Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Tapsa84
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Maalis 2015, 18:31

Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Heips,

Olen tässä juuri tekemässä ensimmäistä tilinpäätöstä ja muutamista kirjauksista olisi kysymys. Firmalta löytyy kaivinkone, joka on luonnollisesti merkitty kalustoon. Olen joutunut tekemään siihen muutamalla tuhannella nyt korjauksia, ja kysymys kuuluukin, voinko kirjata varaosa-ostot jotka ylittävät 850 euroa kalustoon? Onko mahdollista kirjata myös pienempiä varaosa-ostoja kalustoon?

Sitten kirjauksista oma pääomaan. Olen sijoittanut rahaa pitkäaikaisena lainana vieraaseen pääomaan. Nyt kun firmalla ei ole merkittäviä tuloja palkkatyöstä johtuen, menee ostoista (tappiosta) johtuen oma pääoma miinukselle. Miten tehdään oikeaoppisesti kirjaukset pääoman lisäykseen? Olen laittanut jo rahaa aikaisemmin sinne, joten se menee kyllä plussalle kun ne kirjataan.

Niin ja, onko jotain erityistä tiliä mihin voi kirjata palvelukulut pankkitilistä?
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Tapsa84 kirjoitti:Heips,

Olen tässä juuri tekemässä ensimmäistä tilinpäätöstä ja muutamista kirjauksista olisi kysymys. Firmalta löytyy kaivinkone, joka on luonnollisesti merkitty kalustoon. Olen joutunut tekemään siihen muutamalla tuhannella nyt korjauksia, ja kysymys kuuluukin, voinko kirjata varaosa-ostot jotka ylittävät 850 euroa kalustoon? Onko mahdollista kirjata myös pienempiä varaosa-ostoja kalustoon?

Sitten kirjauksista oma pääomaan. Olen sijoittanut rahaa pitkäaikaisena lainana vieraaseen pääomaan. Nyt kun firmalla ei ole merkittäviä tuloja palkkatyöstä johtuen, menee ostoista (tappiosta) johtuen oma pääoma miinukselle. Miten tehdään oikeaoppisesti kirjaukset pääoman lisäykseen? Olen laittanut jo rahaa aikaisemmin sinne, joten se menee kyllä plussalle kun ne kirjataan.

Niin ja, onko jotain erityistä tiliä mihin voi kirjata palvelukulut pankkitilistä?
En kyllä näkisi, että korjauksia ja varaosia voi laittaa kalustoon.

Ainoastaan siinä tapauksessa, että olisi kyseessä jokin isompi peruskorjaus, mutta kaivinkoneessa tämmöistä tuskin tulee. Lähinnä jos jotain paperikonetta uudistetaan siten, että sen käyttöikä jatkuu kymmeniä vuosia ja siihen tulee uusia ominaisuuksia tms, niin tällöin se on investointi. Kaivinkoneen huollot kirjaisin ihan vain korjauskuluihin.



Ilmeisesti nyt vuodenvaihteen jälkeen omia lainojaan voisi kirjata omaan pääomaan. Tähän haluaisin itsekin vastauksen, miten tämä hoituu ja mitä kriteerejä?

Minula on yhdessä firmassa jonkin verran velkaa vieraassa pääomassa "velat osakkailta" -tilillä. Voidaanko täältä siirtää osa tai kaikki omaan pääomaan hallituksen päätöksellä? Vaikuttaako tämä velan maksamiseen ja veroseuraamuksiin?
Tapsa84
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Maalis 2015, 18:31

Re: Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Avot,

laitoin varaosa ja huoltokulut "Kone- ja kalustohuolto ja korjaus"-tilille,
pankkikulut "Rahaliikenteen kulut (alv 0%)"-tilille ja
kirjasin pankkisiirron vain suoraan "Osakepääoma"-tilille.

Toivottavasti meni nyt oikein. Ainankin osakepääoma on plussalla nyt.
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja kirjaaja »

Tapsa84 kirjoitti:Avot,

laitoin varaosa ja huoltokulut "Kone- ja kalustohuolto ja korjaus"-tilille,
pankkikulut "Rahaliikenteen kulut (alv 0%)"-tilille ja
kirjasin pankkisiirron vain suoraan "Osakepääoma"-tilille.

Toivottavasti meni nyt oikein. Ainankin osakepääoma on plussalla nyt.
Ei näin! Osakepääomaa ei voi tuosta noin vain muutella, vaan asiasta täytyy tehdä yhtiökokouksen päätös ja ilmoitus kauppareisteriin.

Parempi vaihtoehto on sijoittaa rahaa svop:iin tai kirjata pääomalainaa. Näistäkin täytyy tehdä asianmukaiset pöytäkirjat ja mahdollinen velkakirja ja huomioida yhtiöjärjestys ym seikat kun päätöksiä tehdään.

Osakepääoma ei edes voi olla negatiivinen, sen sijaan oma pääoma voi. Toivottavasti menit vain sanoissasi sekaisin.

Kaikella kunnioituksella ja hyvällä tahdolla, sinuna harkitsisin kirjanpitäjän ottamista. :)
Tapsa84
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Maalis 2015, 18:31

Re: Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

kirjaaja kirjoitti: Ei näin! Osakepääomaa ei voi tuosta noin vain muutella, vaan asiasta täytyy tehdä yhtiökokouksen päätös ja ilmoitus kauppareisteriin.

Parempi vaihtoehto on sijoittaa rahaa svop:iin tai kirjata pääomalainaa. Näistäkin täytyy tehdä asianmukaiset pöytäkirjat ja mahdollinen velkakirja ja huomioida yhtiöjärjestys ym seikat kun päätöksiä tehdään.

Osakepääoma ei edes voi olla negatiivinen, sen sijaan oma pääoma voi. Toivottavasti menit vain sanoissasi sekaisin.

Kaikella kunnioituksella ja hyvällä tahdolla, sinuna harkitsisin kirjanpitäjän ottamista. :)
Juu, oli kirjoitusvirhe vain. Oma pääoma tosiaan oli miinuksella. Osakepääomaa ei siis ole korotettu. Kirjaukset tehtiin svop:iin ja pidin myös tarvittavan yhtiökokouksen asiasta. Heh, ei olisi kyllä pahitteeksi kirjanpitäjä :) Noh, homma on nyt reilassa, mutta seuraava tilinpäätös menee kyllä kirjanpitäjän kautta. ;)
Jusie
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2014, 06:18

Re: Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja Jusie »

Kirjanpitofoorumi ja aina sama vastaus: hanki kirjanpitäjä. :roll:
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kaluston kirjauksista ja oman pääoman kirjaukset (OY)

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kirjanpitofoorumi ja aina sama vastaus: hanki kirjanpitäjä. :roll:
Ei tuokaan kommentti nyt ehkä ole kovi reilu, täällä on tuhansia vastauksia ja ehkä kourallisessa joku sanoo tuolla tavalla.
Vastaa Viestiin