Tilinpäätös edessä, tiliotteet ei täsmää

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Tilinpäätös edessä, tiliotteet ei täsmää

Viesti Kirjoittaja rikun »

Hei,

Teen tässä juuri ensimmäistä tilinpäätöstäni. Ilmeisesti siihen pitää liittää jonkinlainen pankin vahvistama tiliote? Olen joutunut käyttämään yritykseni tiliä myös muutaman kerran henkilökohtaisiin kuluihin ja olen kylmästi jättänyt ne huomioimatta kirjanpidossani. Millä tavalla nämä tulisi selvittää, tilin saldohan ei tosiaan täsmää aivan kirjanpidon kanssa tästä syystä...? Tositteiden lisääminen kirjanpidon väliin ei ole vaihtoehto, koska Tappiossa tositenumeroita ei voi muuttaa (vai onko tähän jotakin muuta tapaa?)

Kyseessä on toiminimi ja liikevaihto on pieni, joten tapauksessa sovelletaan kevennettyjä tilinpäätöksen sääntöjä...

Tällaisen tekstin löysin asiasta:

"Tilinpäätöksen oikeellisuuden varmistamiseen liittyy tilinpäätöspäivän saldovahvistusten hankkiminen ja liittäminen tilinpäätösaineistoon. Tilinpäätöksessä pitää pankkitilien ja lainojen saldojen olla pankista saatavien vahvistusten mukaisia. Samoin pyritään saamaan muille oleellisille saamisille ja veloille ulkopuolinen vahvistus."
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Tilinpäätös edessä, tiliotteet ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Moderator »

rikun kirjoitti:Hei,

Teen tässä juuri ensimmäistä tilinpäätöstäni. Ilmeisesti siihen pitää liittää jonkinlainen pankin vahvistama tiliote? Olen joutunut käyttämään yritykseni tiliä myös muutaman kerran henkilökohtaisiin kuluihin ja olen kylmästi jättänyt ne huomioimatta kirjanpidossani. Millä tavalla nämä tulisi selvittää, tilin saldohan ei tosiaan täsmää aivan kirjanpidon kanssa tästä syystä...? Tositteiden lisääminen kirjanpidon väliin ei ole vaihtoehto, koska Tappiossa tositenumeroita ei voi muuttaa (vai onko tähän jotakin muuta tapaa?)

Kyseessä on toiminimi ja liikevaihto on pieni, joten tapauksessa sovelletaan kevennettyjä tilinpäätöksen sääntöjä...

Tällaisen tekstin löysin asiasta:

"Tilinpäätöksen oikeellisuuden varmistamiseen liittyy tilinpäätöspäivän saldovahvistusten hankkiminen ja liittäminen tilinpäätösaineistoon. Tilinpäätöksessä pitää pankkitilien ja lainojen saldojen olla pankista saatavien vahvistusten mukaisia. Samoin pyritään saamaan muille oleellisille saamisille ja veloille ulkopuolinen vahvistus."

Korjatkaa muut jos olen väärässä, mutta omasta mielestäni pieneltä toiminimeltä ei vaadita tällaista saldovahvistusta ainakaan liitetiedoissa. Tietysti kirjanpidotositteiden joukosta nämä yrityksen tilin tiliotteet pitäisi löytyä samalla tavalla kuin muidenkin kuittien.

Mielestäni voit oikaista yritystilin saldon tekemällä vaikkapa tilinpäätöspäiväksi tästä oman korjaavan tositteen. Paperiseen tositteeseen voit merkitä tarkan selityksen asiasta, eli että nämä yksityisotot jäivät välistä kirjaamatta ja siihen kannattaa varmaankin myös merkitä kaikkien yksityisottojen summat ja päivämäärät ja lopuksi allekirjoittaa tosite. Sitten viet tositteen kirjanpito-ohjelmaasi ja kirjaat tositteen yhteissumman Per yksityiskäyttö An Pankkitili, eli toisin sanoen vähennät kirjanpidon pankkitililtä näiden yksityisottojen yhteismäärän. Tämän jälkeen tiliotteen pitäisi täsmätä kirjanpidon pankkitilin kanssa. Mitään alveja yms tässä ei ole mennyt väärin, joten kovin vakavasta asiasta ei mielestäni ole kyse jos korjauskin ehtii oikean tilikauden puolelle.
Vastaa Viestiin