Palkkojen kirjaus

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
lotta
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2015, 13:16

Palkkojen kirjaus

Viesti Kirjoittaja lotta »

Kysymys kuuluu, voinko kirjata kaikki palkat yhdessä köntässä maksuperusteisessa kirjanpidossa, vai täytyykö jokaisen palkkakuitin kirjaukset tehdä erikseen? Tähän asti olen kirjannut palkat erikseen, mutta hieman ajan haaskaukselta se tuntuu.
Mia Varvikko
Viestit: 57
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 07:51

Re: Palkkojen kirjaus

Viesti Kirjoittaja Mia Varvikko »

Hei!

Mulla ainakin palkanmaksuohjelmasta tulostuu tiliöintitosite, jossa yhdellä summalla palkat menevät kirjanpidon puolelle velaksi työntekijöille (ja ennakonpidätysvelaksi, sotuvelaksi jne.) ja sieltä kirjaan tiliotteelta ne palkasaajan nimellä pois velasta kun maksu on tapahtunut. Nehän voisi viedä yhtenäkin summana, koska palkkakirjanpidon puolella on jo erittelyt tehty, itse kuitenkin laitan nimellä, jos joskus täytyy etsiä jotaki tietoa jonkun palkansaajan kohdalta. Ikinä ei ole tarvinnut, mahdolliset etsimiset ovat tapahtuneet palkanlaskun puolella :D
Mutta siis kirjanpidon kannalta oleellista lienee, että palkat vain täsmäävät palkkakirjanpitoon, ja jos könttäsummasta tulee sama kun palkakkirjanpidon eritellystä summasta, niin ei liene onelma tehdä yhdelläkään kirjauksella.

Ymmärsinköhän oikein kysymyksesi? :)
Kirjanpitopalvelut Mia Varvikko
www.kirjanpitosi.fi
mia@kirjanpitosi.fi
Vastaa Viestiin