Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
BellaBella
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2017, 19:12

Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Viesti Kirjoittaja BellaBella »

Aloittelija täällä taas ;)

Millaisia tapoja teillä on järjestellä tosiaineistoa? Järjestelettekö tiliotteen mukaiseen järjestykseen vai ostot, muut kulut ja myynnit erikseen? Entä miten numeroitte? Aikajärjestykseen tiliotteen mukaan juoksevalla numeroinnilla vai tositelajeittain?

Luulin ennen että kaikki tositteet pitää laittaa tiliotteen mukaan järjestykseen, mutta sitten kuulin, että osa järjestää (ja kirjaa?) ne tositelajeittain.

Miten tämä kannattaisi järjestää, että tulisi fiksusti tehtyä?
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Tämähän riippuu vähän yrityksen koosta ja kirjanpitotavasta.

Itselläni oli aiemmin tositteet aikajärjestyksessä samassa sarjassa kaikki. Muutin nyt pari vuotta sitten ne useammalle tositelajille ja lisäsin vuosi sitten tositelajeja entisestään.

Teen siis kahden oman firmani kirjanpitoa ja nämä nakkiputkat tekevät vain joidenkin kymmenien tuhansien liikevaihtoa. Olen silti kokenut kätevämmäksi lajitella tositteet saman tyylisten kanssa yhteen, jolloin voi myös kirjaukset ovat samanlaisia ja se tulee urakoitua hieman järkevämmin. Tämä mahdollistaa muutenkin kirjanpidon tekemisen pienemmissä paloissa, tositelaji kerrallaan.

Aiemmin joutui koko kuukauden tekemään kerralla, kun oli saanut järjestettyä kuukauden tositteet järjestykseen. Nyt voin tehdä vaikka kahden viikon välein ostotositteet kasaan, samoin voin tiliotteen tiedot halutessani näpytellä useammin jne.. Ei tämä loppuen lopuksi ole muuttanut tyyliäni, pääsääntöisesti teen kuukauden tai kahden välein kirjanpidon aina ajantasalle, mutta se mahdollistaa sen jakamisen pienempiin osiin, jos haluan.

Tositelajini tällä hetkellä:
- tilitapahtumat
- ostotapahtumat
- myyntitapahtumat
- alv-laskelmat
- verotilitapahtumat
- sijoitustapahtumat (nordnet)
- tilinpäätös
BellaBella
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2017, 19:12

Re: Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Viesti Kirjoittaja BellaBella »

Kiitos.

Itse olen aiemmin tehnyt vain vuosikirjanpitoja ja lähinnä yhdistyksille. Tositemäärät ovat pieniä ja tosiaan kaikki kuukauden tositteet ovat kootusti paikalla.

Eli tämä on siis vähän makuasia, kunhan audit trail säilyy, vai?

Miten muut järjestävät ja millaisia numerointeja käytätte?
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Viesti Kirjoittaja Uitto »

BellaBella kirjoitti:Kiitos.

Itse olen aiemmin tehnyt vain vuosikirjanpitoja ja lähinnä yhdistyksille. Tositemäärät ovat pieniä ja tosiaan kaikki kuukauden tositteet ovat kootusti paikalla.
Jos puhutaan yhdistyksen kirjanpidosta, joka on kokoluokkaa koostettavissa päivässä kerran vuodessa, niin silloin ei ehkä tarvi erilaisia tositelajeja.

Itse näen, että tositelajithan vain helpottavat työtä kun kirjattavaa on enemmän. Tällöin työn voi tehdä helpommin eri päivinä tai vaikka eri ihmisten toimesta.
anttti
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Huhti 2011, 13:41

Re: Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Viesti Kirjoittaja anttti »

Uitto kirjoitti: Tositelajini tällä hetkellä:
- tilitapahtumat
- ostotapahtumat
- myyntitapahtumat
- alv-laskelmat
- verotilitapahtumat
- sijoitustapahtumat (nordnet)
- tilinpäätös
Miten teet numeroinnit? Tilitapahtumat yhdellä numerolla per tiliote, per tiliotteen sivu vai per tapahtuma? Kirjaatko kaikki osto- ja myyntitapahtumat velkatilin kautta vai suoraan pankkitili vastatilinä?
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Kirjanpidon tositeaineiston järjestely

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Uitto kirjoitti: Itse olen aiemmin tehnyt vain vuosikirjanpitoja ja lähinnä yhdistyksille. Tositemäärät ovat pieniä ja tosiaan kaikki kuukauden tositteet ovat kootusti paikalla.
Tällaisessa ei ole mitään mieltä edes miettiä tositelajeja, vaan tiliotteen mukaiseen numerojärjestykseen ja siinä se.
Vastaa Viestiin