Pakkaus- ja postitustarvikkeiden kirjaus?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Pakkaus- ja postitustarvikkeiden kirjaus?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Mille tilille kannattaa kirjata myyntiin liittyvät pakkaus- ja postitustarvikkeet, kuten kirjekuoret ja pahvilaatikot? Kannattaako kirjata varastoon, eli näkyy taseessa vai suoraan menoksi ja jos menoksi niin mikä olisi hyvä tili?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Pakkaus- ja postitustarvikkeiden kirjaus?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Kyllähän nämä ostojen alle tulisivat jos menevät siis tuotteen mukana asiakkaalle. Ja ostothan päätyvät sitten inventaarion yhteydessä varastoon varaston muutos -kirjauksen kautta.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Pakkaus- ja postitustarvikkeiden kirjaus?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Andy kirjoitti:Hei!

Kyllähän nämä ostojen alle tulisivat jos menevät siis tuotteen mukana asiakkaalle. Ja ostothan päätyvät sitten inventaarion yhteydessä varastoon varaston muutos -kirjauksen kautta.
Kiitos vastauksesta.

Juu tuotteen mukana mene asiakkaalle, eli tuotteen postituksessa käytettävästä pakkausmateriaalista on kyse.

Onko niistä pakko pitää inventaariota?

Minulla ei ole ostotiliä tilikartassa, mutta 4000 Aineet, tarvikkeet ja tavarat löytyy (mikä taitaa olla sama asia kuin ostotili) mihin olen laittanut kaikki myytävät tavarat, mutta varastotavara menee tänne vasta kun se poistetaan varastosta. Eli Merit Aktivassa voi oston kirjata suoraan 1531 varastoon eli taseeseen, jolloin näkyy menona vasta kun se poistetaan varastosta.

Jos ymmärsin oikein, niin sinun esimerkki menee vähän toisinpäin mitä olen tehnyt aikaisemmin. Eli kun ostaa tavaran syntyy suoraan ostotilille Debit ja sitten kun teen inventaarion, niin sinne ostotilille syntyy Credit jos varastoa on jäljellä?

Jonkun ohjeen mukaan postitustarvikkeita ei kuulu lisätä COGS (Cost Of Goods Sold) laskentaan, eli pitäisikö siinä mielessä olla liiketoiminnan muissa kuluissa tai myynti kuluissa?

The bubble wrap, tape and cardboard used to deliver the widget to a customer is not COGS.
http://www.investopedia.com/ask/answers ... r-etsy.asp

Minulla on tällaiset tilit tilikartassa mihin voin kirjata tavaraostoksia:

tasetili 1501 Aineet ja tarvikkeet (en ole varma mitä tänne kannattaa kirjata?)
tasetili 1531 Varasto (tänne olen toistaiseksi kirjannut kaikki myytävät varastotuotteet)
menotili 4000 Aineet, tarvikkeet ja tavarat, (olen kirjannut tänne kaikki myytäväksi tulevat tavarat jotka eivät ole menneet varastoitavaksi, eli yleensä työn aikana ostetut tavarat, myös varasto muutos menee tätä kautta kun tavara poistuu varastosta)

Sitten on näitä muita tilejä mihin voisin myös kirjata pakkausmateriaalit suoraan menoksi, voin kyllä laittaa myös varaston kautta menemään.

6490 Myyntikulut, tuloslaskelman erä: Muut myyntikulut (ajattelin että tänne voisi laittaa ne postitustarvikkeet?)
6650 Muut käyttötarvikkeet, tuloslaskelman erä: Muut kone- ja kalustokulut (ei ehkä hyvä postitustarvikkeille)
6820 Konttoritarvikkeet ja painotuotteet, tuloslaskelman erä: konttori ja hallinto (miksei myös tänne?)
Vastaa Viestiin