Pari surullista ongelmaa / pieni asunto-osakeyhtiö

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

Pari surullista ongelmaa / pieni asunto-osakeyhtiö

Viesti Kirjoittaja siphil »

Meillä on pieni asunto oy jonka kirjanpitoa teen. Vasta nyt 2013 on tullut remonttien ohella rahoitusvastikkeet mukaan, joten ne on minulle uutta. Tilinpäätös 2013 tehtiin ja se meni OK, sitten jotakin pientä huomauttamista muistoon tilintarkastaja teki vuoden 2014 tilinpäätöksestä, mutta ne nyt pitää oikaista, ja nyt tässä niitä pähkäilen enkä edes vanhoista koulukirjoista oikein saa tolkkua, joten mahtaakohan täältä löytyä apuja?

Ongelma 1

Meillä oli rahoituslaskelmassa ja vastikelaskelmassa vähän korjattavaa, niin miten ja ennen kaikkea mihin ne korjataan? Kirjassa sanotaan että omaan pääomaan, mutta eipä juuri enempää... Rahoitusvastiketta otettiin liian paljon ja 2014 tilinpäätökseen oli laskettu rahoitusylijäämä väärin, ja nyt se pitäisi korjata 2015 tili päätökseen niin, että liikaa merkittiin per osake 23,50e (lainasta vastaavia osakkeita yht. 223 osaketta). Ja nyt kuin tuo 23,50e / osake oikaistaan, niin rahoitusylijäämä muuttuukin hieman negatiiviseksi. Aaarrgghhh......! Miten tuo oikaisu nyt tapahtuu ja minne?

Ongelma 2

Hoitovastikkeissa oli myös ongelmaa, josta oli laskettu jo ennen minun tuloa kirjanpitoon hoitovastikejäämä väärin, ja nyt olen laskenut niitä ja havainnut että hoitovastikejäämä onkin 380,25e enemmän kuin se on esitetty tilinpäätöksessä 2014. Tämä virhe on todennäköisesti muodotunut laskuvirheestä tilinpäätöksessä 2011, mutta miten tällainen korjataan summaarisesti ja miten?

Molemmat toki täytyy selvittää ja yksilöidä liitetiedoissa, sen jotenkin osaan selvittää kyllä, mutta ongelmana on nyt nuo oikaisut ja miten ne kirjataan ja minne?

Kiitos jo etukäteen avusta tässä :-)