auttaisiko joku nopeasti-kysymys tilinpäätöksestä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
jis85
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Marras 2015, 08:27

auttaisiko joku nopeasti-kysymys tilinpäätöksestä

Viesti Kirjoittaja jis85 »

Moikka.
Täällä olisi kirjanpidon tehtävä, jossa tilille lainat on jäännöstaseessa 8000 ja tilillä lainojen lyhennyserät 2000. Tehtävänannossa on kysymys että lainasta erääntyy seuraavan vuoden aikana 3000€. Nyt olen tämän kanssa aivan jumissa; en saa tuota purettua niin että saisin tasetilin täsmäämään.
Jos nyt olen hiukkaakaan kärryillä, tarvitsee lainoista siirtää lyhytaikaisiin lainoihin tuo 4000€, eikö? mutta onko tuo lainojen lyhennyserä tili sitä varten; lisäänkö sinne tonnin vai koko 4000€ jne. Vai kuinka minun tulee tuo menetellä.. en tiedä yhtään mitä teen. :cry:

Ja kiitollinen olisin jos joku viitsii auttaa ja selventää minulle tämän perinpohjin, koska vaikka kuinka etsein niin en löytänyt tähän vastausta. x
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: auttaisiko joku nopeasti-kysymys tilinpäätöksestä

Viesti Kirjoittaja kirjaaja »

jis85 kirjoitti:Moikka.
Täällä olisi kirjanpidon tehtävä, jossa tilille lainat on jäännöstaseessa 8000 ja tilillä lainojen lyhennyserät 2000. Tehtävänannossa on kysymys että lainasta erääntyy seuraavan vuoden aikana 3000€. Nyt olen tämän kanssa aivan jumissa; en saa tuota purettua niin että saisin tasetilin täsmäämään.
Jos nyt olen hiukkaakaan kärryillä, tarvitsee lainoista siirtää lyhytaikaisiin lainoihin tuo 4000€, eikö? mutta onko tuo lainojen lyhennyserä tili sitä varten; lisäänkö sinne tonnin vai koko 4000€ jne. Vai kuinka minun tulee tuo menetellä.. en tiedä yhtään mitä teen. :cry:

Ja kiitollinen olisin jos joku viitsii auttaa ja selventää minulle tämän perinpohjin, koska vaikka kuinka etsein niin en löytänyt tähän vastausta. x
Hiukan epäselvä systeemi, mutta yritän eli olenko kärryillä?

Tilanne olisi tämä:

TASE

V a s t a t t a v a a

VIERAS PÄÄOMA
Pitkäaikainen
Lainat rahoituslaitoksilta
Laina XXXXXXX 8000,00 euroa
Lainat rahoituslaitoksilta yhteensä 8 000,00 euroa
Pitkäaikainen vieraspääoma yhteensä 8 000,00 euroa
Lyhytaikainen
Lainat rahoituslaitoksilta
Laina XXXXXXX lyhennyserät 2 000,00 euroa (tämä olisi edellisessä tilinpäätöksessä jaksotettu mutta jostain syystä jääänyt lyhentämättä)
Lainat rahoituslaitoksilta yhteensä 2 000,00 euroa
Lyhytaikainen yhteensä 2 000,00 euroa

Jos tilanne on tämä, niin silloin sinun täytyy siirtää 1 000,00 euroa pitkäaikaisesta lyhytaikaiseen D 1 000,00 (pitkäaikaiset velat) K 1 000,00 (lyhytaikaiset velat).

Tuolloin taase näyttää tältä:

TASE

V a s t a t t a v a a

VIERAS PÄÄOMA
Pitkäaikainen
Lainat rahoituslaitoksilta
Laina XXXXXXX 7000,00 euroa
Lainat rahoituslaitoksilta yhteensä 7 000,00 euroa
Pitkäaikainen vieraspääoma yhteensä 7 000,00 euroa
Lyhytaikainen
Lainat rahoituslaitoksilta
Laina XXXXXXX lyhennyserät 3 000,00 euroa
Lainat rahoituslaitoksilta yhteensä 3 000,00 euroa
Lyhytaikainen yhteensä 3 000,00 euroa

Toivottavasti ymmärsin oikein ja tästä oli sinulle apua.
Inkeri
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Maalis 2017, 09:42

Re: auttaisiko joku nopeasti-kysymys tilinpäätöksestä

Viesti Kirjoittaja Inkeri »

Kirjanpitäjä vaihtui, eikä ed vuonna ole pitkäaikaisista tehty siirtoa vuoden 2016 lainan lyhennys summaa lyhytaikaisiin.kuinka tulisi toimia ja kuinka teen kirjaukset.
Vielä ongelmaa tuottaa kun siirrän edellisen vuoden taseesta summat niin laina on kirjattu etumerkillä - ,joten kirjaamalla
An pankki per pitkäaikasetlainat ei vähennä lainasumma vaan lisää sitä?
Vastaa Viestiin