksintö tuo factoring-luotto tuntuu olevan, että nämä moderneimmatkin kirjanpitohjelmat eivät omaa ihan valmista pohjaa millä työstää sitä seurantaa luoton saldossa ja myyntisaamisten-vakuussaldoa. Itsellä yritykset, jotka ovat myyntisaamisten hoitamiseen ottaneet palvelun, jossa factoring-luotto mukana, ei ole käytössä myyntireskontraa.
Ajattelin vain millä tavalla itse hoidan tuon luoton/vakuussaldon kirjaukset ja järkeilemällä miten saisi pykälien mukaan aina kuukauden hoidettua myyntireskontran kanssa niin, että tilikauden loppupäässä voi tyytyväisesti katsoa, että kirjanpidonsaldot ovat eläneet oikein itse palvelun tarjoamien raporttien kanssa.
Itse hoitaisin myyntireskontran normaaliin tuttuun tapaan, ja kuukauden lopussa täsmäyttäisin luoton ja vakuusosion saldon paleluntarjoajan raporttien mukaan yhdellä tositteella.
Vastaa Viestiin