Asiakaspalautuksen merkkaaminen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
AHaa
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 20:27

Asiakaspalautuksen merkkaaminen

Viesti Kirjoittaja AHaa »

Hei,

Kuinka merkkaan kahdenkertaiseen kirjanpitoon tilanteen, jossa asiakas on palauttanut tuotteen? Asiakas on siis ostanut tuotteen, ja kauppahintaan on sisältynyt postikulut ja alv. Tämän merkkaan:

Per Pankkitili 12,20 e
An ALV-velka 2,20 e
An Myynti 22% 10,00 e

Asiakkaan palauttaessa tuotten, hän maksaa palautuksesta postikulut 1,22 e (minulla ei ole kuittia tästä), jotka korvaan hänelle alkuperäisen kauppahinnan lisäksi. Eli kaikkiaan palautan asiakkaalle rahaa 13,42 e. Mitä merkkaan kirjanpitoon? Pienennänkö myyntiä, vähennänkö alv-velkaa, vai meneekö koko summa muihin kuluihin? Paljonko merkkaan mihinkin?

Kiitos,
Antti
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Asiakaspalautuksen merkkaaminen

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Hei!

Kun asiakas palauttaa tuotteen, kirjaukset tehdään päinvastaisina kuin mitä ne on tehty myyntihetkellä.

Eli esimerkissäsi kirjaukset tehtäisiin:

An Pankkitili 12,20
Per ALV-velka 2,20
Per Myynti 22% 10,00

Palautus oikaisee siis myös maksettavan arvonlisäveron määrää. Jos palautus tapahtuu vasta seuraavan kuukauden puolella, se merkitään arvonlisäveron valvontailmoituksen suoritettava vero -kohtaan negatiivisena lukuna, jos muita myyntejä ei ole ollut kyseisenä kuukautena jotka nostaisivat luvun takaisin positiiviseksi. Jos myyntejä sen sijaan on ollut myös palautuskuukautena, palautus vain pienentää niistä maksettavaa arvonlisäveroa.

Asiakkaan postimaksusta aiheutuneen lisäkulun voisi mielestäni kirjata erilliselle kulutilille, esim. "Asiakaspalautusten postikulut" tms. Postikulusta olisi mielestäni kuitenkin hyvä saada tosite kirjanpitoon. Olisiko mahdollista pyytää asiakasta liittämään kuitti postikulusta palautuksen yhteyteen? Toinen vaihtoehto, joka on monella postimyyntifirmalla käytössä, on postin kanssa solmittava asiakaspalautussopimus. Sen avulla asiakas voi palauttaa tuotteen postille ilman postimaksun maksamista ja posti veloittaa maksun sitten myöhemmin yritykseltäsi. Tämä olisi kenties helpoin tapa toimia sekä asiakkaan että oman kirjanpitosi kannalta.
Vastaa Viestiin