Käteiskassan tapahtumien tositteet

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
medici
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Maalis 2010, 14:44

Käteiskassan tapahtumien tositteet

Viesti Kirjoittaja medici »

Meillä on pieni yhdistys. Olen pitänyt käteiskassakirjanpitoa excelillä. Suurin osa yhdistyksen menoista ja tuloista on käteiskassan tositemapissa. Kun olen sitten tehnyt varsinaista kirjanpitoa, olen itse tehnyt kirjanpitomappiin kuitin, jossa viittaan ko. käteiskassassa olevaan tositteeseen. Pääkirjanpidossahan pitää olla tosite. Kun yhdistyksessä on paljon käteiskassatositteita, tulee noita itsetehtyjä tositteitakin sitten paljon. Miten tämän voisi tehdä yksinkertaisemmin? Voiko esimerkiksi viedä käteiskassan tositteiden tapahtumat vasta vuoden lopussa excelillä tehdystä käteiskassan yhteenvedosta (jossa näkyy tositenumerot) varsinaiseen kirjanpitoon, kun on kyse pienestä liikevaihdosta?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käteiskassan tapahtumien tositteet

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eikö olisi helpompaa tehdä kirjaukset suoraan käteiskassan tositteiden perusteella, sen sijaan että niihin viitataan erikseen luotavilla tositteilla? Eli että numeroisitte kaikki käteiskassan tositteet juoksevalla numeroinnilla (esim ihan kuulakärkikynällä) ja viittaisitte suoraan näihin tositenumeroihin siellä excelissä.

Tuohon en oikein osaa ottaa kantaa, onko sallittua kirjata tositteet kirjanpitoon vasta vuoden lopussa (luulisin että ei ole), viisaammat kommentoikoon sitä.
Vastaa Viestiin