Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Hei!

Olen tässä pohtinut sitä, että miten yksityissijoitusten kanssa pitää toimia kuittien suhteen. Lähestyn asiaa kahden esimerkin avulla:

1. Ostan yritykselleni työkalun ja maksan sen omista rahoistani käteisellä. Olen tähän asti kirjannut sen työkalusta saadun kuitin perusteella kirjanpitoon Per pienhankinnat An yksityissijoitukset. Onko tässä kirjauksessa työkalun kuitti riittävä vai vaaditaanko erillinen tosite myös tästä yksityissijotuksesta?

2. Ostan yritykselleni alihankintana palvelun ja saan siitä laskun. Kirjaan tapahtuman laskun mukaan Per Alihankintatyöt An Ostovelat käyttäen tositteena tietysti tätä laskua. Mutta entä siinä vaiheessa kun maksan laskun yksityiseltä pankkitililtäni ja kirjaan sen Per Ostovelat An yksityissijoitukset? Pitääkö minun tehdä tästä tapahtumasta jokin erillinen kuitti?

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan!
Konttorirotta
Viestit: 54
Liittynyt: 29 Elo 2009, 18:10

Re: Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Konttorirotta »

Ei minun käsittääkseni (ainakaan) kummassakaan tapauksessa tarvi erillistä kuittia tehdä. Mielestäni ainakin rahavirtojen ketju säilyy aivan ymmärrettävänä, eli audit trail -vaatimus täyttyy paremmin kuin hyvin.

Odotellaan viisaampien vastauksia! Ellei asia ole 2 viikon aikana peräti selvinnytkin jo.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Tästä taitaa kirjanpitäjillä olla jonkin verran erilaisia käytäntöjä ja olisikin mukava kuulla myös muiden näkemyksiä asiasta. Mitään selkeää lakitekstiä on vaikea löytää jossa asia sanottaisiin suoraan.

Itse pelaisin varman päälle sillä tavalla, että ensimmäisessä kohdassa jossa tavara maksetaan suoraan yksityissijoituksella, kirjoittaisin ostokuittiin käsin tekstin "maksettu yksityissijoituksella", en tosin usko että tämä on mitenkään pakollista kuitenkaan. Mutta siis jos halutaan varman päälle tehdä.

Toisessa kohdassa sen sijaan, jossa ostovelka maksetaan yksityissijoituksella, kaipaisin kyllä jonkinlaista tositetta, sillä periaatteessa kaikkien kirjausten pitäisi jonkilaiseen tositteeseen perustua. Eli tällaisessa kirjauksessa tekisin käsin kuitin yksityissijoituksesta tai vaihtoehtoisesti ottaisin kopion ostolaskusta ja kirjoittaisin siihen "maksettu yksityissijoituksella".

Kertokaa ihmeessä muutkin kirjanpitäjät miten itse menettelette!
Konttorirotta
Viestit: 54
Liittynyt: 29 Elo 2009, 18:10

Re: Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Konttorirotta »

Moderator kirjoitti:Toisessa kohdassa sen sijaan, jossa ostovelka maksetaan yksityissijoituksella, kaipaisin kyllä jonkinlaista tositetta, sillä periaatteessa kaikkien kirjausten pitäisi jonkilaiseen tositteeseen perustua. Eli tällaisessa kirjauksessa tekisin käsin kuitin yksityissijoituksesta tai vaihtoehtoisesti ottaisin kopion ostolaskusta ja kirjoittaisin siihen "maksettu yksityissijoituksella".
Eikö tiliote riitä tuollaisissa tapauksissa?
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Konttorirotta kirjoitti: Eikö tiliote riitä tuollaisissa tapauksissa?
Tiliotekin käy, mutta tässä tapauksessa kun kyseessä on yksityisen tilin tiliote eikä firman, niin sitä ei välttämättä ole käsillä ja seassa saattaa myöskin olla runsaasti tarpeetonta tietoa firmalle kuulumattomien tilitapahtumien muodossa. Mutta jos yksityisen tilin tiliote on käsillä, niin toki siihen voi merkitä kyseessä olevan tilisiirron tositenumerolla ja käyttää sitä tositteena.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Yksityissijoitukset ja kuitin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Asia jäi vielä mietityttämään itseäni, joten kysyin siitä kirjallisesti asiantuntijataholta. Hän oli sitä mieltä, että kummassakaan tapauksessa ei tarvita kuittia yksityissijoituksesta, vaan ostotositteet ja kirjaus riittävät todentamaan tapahtumat. Kuitin toki voi tehdä niin halutessaan, mutta pakollista se ei hänen mukaansa ole.
Vastaa Viestiin