Ohjelmalisenssi kuukausimaksulla, mihin kirjataan?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Teppu
Viestit: 18
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 15:11

Ohjelmalisenssi kuukausimaksulla, mihin kirjataan?

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Olen ostanut Adoben ohjelmiin käyttöoikeuden kuukausimaksulla. Mihin tämä kulu pitäisi kirjata kirjanpito-ohjelmassa, aineettomiin oikeuksiinko?
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Ohjelmalisenssi kuukausimaksulla, mihin kirjataan?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Teppu kirjoitti:Olen ostanut Adoben ohjelmiin käyttöoikeuden kuukausimaksulla. Mihin tämä kulu pitäisi kirjata kirjanpito-ohjelmassa, aineettomiin oikeuksiinko?
Mä kirjasin Google apps palvelun kuukausi maksut: 6800 ATK-laite- ja ohjelmistokulut. Huom. teen ensimmäistä vuotta kirjanpitoa, enkä ole kirjanpidon ammattilainen, joten kannattaa odottaa muiden vastauksia. Jos olen ymmärtänyt oikein niin aineettomat oikeudet (patentit jne.) ovat yrityksen pysyviä varoja eli vastaavaa puolella, Adoben kk lisenssi on kulu eli menoissa. Periaatteessa kk lisenssi pitäisi näkyä ensiksi varmaankin vaihtuvissa vastaavissa kunnes kuukausi on ohi, voin olla kyllä täysin väärässäkin. Eli odota muiden vastauksia.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ohjelmalisenssi kuukausimaksulla, mihin kirjataan?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Kuluksi kirjaisin minäkin. Tässä Adoben tapauksessa on vielä sellainen tilanne, että ohjelmistoja ei saa millään tavalla omaksi, vaan järjestely vastaa aika lailla vuokraamista. Mielestäni ei tarvitse siis ollenkaan laittaa tätä taseeseen, aivan kuten esim. toimiston vuokrakaan ei aiheuta tasekirjausta.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Ohjelmalisenssi kuukausimaksulla, mihin kirjataan?

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Adoben tapauksessa kannattaa vielä tarkastaa laskulta, vaatiiko kirjaus vielä käänteisen alv:n kirjaamisen. Laskulla muistaakseni lukee "Käänteisen maksun toimitus - asiakas arvio ALV:n itse". Näin siis, jos olet toimittanut VAT tunnuksesi sinne ja olet alv-velvollinen.

Kirjaus toisiaankin kuluksi, kuten Andy tuossa sanoi.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Ohjelmalisenssi kuukausimaksulla, mihin kirjataan?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Juu käänteinen ALV kannattaa tarkistaa jos olet ALV-velvollinen. Google apps oli myös käänteinen, tuli Irlannista. Käänteinen ALV aina kun ostetaan toisesta EU maasta, eli heidän pitää myydä sulle ALV 0%. Jos ovat veloittaneet toisen maan ALV:n niin sitä voi myös hakea takaisin Suomen verottajalata, en tiedä miten toimii käytännössä. Ja sitten jos myyt toiseen EU maahan ALV 0%, niin voit tarkistaa asiakkaan ALV:n täältä: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=fi eli myjällä on myös joku vastuu tässä.
Vastaa Viestiin