Sisäiset siirrot - kirjaus APUA!

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Liina
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 14:18

Sisäiset siirrot - kirjaus APUA!

Viesti Kirjoittaja Liina »

Heippa! Hyvin pienen yhdistyksen kirjanpitoa teen ja minulle tuli vastaan kirjaustapaus, jota en osaa ratkaista. En ole ammattilainen, joten toivoisin, että joku viisaampi voisi minua neuvoa!
Taustatiedoksi, että yhdistyksellä on yksi pankkitili, joka on jaettu neljäksi erilliseksi virtuaalitiliksi. Jokainen henkilö hallitsee tiettyä rahamäärää, joka määräytyy tehtyjen projektien mukaisesti. Yksi tileistä on yhdistyksen tili, johon mm projektimaksut maksetaan ja josta sitten aikanaan maksetaan yhdistyksen kuluja.

Tilanne:
Vuonna 2013 yhdistyksen jäsen on velvollinen maksamaan "projektimaksun".
Koska hän ei sitä maksanut, jäi se saamistilille vuoden yli kirjauksella:
saamiset an projektimaksut (tulotili)

Vuonna 2014 henkilö suorittaa maksun omalta virtuaalitililtään, eli fyysisesti raha ei liiku, se vain virtuaalisesti liikkuu tililtä toiselle.
Kirjaus:
yhdistyksen tili an henkilön oma tili

Miten kirjaan saamisen maksetuksi saamiset tilillä?
??? an saamiset

Normaalistihan raha olisi tullut yhdistyksen tilille, jolloin kirjaisin:
yhdistyksen tili an saamiset

Mutta miten tässä tapauksessa?
Kiitos ihan hirmusti jo etukäteen!!
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Sisäiset siirrot - kirjaus APUA!

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Liina kirjoitti:Heippa! Hyvin pienen yhdistyksen kirjanpitoa teen ja minulle tuli vastaan kirjaustapaus, jota en osaa ratkaista. En ole ammattilainen, joten toivoisin, että joku viisaampi voisi minua neuvoa!
Taustatiedoksi, että yhdistyksellä on yksi pankkitili, joka on jaettu neljäksi erilliseksi virtuaalitiliksi. Jokainen henkilö hallitsee tiettyä rahamäärää, joka määräytyy tehtyjen projektien mukaisesti. Yksi tileistä on yhdistyksen tili, johon mm projektimaksut maksetaan ja josta sitten aikanaan maksetaan yhdistyksen kuluja.

Tilanne:
Vuonna 2013 yhdistyksen jäsen on velvollinen maksamaan "projektimaksun".
Koska hän ei sitä maksanut, jäi se saamistilille vuoden yli kirjauksella:
saamiset an projektimaksut (tulotili)

Vuonna 2014 henkilö suorittaa maksun omalta virtuaalitililtään, eli fyysisesti raha ei liiku, se vain virtuaalisesti liikkuu tililtä toiselle.
Kirjaus:
yhdistyksen tili an henkilön oma tili

Miten kirjaan saamisen maksetuksi saamiset tilillä?
??? an saamiset

Normaalistihan raha olisi tullut yhdistyksen tilille, jolloin kirjaisin:
yhdistyksen tili an saamiset

Mutta miten tässä tapauksessa?
Kiitos ihan hirmusti jo etukäteen!!
Mites se meno puoli oli kirjattu? Eli pitäisikö se tililtä maksu kirjata menotilille ja "toiselle tilille" saapuva maksu tulee sieltä saamisista.

Jos meno on tilinpäätöksessä merkattu velaksi, niin sinne tietenkin.
Vastaa Viestiin