Golfinpeluu yrityksen kirjanpitoon?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Golfinpeluu yrityksen kirjanpitoon?

Viesti Kirjoittaja Lily »

Heippa!

Osaisikohan joku neuvoa.. Muutaman yrityksen kirjanpitoa teen ja omistajan tuovat välillä kulutositteita, joista en ole varma, kuuluvatko yrityksen kirjanpitoon. Eli mitenkäs golf -lipukkeet 1100 € edestä? Kyseessä osakeyhtiö, jossa kolme työntekijää. Äkkiseltään ajattelisin, että mikäli liput jaetaan kolmen työntekijän kesken (mitä epäilen), pätee se max. 400 € vuodessa per työntekijä -sääntö mikä liittyy omaehtoiseen liikunta- ja kulttuuritoimintaan. Toinen vaihtoehto olisi kirjata liput edustuskuluihin, mikäli golfataan yhteistyökumppaneiden kanssa, ehkä?

Olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi opastaa tässä... :)
nappikauppa
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2015, 09:26

Re: Golfinpeluu yrityksen kirjanpitoon?

Viesti Kirjoittaja nappikauppa »

Moi!

Oletkin jo käytännössä itse ratkaissut casen :)
Jos golf liittyy tyky-päivään tai juuri tähän mainitsemaasi työntekijän liikunta- ja kulttuuritoimintaetuun (max.400e/hlö/v) laittaisin kulut "virkistys- ja harrastustoiminta"-tilin alle.
Jos golf taas liittyy esim. asiakassuhteiden ylläpitoon (liiketoiminnan luonne?) niin sitten pistäisin edustustilaisuuksiin.
Kannattaa rohkeasti kysyä tarkennus yritykseltä, mikäli tositteissa ei ole mitään selitettä, niin ei tarviste tilikauden päättyessä selvitellä asiaa. Selvittämättömät selvitystilille vaikka siksi aikaa ennenkuin saat vastauksia, niin eivät sitten huku kirjanpidossa "arvaustilille".

Lähtökohtaisesti kaikki mitä kirjanpitäjälle tuodaan pitäisi olla yrityksen kuluja, ja yritys itse on vastuussa siitä, mitkä ilmoittaa yrityksen kuluiksi. Itse kirjaisin vain kaikki kulut ja jostain todella epätodennäköisistä yrityksen tositteista kysyisin suoraan yritykseltä (esim.lastenruuat eläinkaupan kirjanpidossa tms.). En suosittele ainakaan karsimaan kuluja kirjanpidosta ennenkuin on käynyt yrityksen kanssa läpi miksi mitkäkin kulut kuuluvat/eivät kuulu kirjanpitoon. Näin välttyy tulevaisuudessakin vastaavanlaisilta tositteilta ja hommaa tehdään yhteisymmärryksessä.
Vastaa Viestiin