Auton vuokraaminen välityspalvelun kautta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
kokeilija
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Loka 2016, 19:10

Auton vuokraaminen välityspalvelun kautta

Viesti Kirjoittaja kokeilija »

Hei,

Vuokraan usein omaan yrityskäyttöön autoja Suomessa rentalcars.com -sivuston kautta. Olen yrittänyt saada palveluntarjoajalta ALV:illista kuittia, mutta eivät sitä pysty toimittamaan koska toimivat UK rekisteröitynä Tour Operators Margin Schmen alla.

Ns. TOMS (https://www.gov.uk/government/publicati ... gin-scheme). Vastannee suunnilleen suomen matkatoimistopalvelujen marginaaliverotusmenettelyä, mutta vaikuttaa vielä monimutkaisemmalta.

Saan kuitenkin ALV:illiset kuitit aika hyvin varsinaisilta autovuokraamoilta jotka auton toimittavat. Nyt olen törmännyt kahdenlaisiin kuitteihin, ehkä eri autovuokraamojen ja välityspalvelun välisistä sopimuksista johtuen:

1) Autovuokraamolta saatava kuitti vastaa summaltaan välityspalvelulle maksettua summaa (ja kuittia ilman ALV). Tällöin ALV ok ja varmaan ihan suoraviivainen kirjanpitomenettely.

2) Autovuokraamolta saatava kuitti on summaltaan pienempi kuin välityspalvelulle maksettu summa (ja välityspalvelun kuitti ilman ALV:ia). Näen siis ALV:in autovuokraamon osuudesta, ja periaatteessa olen ihan ok jos en saa ALV hyvityksiä välityspalvelun marginaalilta TOMS:in takia.

Tapauksessa 2) tuntuu kuitenkin olevan vaikea saada kuittia tuosta välityspalvelun marginaalista. Voinko siis laittaa kirjanpitoon autonvuokraamon kuitin (sis. ALV) ja laskea itse marginaalin erotuksesta (vienti ehkä ajoneuvojen vuokraus ALV 0%)? Minulla siis on toki kuitit sekä koko summasta välityspalvelulle, että Suomalaisen autovuokraamon saama summa jolloin pystyn laskemaan marginaalin.

Kiitos jo etukäteen!