Maksuperusteinen kirjanpito

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Metsämies
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Elo 2016, 08:53

Maksuperusteinen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Metsämies »

Moro!

Iltselläni on pieni yritys, Ky, jossa on tällä hetkellä yksi osa-aikainen työntekijä. Kirjanpitoa olen pitänyt itse. Kirjauksissa laskut olen kirjannut suoriteperusteisesti, mutta osa tuloista tulee suoraan automaattisen laskutusjärjestelmän kautta, jolloin laskua ei tarvitse tehdä. Tuolloin olen merkinnyt maksut maksuperusteisesti.

Maksettavat palkat ovat pieniä, joten en ole merkinnyt erikseen ennakonpidätysvelkoja, sotuvelkoja yms velkoja. Olen kirjannut palkat maksuperusteisesti, samoin kuin ennakonpidätyksien, TyElien ja muiden maksujen maksut.

Kysymys kuuluukin, olisiko minulle noiden velkojen kirjaamisesta jotain hyötyä? Velvoittaako laki kirjaamaan nuo asiat?
Perustelisin noiden kirjaamatta jättämistä valtavalla lisätyöllä palkkasummiin nähden. Nuo velat on kuitenkin mahdollista selvittää milloin vain tarpeen niin vaatiessa.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Maksuperusteinen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Kyllä, laki edellyttää erittelemistä ja suoriteperusteista kirjanpitoa.
Sinun tulee olla selvillä siitä paljonko olet velkaa työntekijöille ja paljon verottajalle tai vakuutusyhtiöille.
Työn tekijän bruttopalkasta pidätettävät osuudet eivät myöskään ole yrityksesi kulua, vaan työntekijän. Et siis voi kirjata koko summaa kuluksi, vain työnantajan osuuden.
Vastaa Viestiin